Kui sa tõesti tahad, et sotsiaalmeedia turundus aitaks sul teenida rohkem raha või aitaks saavutada, mida vaja, siis pead sellele lähenema strateegiliselt. Paraku paljud seda ei mõista.

Hiljuti tellis meilt üks firma sotsiaalmeedia turunduse koolituse ja kui nägi väljapakutud koolituse teemasid, siis ütles, et:

„Strateegia on teooria ja selle võib ära jätta. Me tahame ainult praktilist koolitust, et saaks asja kiirelt käima tõmmata.“

Nagu näha, tundub sotsiaalmeedia strateegia olevat midagi abstraktset ja see on üks põhjus, miks paljud ettevõtjad alustavad kohe taktikate kasutamisega.

Põhjalik sotsiaalmeedia koolitus koos näidetega

Kuidas oleks, kui sa alustaksid nullist ja teaksid paremini, kuidas sotsiaalmeedia turundus töötab? Usun, et sinu suhtumine muutuks ja sa võtaksid oma tegevustes hoopis teistsuguseid otsuseid vastu.

Annan sulle samm-sammulise juhendi, mis aitab sul koostada oma firmale või asutusele toimiva sotsiaalmeedia strateegia ning mille puhul saad mõõta ka tulemusi.

Mis on sotsiaalmeedia turundus?

Sotsiaalmeedia turundus (Social Media Marketing  ehk SMM) on üks osa internetiturundusest.

Wikipedia kohaselt on see  protsess, mille eesmärgiks on kasvatada oma kodulehe liiklust või saada rohkem tähelepanu läbi sotsiaalmeedia kanalite.

Mulle isiklikult meeldib Neil Patel’i sõnastus rohkem, kuna see on täpsem:

„Social media marketing is the process of creating content that you have tailored to the context of each individual social media platform in order to drive user engagement and sharing.“

Iga sotsiaalmeedia spetsialist saab sellest definitsioonist hästi aru, kuid kuidas siis saada rohkem õigete inimeste tähelepanu ja rohkem liiklust oma kodulehele?

Kui sa pole sotsiaalmeedia spetsialist, siis jäta meelde, et:

  1. Sotsiaalmeedia on maraton, mitte sprint.
  2. Oma töö vilju saad maitsta 6-12 kuu pärast.
  3. Sotsiaalmeedia turundus on järjepidev protsess.

Jah, sa võid tuua näiteid, kuidas paari nädala või paari kuuga on võimalik saavutada lausa erakordset, kuid see on lühiajaline.

Ja siin on hea koht, kust alustada sotsiaalmeedia strateegia punktidega.

1. Mis on sinu sotsiaalmeedia strateegia eesmärk?

Enne kui hakkad oma strateegiat koostama, siis tahan esmalt välja tuua ühe olulise mõtte Priit Kallase postitusest „How to Create Your Actionable Social Media Strategy?“.

Pane kirja, mida te teete ja miks te seda teete – sõnasta see ca 140 tähemärgiga ja nii, et see oleks mõistatav ka 5-aastasele lapsele.

Näiteks võib üldise suuna sõnastada järgmiselt: “Õpetame, kuidas teha ning hallata ise oma kodulehte ja turundust tulemuslikumalt, sest me armastame oma tööd ja selle tulemusi.”

Sotsiaalmeedia strateegia eesmärk on: “Sotsiaalmeedia abil on järgmise aasta 20xx 31.12 teenitud 1/4 planeeritud käibest”.

Nüüd kirjuta sina siia oma: …

Hetkest, mil sa oled selle lause kirja pannud, saad hakata mõõtma, kui fokusseeritud on olnud sinu tegevus võrreldes selle lausega. Kui palju on tehtud soovitud tegevusi?

Pane kirja sotsiaalmeedia eesmärgid ja mõõdikud

Selleks, et sa saaksid hinnata, kui hästi või halvasti sotsiaalmeedia turundus teie jaoks töötab, tuleb sul esmalt kirja panna, mida te soovite saavutada ja millised eesmärgid on kõige tähtsamad.

Alustuseks vali välja ainult üks eesmärk

Sotsiaalmeedia eesmärgid

Üks eesmärk korraga aitab sul hoida fookust. Kui oled saavutanud rutiini ja näed esimese eesmärgi täitmise juures tulemusi, siis võid kõrvale võtta järgmise eesmärgi püüdmise.

Palun kirjuta välja (nagu alltoodud pildil), millised on teie eesmärgid ja mõõdikud.

Sotsiaalmeedia turunduse mõõikud

Ettevõtte eesmärgid sotsiaalmeedias

Mis on ettevõtte eesmärk? Saada rohkem kliente.

Mis on sotsiaalmeedia turunduse eesmärk? Tõsta broneeringute arvu.

Mis on see indikaator, mida jälgime? Broneeringute arv ühes kuus.

Mis on püstitatud mõõdik, mida püüdma läheme? 100 broneeringut kuus.

