Kodulehe optimeerimine ehk SEO. Kuidas teha?

Avaleht/Kodulehe optimeerimine/Kodulehe optimeerimine ehk SEO. Kuidas teha?

Kodulehe optimeerimine ehk SEO. Kuidas teha?

Kodulehe optimeerimine otsimootoritele on täna vajalik oskus igale veebilehe omanikule. Mis kasu on sul kodulehest, kui see pole otsingumootorites leitav?

Miks on kodulehe optimeerimine otsimootoritele vajalik?

Kui sa tahad, et õiged inimesed satuks sinu kodulehele, siis selleks pead iga oma sisulehe optimeerima õigetele sõnadele ning järgima optimeerimise põhipunkte.

SEO – Search Engine Optimization ehk otsimootoritele optimeerimine

SEO on otseselt seotud sinu sissetulekutega läbi otsingutulemuste. Mida kõrgemal positsioonil asud oma kodulehe optimeeritud sisulehtedega, seda rohkem saad endale väärtuslikku veebiliiklust.

Mis on SEO?

“See on tegevuste kogum või distsipliin, mis on fokusseeritud kodulehe orgaanilise (tasuta) nähtavuse / leitavuse parandamisele otsingumootorites läbi kodulehe sisese ja välise optimeerimise.

SEO sisaldab endas tehnilist osa, et ostimootorid saaks sinu lehele hästi ligi ja leiaks kõik üles. Samas SEO sisaldab ka kodulehe kasutajamugavust, kasutajasõbralikku kodulehe struktuuri, kõrge väärtusega sisu, linkimist ja kasutaja suunamist”.

Sageli öeldakse selle kohta kui otsingumootori optimeerimine (otsitakse Googlega kuus 110 korda), kuid see pole õige termin, sest keegi ei saa optimeerida otsingumootoreid, vaid ikka oma kodulehe sisulehti otsingumootoritele.

Näiteks meie saame väga suure osa koolitustellimustest just tänu järjepidevale SEO’le. See toimib nagu tasuta reklaam internetis, kui vaid järgid teatud väljakujunenud mängureegleid ja oled aus.

Kindlasti ei piisa vaid kodulehe optimeerimisest, vaid siin tuleb mängu ka otsimootoriturundus, kui e-turundusstrateegia üks oluline taktika.

Kodulehe optimeerimine otsingumootoritele ehk SEO ja SEM

Kuidas teha koduleht siis otsimootoritele hästi leitavaks?

Enne kui lähed mõnda SEO firma teenust tellima või plaanid palgata SEO spetsialisti tööd tegema, loe mida saaksid kohe ise oma veebilehe juures paremaks teha või muuta.

Järgnevad soovitused peaksid sind kindlasti aitama oma kodulehe leitavuse paranemisele otsimootorites. Need on lihtsad ja läbi proovitud põhivõtted, millest piisab, et otsimootorid sind üles leiaksid ning väärt sisu puhul ka esilehele tõstaksid. Siinkohal jäta meelde, et kodulehe optimeerimine algab selle sünnist ehk juba planeerimise faasis.

Alusta märksõnade uuringuga

Kuna kõik saab alguse põhjalikust planeerimisest, siis tuleb sul alustada märksõna uuringuga, et selgitada välja võimalikud märksõnad sinu valdkonnas.

Märksõnad tuleb lahterdada nii tähtsuse järjekorras kui ka liikudes üldistelt sõnadelt konkreetsete terminiteni. Nende sõnade abil kujuneb välja su kodulehe struktuur.

Olgu sulle kohe ka öeldud, et kodulehe optimeerimine toob alles siis täisväärtuslikke tulemusi, kui sa keskendud väärt sisu loomisele. See on midagi, mis sinu sihtgruppi kuidagi aitab või teeb tema elu paremaks. Aga nüüd asja juurde.

Milline peaks olema sinu kodulehe domeeninimi?

Kodulehe domeeninime valikul on kaks suunda:
1. Üks võimalus on valida brandi nimi nagu näiteks Dreamgrow, mille kodulehe sisu teemad on internetiturundus ja sotsiaalmeedia turundus.

2. Teine võimalus on panna märksõnapõhine domeeninimi nagu näiteks www.kodulehekoolitused.ee, mille sisuks on kodulehe planeerimise, tegemise ja turundamisega seonduvad koolitused. Sinu kõige olulisem märksõna domeeninimes aitab sind kindlasti konkreetse märksõna järjestamisel otsingutulemustes

Kindlasti võiks domeeninimi olla võimalikult lühikene, hästi meeldejääv ning selgelt mõistetava kirjapildiga, mis välistab igasugused küsimused selle kirjutamisel. Kodulehe SEO algab domeeni nimest.

