Paljud ettevõtjad on tänu veebiturundajate tugevale lobitööle hakanud arvama, et kindlasti peaks iga toote või teenuse pakkuja omama e-poodi.
Suurem osa neist, kes on hurraaga lasknud teha omale e-poe, peavad nentima, et see ei too talle midagi märkimisväärset sisse.

Siis tekib küsimus kuidas teha e-poodi, millest on ka kasu ja kuidas panna see e-pood müüma?

Teoreetiline e-poe koolitus: Kuidas teha e-poodi?

Alati kui hakkad midagi looma, siis suures pildis vaadatuna valmib loodav objekt nii öelda kaks korda. Üks kord sinu mõtetes, mis kirja pandud paberile ning teine kord reaalse teostusena.

Järgnevalt annangi rida olulisemaid juhiseid, mida peaksid oma mõtetes ja paberil selgelt kirja panema enne, kui hakkad tellima või ise looma e-poodi.

Miks on sul tarvis e-poodi ja kas see tasub end ära?

Kui sa arvad, et peale e-poe ülespanemist hakkavad inimesed sinu poest kohe massiliselt ostma, siis kahjuks see tavaliselt nii ei ole. Seepärast peadki alguses tõsiselt läbi mõtlema, milliseid kulutusi sinu e-pood hakkab sisaldama ja kas saad nendega hakkama.

Mõned näited e-poega seotud või kaasnevatest kuludest:

  • Domeeninimi – ca 10 eurot aastas (*.ee).
  • Veebimajutus – sõltuvalt teenusepakkujast ja lihtsamast paketist ca kuni 70 eurot aastas.
  • E-poe loomine – sõltuvalt keerukusest ja pakkujast. Odavamad e-poed algavad ca 200 eurost ja kallimad maksavad näiteks kuni 6000 eurot.
  • Lehe hooldus ja uuendused – ise tehes 0 eurot, teenusena kuni 70 eurot tunni eest.
  • Inimeste ressurss (palgad, töötunnid), kes võtavad vastu tellimusi ja panevad toote teele.
  • Transpordikulud – post24, smartpost jne. Hinnad alates 2 eurot väiksem pakk.
  • Panga maksud

Kas lased teha ostjatel ülekande oma pangaarvele ja tegeled iga tehinguga eraldi või on sul piisavalt kliente ja mõistlikum on kasutada pangateenuseid ehk pangalinke.

  • Pangalinkide lisamine – alates 25 eurost.
  • Liitumine – 45 kuni 70 eurot.
  • Tehingutasud iga ostu pealt – 0,15 kuni 30 senti või vähemalt 1% igalt ostult.
  • Kuu hooldustasud – kokkuleppel, kuid minimaalselt 15 eurot.
  • Mõne panga puhul ka autentimistasu – vähemalt 0,15 senti kord.

Nüüd tekib küsimus, et kuidas teha e-poodi siis võimalikult väikeste kuludega. See ongi koht, kus hakkab mängima rolli põhjalik kodutöö nii lehe kui turunduse vallas või muidu oled peagi omadega seal, kus enamus Eesti e-poe pidajaid.

Kui sinu veebiturundus on alanud läbimõeldult enne e-poe avalikustamist ja avakampaania on toonud sulle piisavalt huvilisi, siis on alustamine ülalpidamiskulude suhtes sulle lihtsam, sest on piisavalt ostjaid.

Mis juhtub siis, kui sihtgrupi analüüs jääb tegemata?

Võta kindlasti aega ja kirjuta lahti oma potentsiaalse klienditüübi olemus ja probleemid. Mida ta otsib sinu lehelt, millele ta otsib veebis lahendust, milline on tema arvuti kasutamisoskus, kui hinnatundlik ta on ja mida ta hindab sinu toote või pakkumise juures kõige enam.

Mida täpsemalt ja põhjalikumalt suudad oma klienditüübi lahti kirjutada, seda paremini sa oma kliente tunned ja saad häid vastuseid küsimusele, kuidas teha e-poodi nii, et sinu külastajad leiaksid kiirelt seda, mida tulid otsima.