Võin sulle kinnitada, et kui sa kirjutad enda jaoks ülal toodud viisil lahti, milline on teie jaoks oodatav/soovitud sotsiaalmeedia mõju, siis alates sellest hetkest tekib sul alles mõte või õigem oleks öelda, et aju hakkab küsima, et kuidas ma seda saavutada võiksin.

See on ainuke küsimus, mis saab tekkida just tänu sõnastatud eesmärgile.

Aga kust tulevad need numbrid mõõdikute taha?

Alguses tulevad need nö laest või pastakast, kuid need ei ole raiutud kivisse.

OK, nüüd on sul eesmärgid ja mõõdikud paigas, mis järgmiseks?

Sotsiaalmeedia eesmärk peab olema nö SMART

SMART sotsiaalmeedia eesmärk

Sul tuleb sõnastada S.M.A.R.T. eesmärk

Antud hetkel on sul sõnastatud küll eesmärk ja mõned mõõdikud, kuid sealt puuduvad vastused tähtsatele küsimustele nagu kuidas ja mis ajaks.

Järgmiseks kirjuta iga eesmärgi kohta selgitus, (nö SMART stiilis) kuidas sa seda plaanid saavutada ja mis ajaks peab see olema tehtud.

Sotsiaalmeedia strateegia täpsem sõnastamine

Sõnasta täpselt, kuidas plaanid eesmärgi saavutada

Kui oled kõik 5 punkti mõttega lahti kirjutanud, siis see on sinu jaoks justkui plaan, mida saab hakata kohe täitma.

Aga kuhu jäävad sotsiaalmeedia mõõdikud?

Jah, sul tekib küsimus, et miks me ei mõõda jagamiste ja kommenteerimiste arvu, sest on ju need tõelised sotsiaalmeedia mõju indikaatorid?

VASTUS: Need (kommenteerimine ja jagamine) on tõesti olulised mõõdikud, sest need näitavad, kui palju on inimesed teiega seotud ja aitavad levitada sinu sõnumit.

Nende numbrite parandamine on sinu igapäevane väljakutse ja kui teed seda hästi, siis on sul hea eeldus, et ka tõelised eesmärgid hakkavad täituma.

Oluline mõõdik sotsiaalmeedia turunduses

Sotsiaalmeedias on mõõdikuid väga palju, kuid oluline on mõõta, milline on sinu postituste nägijate aktiivsuse protsent.

Tegevuste tegijate arv / postituse ulatusega x 100% = aktiivsuse protsent

Näiteks: avaldatud postituse reach (postituse ülatus) oli 1000 inimest ning nendest klikkijaid ja kommenteerijaid (tegevuste tegijaid) oli kokku 12.

Tegevuse tegijate arv 12 / postituse ulatus 1000  x 100% = aktiivsuse protsent 1,2 %

Aktiivsuse protsenti saad kasvatada, kui hakkad mõistma:

  • Mis sinu sihtgruppidele korda läheb?
  • Kuidas luua visuaalselt kõnetav postitus?
  • Milliseid sõnu ja tooni kasutada oma postitustes?
  • Kuidas olla oma postituste sisuga konkurentidest erinev?
  • Kelle kaudu lähevad postitused kõige paremini levikule?
  • Millised on kasvavad trendid sotsiaalmeedia kanalites?
  • Et sotsiaalmeedia kanalid on ärid, kes keeravad orgaanilist levikut pidevalt maha (st, et häid postitusi tuleks reklaamirahaga toetada).

Selleks, et sa hakkaksid eeltoodud punktidest selgemat pilti omama, tuleb sul teha kodutööd, millest nüüd järgnevalt sulle nõu annangi.

2. Uuri, mis sotsiaalmeedia kanalid on sinu kullaauk

Sinu esimene ülesanne on selgitada välja, millised on populaarsemad sotsiaalmeedia kanalid, kus sinu sihtgrupp (tõenäoliselt ka konkurendid) aega veedab või probleemidele lahendusi otsivad.

Järgmist osa võib nimetada kui „Maa kuulamine“.

Püüa leida vastuseid järgmistele küsimustele kanalite lõikes

Koosta omale üks töövihik või tabel, kuhu saad hakata kanalite ja küsimuste lõikes informatsiooni koguma.

  • Mida on räägitud sinu firma kohta positiivset ja negatiivset?
  • Millistel sinu valdkonna teemadel on sõna võetud?
  • Kes konkreetselt on sinu firmast rääkinud?
  • Millist tüüpi sisu või küsimused saavad enim vastukaja?
  • Millistes kanalites on sinu sihtgrupp aktiivsem?
  • Kes on igas kanalis mõjutajad ehk autoriteedid, keda kuulatakse?
  • Milline on üldine toon ja suhtumine mingi teema juures?

Kõik suuremad sotsiaalmeedia kanalid on erinevad ja nõuavad erinevat lähenemist.

Sinu ülesanne on:

  • esmalt leida need kanalid üles, kus liigub rohkem sinu sihtgruppi ning;
  • kaardistada olukord.

Koosta nimekiri oma valdkonna mõjutajatest ja aktiivsematest fännidest või lisa need kohe olukorra kaardistamise tabelisse.