Kuidas on kodulehe struktuur ja SEO omavahel seotud?

Milleks sulle kodulehe optimeerimine?Kohe peab ütlema, et kodulehe ülesehituse juures on kõige tähtsam kasutajasõbralik ja loogiline navigatsioon, kuid SEO seisukohast vaadatuna tasuks arvestada planeerimisel järgmist:

1. Püüa võimalusel ja sobivuse korral lisada olulised märksõnad peamenüüsse, alam-menüüdesse ja kategooriatesse.

2. Kui kavatsed äriblogi pidama hakata, mis on ülimalt mõistlik, saad sadades või tuhandetes kordades rohkem veebiliiklust kui need, kes blogi ei pea.

Blogi puhul on hea mõte lisada sildipilv, mis iseenesest on märksõnade kogum, kuid sina saad need lisada kui teemad või alateemad.

Lugeja klikib ühele teemale (märksõnale) ja selle alt leiab ta kõik antud teema alla kuuluvad artiklid. See on ka lugejale mugav viis info hankimiseks ja see meeldib otsimootorite robotitele, kes saavad nii paremini indekseerida sinu artikleid.

„Avaleht optimeeri alati enda kõige tähtsamale märksõnale, mis ühtlasi võtaks kokku kõik sinu kategooriad ja alamteemad ning annab esmakülastajale selgelt teada, mis teemal lehel juttu tuleb.“

Märksõnu sisaldavad peamenüüd ja kategooriad mõjutavad olulisel määral sinu tulemusi otsingumootorites. Näiteks meie blogis on samuti lisatud kõikidele artiklitele külge nn sildid ja sageli tulevad just need sildid parematel kohtadel välja kui konkreetne artikkel ise. Ühele artiklile saab lisada mitmeid silte, mis seda artiklit kõige paremini kokku võtavad.

Miks kodulehe sisemine viitamine on vajalik?

Milleks sulle kodulehe optimeerimine?Oma artiklis viita teistele teemakohastele artiklitele, mis pakuvad lugejale lisaväärtust. See meeldib nii lugejale kui ka otsimootoritele, mis leiavad niimoodi paremini üles ka sinu teised artiklid.

Viita märksõnapõhiselt, sest see mõjutab samuti sinu otsingutulemusi viidatava märksõna puhul.

Näiteks on üks meie tegevust iseloomustav märksõna e-turundus. Kirjutasin ühe kokkuvõtva optimeeritud artikli sellest, mis on e-turundus ja millistest taktikatest e-turundus koosneb.

Nüüd kirjutan e-turunduse taktikatest ja viitan iga artikli lõpus just sellele kokkuvõtvale artiklile sõnaga e-turundus, et lugeja võiks tutvuda ka teiste taktikatega.

Tulemuseks oli see, et peale ca 7 artiklit asus see kokkuvõttev artikkel sildi all e-turundus Google esilehe positsioonidel. Selleks tulemuseks ei läinud tarvis ühtegi välist viidet. Lihtsalt suurepärane.

Mida sisaldab igapäevane kodulehe SEO?

Sul võib tekkida küsimus, et mille alusel näiteks Google järjestab otsingutulemused. Tea, et tal on selleks oma algoritm, mille sisu ei ole avalik, kuid välja on kujunenud nõnda nimetatud põhipunktid, mille kasutamine veebis annab meile head eeldused selleks, kuidas jõuda oma kodulehega kliendini.

Iga kord kui sa lisad uut sisu oma kodulehele või blogipostituse, siis võiksid järjekindlalt kasutada peamisi sisulehe optimeerimise võtteid, millest on sulle kasu rohkem kui arvatagi oskad.

Ka oma vanad postitused võiksid üles otsida ning teha neile vajalikud parandused ja muudatused, et ka nende otsingutulemuste positsiooni parandada.

Igal sisulehel olgu kordumatu Title (pealkiri) + märksõna

See on tegelikult lehe pealkiri, mida näed näiteks oma veebibrauseri sinisel ribal
Sisulehe pealkiri ehk title

või näiteks Google otsingutulemustes kirjelduse ja URL peal asuva suure pealkirjana
Sisulehe tiitel otsingutulemustes
või oma sisuhaldustarkvaras konkreetse sisulehe parameetrite juures.