Sageli jäetakse see oluline tegevus tahaplaanile ning kui küsid, kellele sa oma tooteid pakud, siis vastus on kõigile, kellel huvi või vajadus. Kui sinu sihtgrupp on selgelt määratlemata ja sa ütled, et müüd kõigile, siis:

  •  ei oska sa koostada avalehele õiget sõnumit, mis läheks sihtgrupile korda;
  •  ei oska teha pakkumisi, mis paneks kliendi ostma;
  •  on raske teha personaalseid pakkumisi;
  •  müüd valedele inimestele.

Analüüsi konkurentide e-poode ja sarnaseid lehti

Tasub kindlasti uurida, mida on sinu konkurendid nii kodu- kui välismaal teinud. Kuidas on navigatsioon ja kogu ostuprotsess ülesehitatud. Soorita neilt mõni ost ja pane kirja kui lihtne või kui segane see ostmine oli. Millist infot sinult küsiti ja kuidas sind juhiti kuni tänan-leheni?

Mida nad teevad väga hästi ja mida sina muudaksid ja võiksid ka enda e-poes kasutusele võtta? Milliseid vigu peaksid kindlasti vältima? Küsi nõu ka asjatundjatelt, kui mingi asi jääb arusaamatuks või ei oska sa ise anda vastuseid, miks just konkurendid nii või teisiti teevad.

Domeeninimi on tähtis

Domeeninimi peaks olema nii lühike kui vajalik, kuid olulisem on see, kuidas inimestele see meelde jääb. See võiks väga hästi iseloomustada sinu pakutavat. Põhimõtteliselt võid sa panna domeeninimeks sinu toodet või teenust kõige paremini iseloomistava märksõna või siis minna nö brandi nime teed pidi.

Kui pakud ainult Eesti turule, siis võiks domeeni lõpp olla .ee, sest eestikeelne domeen ja .com lõpuga jätab mulje, et pole raha maksta domeeni eest ja sind ei võeta tõsiselt.

Kui aga domeeninimi on juba kellegi poolt võetud, siis pole vaja muretseda, vaid lisa näiteks domeeni lõppu mingi number või täht, mille võid loona juurde mõelda ning kõik on juriidiliselt korrektne. Võid olukorra just nii lahendada, kui domeeninimes on sinu kõige tähtsam märksõna.

E-poe struktuur ja toodete kategooriad

E-poe struktuuri ja kategooriate loomise juures on kõige tähtsam märksõna loogilisus. Külastaja ei pea ilmtingimata jõudma tooteni kolme või viie klikiga, vaid ta peab sinna jõudma kõige loogilisemat teed pidi.
Tõsi, mida lühem on teekond konkreetse tooteni, seda parem, kuid see pole omaette eesmärk, millest kinni hoida.

Selles etapis on oluline seotus sihtgrupiga, sest juba peamenüüs võiks teha sihtgruppide lahterdamise või siis juba konkreetselt toote kategooriate jaotuse. Arvesta sellega, et peamenüüs on soovitatav linkide arv 5 kuni 7 või siis vähem, sest rohkema linkide arvu korral tekib vaatajal raskusi selle info haaratavusega ja valikute tegemise osas.

Näide 1: Kui domeeninimi on www.sukad.ee, siis võiks peamenüülingid olla laiema sihtgrupi korral MEESTELE, NAISTELE, LASTELE, UUS ja võib olla veel üks sinu jaoks olulisem link.

Näide 2: Samas kui www.sukad.ee sihtgrupp on ainult naised, siis võivad peamenüülingid olla näiteks SUKAD, RETUUSID, SUKKPÜKSID, SOKID ja võib-olla veel 2 kuni 3 linki.
Vajadusel võib minna veelgi spetsiifilisemaks ja keskenduda näiteks ainult eri teemalistele sukkadele.

Kategooriad ja alamkategooriad

Esimese näite puhul võiks näiteks MEESTE kategooriad olla retuusid, sokid, sukkpüksid, põlvikud ja võib-olla midagi teemakohast veel.

Teise näite korral võiks SUKAD kategooria jaguneda, teemade järgi nagu ametlik/töö, pulmad, argipäev, seksikas ja võib-olla veel midagi olulist.

Hea mõte: Külastajale meeldib ise valida ja anna talle võimalus valida ise brand, suurus, värv, hind ja võib-olla mõni oluline omadus veel, sest sellega aitad tal teha valikuid ja ta on protsessi rohkem kaasatud.