Näide olukorra kaardistamise tabelist

Ollukord sotsiaalmeedias

Olukord sotsiaalmeedia kanalites

Tabelisse võid enda jaoks tähtsaid lahtreid alati ise juurde teha.

Samuti tee kanalite lõikes endale selgeks, milline sisuformaat levib seal kõige paremini.

Kas sa teadsid, et (Hootesuite statistika alusel) näiteks Facebookis reageerivad eestlased hoopis tavalistele positustele ja piltidele rohkem kui videodele?

Eestlased Facebookis

Eestlaste aktiivsus Facebookis

Loe eestlaste internetikasutamise kohta tehtud uurimustööst lähemalt Milose veebilehelt.

NB! Sa ei jõua kõigi kanalitega tegeleda, mistõttu vali endale alustuseks välja 1-2 kanalit ja suuna fookus nendele.

Tööriistad, millega minna maad kuulama sotsiaalmeedias

Buffer – aitab leida sotsiaalmeediast huvitavat sisu ning hallata kõiki oma sotsiaalmeedia kanaleid ühest kohast.

Buzzsumo – selle abil leiad kiirelt üles, mis on kõige kuumemad teemad ning kes on suurimad mõjutajad sinu valdkonnas. Hea tööriist ka konkurentide tegemistel silm peal hoida.

Hootsuite – teeb kõike sama, mis eelmisedki, kuid seal on olemas ka tasuta versioon, kus saad hallata kuni 3 sotsiaalmeedia kanalit. Maa kuulamiseks tuleb osta kuupõhise maksuga pakett, millest odavaim on näiteks 19 eurot kuus.

Seadista tasuta tööriist Google Alerts, mis annab sulle teada, kui keegi räägib sinust või sinu teemadel.

Phlanx – aitab sul kiirelt saada teada, kes on Instagramis suurimad mõjutajad ehk influencerid.

Hoiatus! Tööriistade peale pole mõtet liigselt kulutada, sest lõviosa analüüsist suudad sa ära teha ka oma peaga. Kui alles alustad, siis soovitan kasutada tasuta versioone või katsetada mõne odavama tasulise platvormiga.

3. Loo kliendiprofiili kaardid ehk kes on sinu sihtgrupp

Nüüd, kus sul on selgem pilt, mida sotsiaalmeedias sinu teemadel räägitakse, siis järgmiseks on vaja luua olulistest sihtgrupi segmentidest nö ühised kliendiprofiilid.

kliendiprofiili kaart

Näide võimalikust kliendiprofiili kaardist

Ehk teisisõnu, meil tuleb koguda andmeid oluliste sihtgrupi segmentide kohta, sest siis oskame hiljem nendega sotsiaalmeedias ja teistes kanalites suhelda.

Samuti hakkavad peale seda tööd ka meie reklaamid ja müügitekstid sihtgruppi paremini kõnetama.

Julgen väita, et 80% Eesti firmasid ei koosta omale kliendiprofiili kaarte, mistõttu on sul võimalus oma konkurentidest õppida rohkem sihtgruppi tundma ja saada rohkem nende tähelepanu.

Soovitus: võta aega ja tee iga olulise sihtgrupi segmendi esindajaga vabas vormis vestlus (vahetu kokkusaamine oleks ideaalne).

Kinnitan sulle, et 3-5 inimest annavad sulle üsna selge pildi sihtgrupist, turul toimuvast ja vahel ka konkurentidest, kui oskad küsida õigeid küsimusi.

4. Analüüsi konkurente sotsiaalmeedias või muidu …

Miks on vaja luua nö SWOT analüüs oma konkurentide kohta? Põhjus on selles, et sa elad pidevalt omas mullis ega oska arvatagi, miks konkurendil läheb paremini.

Uuri välja ja pane kirja

  • Kes on need konkurendid sotsiaalmeedias, kelle juures sinu sihtgrupp aega veedab?
  • Mis on need sotsiaalmeedia kanalid, mida konkurent aktiivselt haldab?
  • Millised kanalid on konkurent unarusse jätnud (andmed on poolikud, sisu vähe)?
  • Kui tihti nad mingis kanalis postitavad?
  • Kui mitu reaktsiooni (like, kommentaar jne) nende postitused saavad?
  • Kui aktiivsed nad on ja milline on nende fännide või järgijate arv igas nädalas?
  • Mida inimesed räägivad konkurendi kohta (head ja halba)?

Näide konkurentide analüüsi tabelist

Konkurentide analüüs sotsiaalmeedias

Konkurentide analüüs annab sulle palju väärtusliku infot

Tähtis on, et sul oleks süsteemne koht (tabel), mida regulaarselt täiendada.

Muide, konkurentide Facebooki lehti võid tasuta analüüsida sellise tööriistaga nagu LikeAlizer.

Konkurentide SWOT analüüsis uuri järgmist

Tee analüüs 2-3 peamise konkurendi kohta. Mida rohkem uurid, seda parem pilt on sul turul toimuvast ja sa ei tee enam järeldusi isikliku arvamuste või tõekspidamiste alusel, vaid faktide põhjal.