Olulised märksõnad olgu Titles sees ja need ei peaks korduma ning mida pikem on Title, seda vähem omavad paremal pool asuvad sõnad kaalu. Ehk siis liiga pikad pealkirjad ei meeldi inimestele ega otsirobotitele ja pika pealkirja sõnu hakatakse paremalt poolt nn devalveerima.

Suurimad ämbrisse astumised Title lisamisel

  • Sageli võib veel kohata Titleid, kus pealkirjaks on pandud kõik märksõnad, millega ettevõte tegeleb. Sellisel tegevusel pole mingit kasu kellelegi.
  • Title puudb üldse või sinna on kirjutatud kas Avaleht või Tere tulemast meie lehele. Kui palju inimesi otsib sõnapaari tere tulemast või lihtsalt avaleht? Kui Titles puudub sinule oluline märksõna, siis sa selle sisulehega otsingumootorites eriti hästi välja ei tule.
  • Title algab alati oma firma nimega ja peale seda tuleb lehe pealkiri. Pooled tuleks ära vahetada, sest inimest huvitab pealkiri, mitte firma nimi.
  • Titles on ainult firma nimi ja kõik. Sinu firma nime teab Googlest otsida sinu ema ja teised sugulased ja üksikud tuttavad, kuid ülejäänud maailm pole sinu firma nimest midagi kuulnud ja nad ei otsi seda internetist.
  • Läbiv suurtäht on karjumine.
  • Title ei vasta lehe sisule, mille tulemuseks on kohene lahkumine sinu lehelt.

Vaata, mida olen veel kasulikku soovitanud unikaalsete pealkirjade tähtsusest ühes teises artiklis, kus samuti teemaks kodulehe optimeerimine ja SEO.

NB! Kui konkurents on tihe ja ka konkurendil on sarnane Title, siis tea, et nüüd hakkab rolli mängima pealkirja atraktiivsus.

Kui sinu pealkiri kutsub rohkem klikkima, siis suure tõenäosusega on sinu artikli CTR ehk läbiklikkimise suhe suurem ja sinu artikkel tõstetakse konkurendist kõrgemale.

Igal sisulehel olgu üks H1 pealkiri + märksõna

Nii nagu oled Wordis harjunud panema pealkirjasid ja alapealkirjasid Headingute abil, nii peaksid seda ka oma artiklis kasutama. H1 pealkiri sisaldagu samuti ühte või paari olulist märksõna, mida kasutad ka Titles.

Pea meeles, et H1 pealkirja võid kasutada üks kord, sest see on kõige olulisem sisupealkiri.

Üldiselt pakuvad kaasaegsed sisuhaldustarkvarad võimalust panna nii Title kui H1 pealkiri ühesugusena ja sellest pole SEO seisukohast midagi katastroofilist.

URL-id olgu lühikesed ja loetavad + märksõna

Veel võib kohata veebilehti, kus URL on nagu pikk lohemadu, mis koosneb numbritest, sümbolitest ja kes teab millest veel. Nii nagu inimestele nii meeldib ka otsimootoritele lühikesed, selged ja loetavad URL-id.

Kasutades tänapäeva populaarsemaid sisuhaldustarkvarasid nagu Joomla, WordPress või Drupal, siis need panevad automaatselt sama URL-i, mis on sisestatud lehe pealkirjana. Seal on ju sees sinu olulised märksõnad ja see punkt saab ka SEO osas nüüd hästi täidetud.

Selle punkti juures kehtib pikkuse osas sama jutt, et parempoolsed sõnad omavad vähem kaalu kui vasakul asuvad märksõnad.

Miks just enda kirjutatud meta description + märksõna

Koostades oma sisulehte lisa soovitatavalt ka enda kirjutatud meta description (sisu kirjeldus), milles leidub samuti sinu oluline märksõna, millele oma artiklit optimeerid. Paljud inimesed loevad näiteks Google järjestatud otsingutulemustes just neid kirjeldusi.

Kirjeldus peaks sinu sisulehe huvitavalt, atraktiivselt või lubavalt kokku võtma. Sellega annad endale võimaluse lüüa konkurentide igavaid kirjeldusi ja võita endale potentsiaalne klient.

Kui sina jätad kirjelduse lisamata, siis selle kirjelduse sisu näitamise otsustab sinu eest Google. Mõni võib öelda, et nii ongi parem, kuid mina nii ei arva.

Seega kirjutage ikka ise kokkuvõtvad artikli kirjeldused. Sul tuleb ca 140 tähemärgiga hakkama saada ja kõik oluline tuleb kohe välja öelda.