Mida võiks sisaldada tootelehtede sisu?

Tooteleht on sisuleht konkreetse toote kohta, mille põhjal inimene teeb oma valiku ja siin saad sina mõjutada tema tegevusi ja sulgeda müüki.

Loomulikult ei saa tootelehe sisu olla igal ettevõttel ühesugune, kuid nimetaks siin mõned põhimõttelised punktid, mis võiks olla külastajale iga toote juures koheselt nähtavad.

Võtame jälle näiteks eelpool mainitud sukkade näite ning selle ühe konkreetse sukapaari sisulehel võiks olla:
Toote nimetus: suurelt, selgelt ja loetavalt.
Toote pilt: võimalik suurelt, selge ja kvaliteetne, mitmed vaated.
Toote video: lühike kvaliteetne videoklipp, mis rõhutaks kliendi kasu ja emotsionaalset rahulolu.
Hind: hea kui hind on väljas ja vajadusel võib katsetada erinevaid hinna esitlusvõtteid näiteks hind püsikliendile või liikmetele.
Toote kirjeldus: võiks sisaldada eksperdi hinnangut, materjali ja omadusi, kasutajate hinnanguid ning mõned read emotsionaalset kirjeldust, mis lugedes tekitab hea tunde. Mõni rida brandist ning lisainformatsiooni, mida klient sooviks/võiks veel teada.
Transport: mis maksab ja millised on tingimused.
Tagastus ja vahetuspoliitika: millistel tingimustel võetakse kaup tagasi ja makstakse raha tagasi, millistel juhtudel mitte.
Seotud tooted: mis tooted võiks juurde sobida või mida võiks antud valdkonnast lisaks soovitada.
Tegevusele suunav nupp: sinu poolt enim soovitud tegevuse nupp peab olema eristuv ja kutsuv.
Toote parameetrite valik: peaksin saama valida suka suurust, värvi, kogust.
Ostukorvi sisu: peaksin omama ülevaadet, mida olen ostnud, kui palju ja mis on kogusumma.
Kuidas tellida: kindlasti võiks olla viide sisulehele, kuidas käib tellimine ja milline näeb üldse välja kogu protsess.
Lisategevused: like nupp tuleb kasuks, kommenteerimisvõimalus, soovituse jagamine sõpradele (anna soovitajale selle eest boonust) või lase lisada oma kaupa nn soovikorvi, mitte kohe ostukorvi. Samuti võid küsida kõrvaltegevusena kingivihjet, mis tegelikult annab kaupmehele väärt infot, mida külastajad soovivad.

Mis puudutab erinevaid käibe kasvatamise võtteid ehk siis kuidas teha e-poodi, mis tooks ka tulu, siis tasub kindlasti lugeda eelmiseid postitusi Kuidas e-poe koolitus oleks sulle tulemuslikum ja Kuidas panna e-pood müüma.

Kokkuvõtteks, kuidas teha e-poodi, kust külastajad ostaksid

Oluline on teha põhjalik ettevalmistus planeerimise osas, mis tähendab, et kui puudub kogemus, siis:

  •  Tutvu analoogidega ja võta õppust kasutatavuse osas.
  •  Õpi tundma oma sihtgruppi ja kirjelda teda põhjalikult paberil.
  •  Mõtle läbi e-poe struktuur ja joonista see paberile.
  •  Mõtle läbi ja joonista paberil täpselt välja e-poe avaleht, tooteleht jne.
  •  Analüüsi hoolikalt, kuidas saaksid rohkem oma e-poes kliendile lisaväärtust pakkuda.

See on alles algus, järgmisena tuleb hakata mõtlema kujundusliku ja turundusliku poole peale, sest mis kasu on sul e-poest, kui seal rahvast ei käi ja see e-pood ei näi usaldusväärne.

Sellest, kuidas teha e-poodi õpime tehniliselt ja teoreetiliselt peagi toimuval e-poe koolitusel Kuidas teha e-poodi WordPressiga.

Uuri lähemalt
Koolituse hinna sees on e-poe kujundus väärtuses 50€.

Mõned näited koolitusel valminud e-poodidest