Konkurendi tugevused – mida nad teevad tõeliselt hästi? Võib-olla oskavad nad puudutada õigeid teemasid. Ehk oskavad oma infot kuidagi uudsemalt esitada. On nutikamad.

Konkurendid võivad olla sinu inspiratsiooni allikaks.

Konkurendi nõrkused – millega nad omale näppu lõikavad? Konto pole piisavalt optimeeritud ja teavet vähe lisatud. Millised postitused on neil nõrgad? Kirjavead või halb klienditeenindus? Sisu piirdub ainult enda reklaamiga? Vastavad küsimustele ja kommentaaridele liiga aeglaselt või üldsegi mitte?

Võimalused – nüüd oled palju teadlikum konkurendi tugevatest ja nõrkadest külgedest. Mis iganes nõrkused esile tulevad, need võivad olla sinu võimalused.

Millist ohtu võivad konkurendid tekitada? – Mis võiks minna valesti? See võib olla ükskõik mis tahes, alates provokatsioonist lõpetades meie enda klientide negatiivse tagasiside avalikult esitamine.

Pane võimalikud ohud oma strateegiasse kirja ja lisa juurde, kuidas plaaniksid nendega tegeleda.

5. Kirjuta välja selged tegevusjuhised ja reeglid

Kui sa oled oma eeltöö teinud, siis nüüd oled valmis vastu võtma otsuseid ja panema kirja, kuidas midagi on vaja teha, et oma eesmärke saavutada.

Samuti saab nüüd sulle ja sinu tiimile selgeks, mida tehakse, miks tehakse ja kuidas tehakse.

Muide, jagan siinkohal heameelega sulle oma kahte head kogemust. Nimelt osalesin nii Priit Kallase läbiviidud Facebooki koolitusel kui ka Taavi Tampere Facebooki turunduskoolitusel, kust sain mitmeid häid nippe ja nõuandeid.

Sotsiaalmeedia koolitus on vaid algus

Paljudes firmades pole selgust, kuidas peaks täpselt oma sotsiaalmeedia turundust tegema. Isegi kui neil on läbitud sotsiaalmeedia turunduse koolitus, siis jäävad ikkagi järgmised punktid unarusse. Tulemuseks on segadus ja sihitu tõmblemine.

5.1 Miks firma on sotsiaalmeedias?

Kirjutage välja, mida te teete sotsiaalmeedias oma sihtgrupi heaks ja miks te seda teete. Samuti mainige siin punktis oma äriline eesmärk, mida kogu tiim püüdma läheb.

Miks?

Näiteks: KoduleheKoolitused jagavad sotsiaalmeedias oma sihtgrupile praktilisi õpetusi ja nippe kodulehe tegemise ja turundamise teemadel. Õpetame, kuidas teha ning hallata ise oma kodulehte ja turundust tulemuslikumalt. Harime järjepidevalt väikeettevõtjaid ja turundajaid, läbi mille kasvatame enda vastu usaldust ja oma kogukonda.

Firma ühine eesmärk sotsiaalmeedias

Soovime, et läbi sotsiaalmeedia tuleks järgneva 12 kuu jooksul meie koolitustele vähemalt 30 inimest. Selle nimel teevad kõik tööd ja iga kuu eesmärk on töötahvlile suurelt kirja pandud.

5.2 Keda me kõnetame? Kes on peamised sihtgrupid?

Too lühidalt siin välja, kes on vähemalt need 1-2 olulist kliendiprofiili, kellega te sotsiaalmeedia kanalites suhtlete. Põhjalikud kliendiprofiili kaardid võid lisada dokumendi lõppu lisana.

Ülevaade sihtgrupidest

Näide KoduleheKoolitused kahest peamisest kliendiprofiilist

Mida rohkem tunned sina ja sinu meeskond oma kliendipsühholoogiat, seda kõnetavamad tulevad teie sotsiaalmeedia kampaaniad, positused, müügitekstid jne.

Kui iga tiimi liige teab ja tunneb sihtgruppi ja arvestab sellega oma igapäeva töös, siis jäävad konkurendid varsti kilomeetrite kaugusele.

5.3 Millised sotsiaalmeedia kanalid on meie turunduskanalid?

Toetudes oma analüüsi tulemustele on sul teada, mis on need 1-3 sotsiaalmeedia kanalit, kus te hakkate aktiivselt turundust tegema.

Reasta kanalid tähtsuse järjekorras. Alusta ühe kanaliga ja kui tekib rutiin ja näha on tulemusi, siis alles võta teine kanal juurde.

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. Pinterest
  4. Google Plus

NB! Kui võimalik, siis hakka kohe väärtuspõhist äriblogi pidama. Nii annad põhjust tuua huvilisi sotsiaalmeediast oma kodulehele ja sa hakkad liiklust saama ka Google otsimiootorist.

5.4 Mis teemadel luuakse sisu?

Oluline on pakkuda fännidele ja sihtgrupile personaalset teemakohast infot, mis on neile kasulik, lõbus, uudne ja vahel ka mänguline.