Kasuta oma artiklites alapealkirjasid. Miks?

Inimesed ei hakka kohe lugema sinu artiklit, vaid nad loevad kõigepealt läbi pealkirjad ja kui need pakuvad huvi ja on hästi kirjutatud, siis alles peale seda nad hakkavad võib-olla teksti põhjalikumalt läbi lugema.

Alapealkirjades nagu H2 või H3 tasub samuti kasutada oma olulisi märksõnu ning alapealkirjade mõte on võtta kokku teatud osa lehe sisust või tõmmata tähelepanu.

Märksõna esinemistihedus lehe sisus.

Ühed internetiturunduse gurud ütlevad, et piisab kui märksõna esineb lehe sisust 1-2% ja teised, et 3-5% lehe sisust.

Isiklikult soovitan seda esimest varianti, sest märksõnadega ülepingutamine võib tuua nn karistuse Googlelt. See tähendab, et sinu sisulehte ei näidata võib-olla isegi mitte esimese 10 lehe hulgas Google otsingus.

Olen tegelikult pannud tähele, et kui sinu artikkel läheb inimestele tõeliselt korda ja sul on pealkirjad, kirjeldused ja URL korras, siis märksõna tihedus ei mängigi määravat rolli. Aga see on ainult minu isiklik kogemus.

Miks kasutada märksõna ja pealkirja lingina?

Põhjus on selles, et Google armastab linke ja eriti märksõnapõhiseid linke. Mida rohkem mingi märksõnaga mingile konkreetsele sisulehele viidatakse, seda rohkem Google arvab, et just selle märksõna puhul tuleb konkreetset sisulehte kõrgemale tõsta, sest paljud lehed viitavad talle ning ju siis on viidatav leht selle märksõna osas olulisem kui teised.

Selle keerulise jutu peale võiks tuua kaks näidet.

Oled võib-olla pannud tähele, et kui pead mingi manuaali alla tõmbama või avama ja seal kõrval öeldakse sulle, et kui sul pole pdf lugemiseks vajalikku tarkvara, siis Click here ja see viitab Adobe Readeri lehele.

Nüüd mine Googlisse ja sisesta ’Click here’ ja näed, et esimene tulemus on just see, mida eelneval nimetasin.

Huvi poolest võid sisestada Google otsingu lahtrisse sõna ’masendav’ ja esimeseks tulemuseks on Keskerakond. See tähendab, et mingi hulk inimesi on viidanud erinevatelt veebilehtedelt Keskerakonna avalehele sõnaga masendav.

Jäta meelde, et mida rohkem nii kodulehe siseseid kui väliseid märksõnapõhiseid viiteid tuleb sinu olulistele optimeeritud sisulehtedele, seda kõrgematele positsioonidele peab Google vajalikuks sinu sisulehti otsingutulemustes tõsta.

Mis puudutab sisulehtede pealkirjasid lingina, siis nende lingiks tegemise põhjus on samuti meeldida Googlile. Samas kui sa selle pealkirja peale klikid, siis see viitab artiklile endale. Mõnedele kasutajatele on see muidugi arusaamatu, et mis tähendab, et link ei viita kuhugi edasi ja mina seda ka ei soovita.

Miks peaks igalt sisulehelt viitama avalehele?

Selleks on kaks põhjust:
1. Tavaliselt kui loed mingit sisulehte, siis oled juba harjunud sellega, et klikid lehe vasakul üleval asuvat logo ja oledki kohe avalehel, et liikuda sealt edasi teiste artiklite juurde.

Igalt sisulehelt kohe avalehele jõudmine on eelkõige eksinud kasutajale mugav kui ka uuele külastajale hea viis uue info juurde liikumiseks.

2. Kuna kõik sisulehed konkureerivad üksteisega, siis mõned lehed on Google arvates tublimad kui teised ning parimaid sisulehti piltlikult tasustatakse Google poolt mingi skooriga.

Nüüd kus sellelt tublilt sisulehelt läheb viide avalehele, siis annab ta justkui pool oma saadud tasust avalehele ja avaleht muutub tugevamaks ja veelgi paremaks ning populaarsemaks. See on nagu peamaks.

veebilehe analüüs

Veel mõned SEO soovitused

Lisa piltidele kirjeldused ja tiitlid
Kui lisad pilte või fotosid, siis lisa alati nendele title ja alt, sest siis saavad otsrobotid aru, mis pildil on või millest seal juttu on. Siis tulevad sinu pildid ka Google pildiotsingus välja.