Hästi läbimõeldud ja sihtgrupikeskne sisuturundus peab olema sinu sotsiaalmeedia strateegia vundament.

Postituste planeerimisel ja avaldamisel tuleb arvestada sotsiaalmeedia kanali eripära, hooajalisust, tähtpäevi, sihtgruppide harjumusi seoses info ja kanali kasutamisel.

Ideid sisu genereerimiseks

  • Toote/teenuse arendamine – küsida aeg-ajalt mõne teenuse või toote kvaliteedi kohta.
  • Naljaks pilt või video (teemakohane).
  • Näita oma inimesi ja töötajaid.
  • Soovid tähtpäevade puhul.
  • Käimasolevad kampaaniad mitmeid kordi ja erinevas võtmes.
  • Tublimate töötajate/klientide esile toomine ja nende tagasiside (pilt, video, tekst).
  • Millest konkurendid räägivad või ei räägi?
  • Igasugused teie valdkonnaga seotud TOP-id.
  • Meie uudised. Millal mingi üritus toimub ja teised uudised, mis võiks meie fännidele ja sihtgrupile huvi pakkuda.
  • Lase mõnel nädalal rääkida fännidel või klientidel loo, mis on kuidagi sinu toote/teenusega seotud ja paremate seast saavad esimesed 3 või 5 auhinna.
  • Regulaarselt suuna külastajaid e-maili listiga liitumise lehele.
  • Küsi aeg-ajalt kas on probleeme või küsimusi ja suhtle ise aktiivselt fännidega.
  • Vii läbi küsitlusi (nii välkküsimused kui ka pikemad ja põhjalikumad), mida vajavad, millist infot ootavad jne.
  • Huvitavad näpunäited või nõuanded valikute tegemisel.
  • Lihtsalt ilusate ja huvitavate ettevõtte elu-olu piltide ja videode avaldamine.
  • Nädala nõuanne või soovitus.
  • Kuu/semestri parimad kliendid.
  • Mõni huvitav õppevideo, kuidas midagi lihtsamalt või kiiremini teha.
  • Videokokkuvõtted teie sündmustest.
  • Minivõistlused (nädala mõistatus ja „väike komm“ auhinnaks).
  • Ajalugu ja selle väiksed killud erinevatel nädalatel (ala kas teadsid, et ..).
  • Maini ja täna kindlasti oma koostööpartnereid (loob usaldust teie vastu).
  • Mis on sihtgruppide kõige õrnemad teemad?
  • Mis märksõnu või fraase kliendid otsivad seoses teie valdkonnaga?
  • Uuri, mis on need vanemad postitused, mis on saanud palju tähelepanu.
  • Müüdid teie valdkonnas.
  • Mingi checklist.
  • Kasulikud tööriistad või abimehed.
  • Huvitavad statistikat teie valdkonnast.
  • Top 5 parimat sinu blogipostitust.
  • Kommentaaridele vastamine.
  • Praktiline õpetus algajatele ja edasijõudnutele.
  • Huvitavad raamatud.
  • Päevakajalised uudised, mis on sinu valdkonna osas käinud meediast läbi.
  • Suurimad sündmused sinu valdkonnas.
  • Intervjuud sinu valdkonna ekspertidega.

Muide, kogemused näitavad, et spontaanselt loodud sisu töötab sageli paremini, kui planeeritud sisu. See ei tähenda, et sa ei peaks oma sisu planeerima.

5.5 Mis proportsioonis ja kui tihti sisu avaldatakse?

Sisu kajastamisel võib kasutada 5-3-2 põhimõtet ja seda siis iga kanali kohta. Üldiselt võib öelda, et päevas võiks tulla sinult vähemalt üks postitus ühe kanali kohta.

See on üks tuntud viis, kuidas ja millist sisu üldse sotsiaalmeedias jagada.

  • 5 korda jagame fännilehel teiste sisu, kuid see peab olema meie teemaga seotud.
  • 3 korda jagame enda loodud väärt infot.
  • 2 korda võib rääkida endast või teha kasurõhutav pakkumine.

Isegi kui me ei järgi seda põhimõtet täies mahus, siis tuleb keskenduda rohkem oma sihtgrupile kui endale ( 80:20 ) ning tuleb olla võimalikult inimlik ja loomulik.

Isiklikult mina kasutan põhimõtet 9 x paku väärtust ja 1 x võin küsida müüki.

Sisu avaldamise tihedus pane paika ka kanalite lõikes.

Sotsiaalmeedia kanalites postitamise plaan

Pane paika kui tihti sa mingis kanalis postitad

Sisu ei pea alati olema uus, vaid sotsiaalmeedias anna vanale sisule uus kuub. Nii tundub sisu värske ja uued silmapaarid jõuavad sinu kodulehele.

Olen kirjutanud ühe õpetuse kuidas sotsiaalmeedia abil mitmekordistada oma kodulehele suunatavat liiklust ja seda ainult olemasoleva sisuga.

Mis päevadel ja aegadel postitused avaldatakse?

Postituste ajad selguvad sinu sotsiaalmeedia kanali statistika aruandest ja iga sihtgrupi puhul on need erinevad.

Näiteks: esimesel kolmel kuul avaldatakse Facebookis postitused :

  1. Teispäev (kell 10.00).
  2. Kolmapäev – sisaldab sh suunamist maandumislehele (kell 10.00).
  3. Neljapäev (kell 10.00).

Postituse kellaajad on orienteeruvad ja esialgu 1h kõikumist on OK.

Kindlasti jälgi kanalite lõikes, mis kellaaegadel on inimeste aktiivsus kõrgem.

Ajastus mängib suurt rolli sõnumi levikul.

5.6 Mis tüüpi sisu avaldatakse?

On see pilt, on see video, infograafik, pdf õpetus, liikuvad pildid või mis veel?

Usun, et oled selle analüüsi käigus endale selgeks teinud, mis kanalites, mis tüüpi sisu saab rohkem reaktsioone.

Sinu sotsiaalmeedia plaan peab arvestama iga kanaliga ja iga suurema sihtgrupi segmendiga ning sellega, mis etapis on inimene müügitunnelis.

Ma tahan öelda seda, et sa pead olema eelnevalt kliendi küsitlustega välja selgitanud, milline on tema ostuteekond ja millist infot ta vajab igas etapis.

Näide, milline võiks näha välja üks sotsiaalmeedia plaan sisutüüpe arvestades.

Sotsiaalmeedia turundusplaan

Sisuturundus kliendi huve arvestades

Sisu tootmisel tuleb arvestada kas tegemist on nö sirvijaga, kaalujaga või ostjaga ning vastavalt sellele peame ka sisu jaotama. Näiteks sirvijad ehk uudistajad ei ole alati huvitatud tehnilisemast informatsioonist.

NB! iga olulisema sisutüki puhul pane kirja, mida sa tahad, et nad teeksid ja mõõda, kui palju selle nägijad tegid tegevust. Jaga julgelt sama sisu mitmeid kordi, kuid erinevas formaadis ja sõnastuses.

5.7 Mis toonis kirjutatakse?

Sinu hoiak ja keelekasutus annab inimestele alateadliku signaali, kas teiega võib asju ajada või olete ainult raha peal väljas. Ole sina ise ja väldi suuri sõnu.

  • Alati tuleb hoida positiivset tooni ning vältida negatiivsust ja virinat. Tuleb olla julgustav ja pidada meeles, et enamus inimesi on ausad ja heatahtlikud.
  • Kui võimalik, arenda kommentaari või arvamuse korral kindlasti teema/vestlust edasi.
  • Täna alati avalikult arvamuse või tähelepaneku eest. Vajadusel tee seda ka eraviisiliselt.

See punkt peab olema teie strateegia dokumendis kirjas.

5.8 Kes kirjutavad ja mis teemadel?

Pane kirja administraatorite kohustused ja vastutus

Mõelge, kuidas võiks postituste teemasid jagada ja kes võiksid konkreetselt postituste loomisel kaasa aidata. Kas need on osakonnad, töötajad, kes võiks postitusi kirjutada?

Kirjutage siia oma ettepanekud. Üks inimene ei jõua suurema asutuse puhul sellega üksi tegeleda.

Kui kaasate kogu meeskonna sotsiaalmeedia turundusse, siis liigute kiiremini edasi kui konkurendid, kes on selle ülesande pannud sekretäri või turundusasistendi õlgadele.

Isegi sotsiaalmeedia agentuur ei oma sellist ressurssi, kui teie ettevõte paneb sotsiaalmeedias seljad kokku.

Kes vastutab millise sisu eest?

Tööjaotus sotsiaalmeedias

Jaga ülesandeid ka teistele, sest nii olete tugevamad

5.9 Kes ja kui tihti vastavad?

Postitustele reageerimise aeg peab olema nii kiire kui võimalik. Iga sisutootja peaks oma positusele esmajärjekorras reageerima ehk ASAP.

Kui näed, et oma inimesed (postituse looja) pole vastanud 30 min jooksul, siis reageerid (vastad) ise.

Kui vastust ei tea, siis võtad ühendust autoriga, aga enne ütled huvilistele, millal nad saavad vastused.

5.10 Mis nime alt tulevad postitused?

Mida avatumad me sotsiaalmeedias oleme, seda parem.

Iga postituse autor peaks lisama postituse pealkirja ette oma nime, sest inimestele meeldib suhelda konkreetsete inimestega, mitte näotu firmaga.

Näiteks Facebookist: (Merlis) Kuidas kahekordistada sotsiaalmeedia kaudu tulevat liiklust?

Facebooki postitus

Facebooki posituses pealkirja ees on autori nimi

Kui kellelgi on mõni küsimus või kommentaar, siis nad teavad, kellega neil tuleb vestlusesse asuda.