Vahel Google isegi toob pildid esile ka tavaotsingute puhul. Kui sinu pilt on huviäratav, siis saad jälle uusi külastusi.

Kasuta tekstis olulist sõna rasvaselt
Seda võib teha, kuid bold tekstiga ei tohiks liiale minna, sest mõju on häiriv, segav ja negatiivne. Kui on liiga palju rasvast teksti, siis on seda raske lugeda ja jääb arusaamatuks, mida rõhutada soovitakse.

Kasuta XML sitemapi
XML sitemap võimaldab anda Googlele kiiremini teada, et sul on lehel uus sisuleht või uued sisulehed. Kui andmed saadetud, siis indekseerib otsirobot sinu sisulehed oluliselt kiiremini. Hoia oma XML sitemap värskena.

Miks ja kuidas teha kodulehte kiiremaks?
Inimestel ei ole aega oodata, kui sinu leht ennast külastaja arvutis avab. Seepärast peab Google ka oluliseks sinu sisulehtede avamiskiirust otsingutulemuste järjestamisel. Kui soovid teada saada, kuidas on lood sinu lehe avanemiskiirusega ja mahuga, siis peaksid ette võtma Google speed tööriista.

Kasuta Google Keyword Plannerit märksõnade analüüsiks
See on tasuta, ent väga võimeks tööriist saamaks teada mida ja kuidas sinu sihtgrupp Googlest vajalikku informatsiooni otsib. Keyword Planner on tavakasutajale piisav vahend oma oluliste märksõnade välja selgitamiseks.

Pika saba optimeerimine
See tähendab, et optimeerite oma artiklid näiteks kolme ja enama fraasi peale, mis on spetsiifilisemad ja nende otsijad teavad täpselt, mida tahavad.

Kirjuta ühele märksõnale mitu optimeeritud artiklit
Kui kirjutad rohkem kui ühe artikli ühele konkreetsele märksõnale, siis võib Google sind premeerida sellega, et näitab antud märksõna otsingutulemusena kõiki sinu artikleid korraga.

See tähendab, et nii saad rohkem pinda ja tähelepanu ning rohkem liiklust.

Näiteks, olen teinud päris mitu optimeeritud artiklit sõnapaarile e-poe koolitus ja kuna konkurents pole eriti suur, siis kõik artiklid on üksteise all ka Google poolt esile toodud.

Kasuta korrektset HTML keelt ja head sisuhaldustarkvara
CMS ehk sisuhaldustarkvarad Joomla, WordPress ja Drupal on optimeerimise ja SEO seisukohast samuti väga lihtsad ja võimekad platvormid. Samuti ei ole nendega mingeid probleeme HTML keele kasutamisega.

Otsimootoritele optimeerimine on vaid üks väike osa suurest masinavärgist

Usun, et said vastuse kuidas teha koduleht otsimootoritele leitavaks ja kuidas jõuda oma kodulehega kliendini. Kui sul pole selleks aega, aga on raha, siis soovitan kodulehekülje optimeerimise teenus sisse osta neilt kes sellega tegelevad igapäevaselt.

Lõpetuseks veel …

Tahan siiski selle pika teksti lõpetuseks öelda, et sellest kõigest ehk kuidas kodulehte optimeerida, on sulle vähe kasu, kui sa ei rakenda neid teadmisi järjepidevalt ning kui sa ei paku regulaarselt väärt ja värsket sisu oma potentsiaalsetele klientidele.

Olgu veel öeldud, et Google peab lugu nendest veebilehtedest, kus ilmub regulaarselt värsket ja kasulikku sisu. Nende kodulehtede teised sisulehed pääsevad ka tänu Googlile kõrgematele positsioonidele.

Kui soovid kõike seda praktiliselt läbi teha ja omandada lisaks veel uusi praktilisi oskusi antud valdkonnas, siis tutvu koolitusega, mille nimeks on Kodulehe optimeerimine otsimootoritele ja veebianalüütika.

PDF fail Kuidas käib veebilehe optimeerimine otsimootoritele

Kui Sulle see postitus meeldis, siis palun jaga seda

11.07.2013|

Autorist:

Merlis on veebiturundusega sina peal alates aastast 2008 ning tema kireks on otsimootoriturundus, kodulehe SEO, kodulehe testimine ja müügile optimeerimine. Merlis koolitab ja aitab ettevõtjaid veebilehe turundamise teemadel.