5.11 Sisu õigused ja kasutamine?

Pildiline materjal

Kui on vaja kasutada pilte, siis esmajärjekorras tuleks töösse võtta enda pildid või kasutada teema illustreerimiseks kas tasuta või tasuliste fotopankade teenuseid.

Kui kasutad kellegi teise pilte ilma loata, siis oleks viisakas vähemalt nende allikale või veebilehele viidata.

Piltide töötlemiseks ja sotsiaalmeedia postituste ettevalmistamisel soovitan kasutada veebipõhist tarkvara Canva. Alguses võid proovida tasuta varianti, kuid ka tasuline versioon tasub end ära, sest see teeb tõesti sinu elu lihtsamaks.

Tekstiline materjal

Parem oleks kasutada enda sõnu, kuid kui kasutad kellegi teise sõnu või teksti, siis viita nende sotsiaalmeedia kanalile või allikale, kust see on võetud.

Enne avaldamist lase kolleegil oma postitused üle lugeda, et ei esineks arusaamatusi ja kirjavigasid.

5.12 Kui palju ja kuidas räägitakse konkurentidest?

Too siin punktis loeteluna välja, kes on teie konkurendid, et iga meeskonna liige teaks seda.

  1. Konkurent nr üks (viide nende sotsmeedia kanalile ja kodulehele)
  2. Konkurent nr kaks (viide nende sotsmeedia kanalile ja kodulehele)
  3. Konkurent nr kolm (viide nende sotsmeedia kanalile ja kodulehele)

Mina isiklikult ei ütle oma konkurentide kohta midagi negatiivset. Kui konkurendil on tõeliselt hea blogipostitus, siis saadan meelsasti ka oma liiklust seda lugema.

Jah, ma võin mõnele tunduda alguses oma ütlemistes karm või isegi negatiivne, kuid see on vaid tähelepanu äratamiseks, aga tegelikult toon välja nende tugevad pooled ja kiidan neid väärt sisu jagamise eest.

Usun, et seda peaks ehk isegi rohkem tegema.

Konkurentidest tuleb rääkida, sest nende mainimine ja nendest rääkimine toob sulle tähelepanu.

  • Rääkige valdavalt positiivset.
  • Kommenteerige ja tooge välja positiivne või küsimust tekitav koht.
  • Sotsiaalmeedias märkige ära nende kanal kui on põhjust.
  • Kui te pole millegagi nõus, siis argumenteerige või küsige täpsustusi.

Hoia oma peamistel konkurentidel silm peal.

5.13 Sisu ülesehitus ja brändimine

Iga kanali kohta peaks tooma välja ühe näidispostituse ja selgitama, mis peab seal olema. Nii teavad kõik tiimi liikmed, kuidas hoida ühtset joont.

Näiteks, millised peaks olema teie Facebooki postitused või mida need võiks sisaldada?

Mis stiili kasutad sotsiaalmeedias

Too selgelt välja, millised peavad olema teie postitused

Kasuta ülal toodud võimalusi oma postituse esile tõstmiseks Facebookis.

Nii peaks tooma näite iga teie kanali kohta, et oleks kõigile selge, millised teie postitused peaksid olema.

Üks näide brändimisest

Roger Resto kasutab oma piltide all bärnditud osa, kus näitab alati firma logo ning seal on juures ka täpne asukoht ja telefoni number.

postituse brändimine

Iga postitus võiks olla ühtse stiiliga ja bränditud

Selle pildi jalus hakkab inimestele ükskord meelde jääma ning laua broneerimine on vaid ühe kõne kaugusel.

Muide Canvas saab postituse pildi põhja valmis luua ning kõik saavad seda hiljem mugavalt kasutada.

Olgu sulle teadmiseks, et CTR-i ehk läbiklikkimise suhet saab tugevalt kasvatada sotsiaalmeedias pildi värvide katsetamisega ja just läbi piltide kujunduse.

5.14 Millest ei peaks kirjutama, avatus ja läbipaistvus?

Näiteks oli 2012 üks juhtum, kus üks noor haigla meditsiini töötaja postitas sotsiaalmeediasse intensiivpalatis oleva väga haige lapse pildi ning lisas juurde kommentaari „Panin esimest korda kanüüli, Yeee!“

Sellist jama poleks tekkinud, kui töötajatele oleks sisekorra eeskirjades sotsiaalmeedia kasutamise punktid allkirja vastu selgeks tehtud.

  • Klientide eraelu ja firma siseasju pole meil õigus avaldada.
  • Kliente ei tohi laimata ning suhtuda neisse negatiivselt.
  • Hoia positiivset tooni.
  • Oma firma/asutuse siseasjadest ja töövõtetest ei peaks rääkima avalikult.
  • Alati tuleks klientidelt küsida luba nende kohta käiva info avaldamise kohta.

Neid punkte ei pea olema palju, kuid ise võid siia lisada, mida oluliseks peate.

5.15 Kuidas käituda negatiivse tagasisidega?

Plaan juhtudeks, kui midagi läheb  halvasti

Kirjutage tabelisse võimalikud halvad olukorrad või stsenaariumid.

Kriisiplaan sotsiaalmeedias

Sotsiaalmeedia kriisiplaan

Ükskõik mis Facebookis või Twitteris või ka mujal kanalis ei juhtuks, tuleb hoiduda liigsetest emotsioonidest ja laskumisest emotsionaalsetesse vestlustesse.

Ära torma vastama, kui sa vastust ei tea, kuid vastamata jätmine on sageli kõige hullem asi, mida tuleb vältida.

Kui sul puudub adekvaatne info, siis ütle, et uurid asja ja annad x aja pärast teada.

Kindlasti täna inimesi asjalike tähelepanekute või kommentaaride eest.

Läbimõeldud kriisiplaan aitab vältida ulatusliku kahju tekkimist.

Oluline, et nende asjade peale on mõeldud ja kõik teavad, kuidas käituda.

5.16 Optimeeri sotsiaalmeedia konto otsimootoritele

Iga sotsiaalmeedia kanal peab olema bränditud ja optimeeritud sinu kõige olulisematele märksõnadele või fraasidele. Sinu sotsiaalmeedia kanalid tulevad ka Googles välja.

Näiteks meie sotsiaalmeedia kontode peamine sõna on kodulehekoolitused ja alternatiivid on internetiturundus, reklaam internetis ja kodulehe tegemine.

Kontrolli, et:

  • Konto nimi sisaldaks brändi või olulist fraasi.
  • Konto URL sisaldaks brändi või olulist fraasi.
  • Konto tutvustus sisaldaks brändi ja olulisi fraase, mida inimesed otsivad ka näiteks Googles teie valdkonna kohta.
  • Konto tutvustus räägiks kliendile pakutavast väärtusest, mitte ainult meie ja meie.
  • Kasutad postitustes olulisi fraase koos hashtagidega.
  • Pildid sisaldaksid alati kirjeldusi.
  • Kaanefotod ja profiili pildid ütlevad kohe, mis väärtust pakutakse.
  • Kaane fotod ja profiili pildid on mobiili jaoks optimeeritud.
  • Konto teabe all on kõik teie firma andmed (asukoht, koduleht, telefon jne).
  • Ühenduse võtmine on tehtud nii lihtsaks kui võimalik.

Iga kanal on erinev, kuid sinu ülesanne on kasutada ära kõik võimalused, mida pakutakse.

Mida põhjalikum teave on esitatud, seda rohkem toovad kanalid sinu firmat orgaaniliselt esile.

Facebook koolitus

Tule Facebooki koolitusele ja räägime täpsemalt

6. Koosta sotsiaalmeedia sisuturundusplaan

Praktika  näitab, et kui sisuturundusplaan puudub, siis ei ole teil ka mingit süsteemi ja järjepidevust.

Mõni ütleb, et sotsiaalmeedias pole järjepidevus niivõrd oluline kui sisu, mis levib ja millest räägitakse. Jah, sisu on kõige tähtsam, kuid sinu tõelised fännid tahavad regulaarsust.

Nad ootavad  sinu järgmist postitust ja kui seda ei tule, siis sa ununed ja nad leiavad  kedagi teist, kes neile head sisu pakub.

4 põhjust, miks sa vajad sisukalendrit

1. Oled organiseeritum. Sinu efektiivsus kahaneb meeletul kiirusel, kui sa ei tea, mida sa peaksid tegema.

2. Oled vastutustundlik. Enam ei saa end vabandada selle taha, et ei teadnud, mida postitada ja kuna postitada. Sul ja sinu meeskonnal on nüüd olemas tähtajad ja täpselt teada, kes peab mida tegema.

3. Oled efektiivsem. Sinu ajakasutus on ratsionaalsem ja eesmärgile suunatud.

4. Oled tulemuslikum. See on kõige mõjuvam põhjus. Sa saad ajatada postitused sobivaks ajaks ja katsetada sõnumeid, mis levivad rohkemate inimesteni.

Näide, millist sisuturunduse kalendrit meie ise kasutame

sisuturunduse kalender

Sisuturunduse kalender

Me kasutame Google Drive Sheets’is loodud sisuturunduse tegevusplaani malli, mille võid ka omale alla laadida ja kasutada. Sul tuleb sinna lisada ehk lisalahtreid, kuid asi on põhimõttes.

7. Kasvata levikut läbi mõjutajate, fännide ja reklaami

Nüüd, kus sinu sotsiaalmeedia strateegia on koos ja sisuturunduse plaan valmis, on sul mitmeid võimalusi, et oma sisu levima saada.

Alusta suhtlemist läbi mõjutajate ja oma aktiivsemate fännide, kuid püüa sealjuures vältida levinumaid vigu nagu üleolev suhtumine, pinnapealsus, ühepoolne suhtlus jne.

Mis vahe on mõjutajal ja aktiivsel fännil?

Aktiivsed fännid on need, kes armastavad sinu brändi, neile meeldivad sinu tooted või teenused, neile meeldib sinu personaalsus ning nad jagavad sinu postitusi suurima rõõmuga, ilma midagi vastu tahtmata.

Sul võib olla pole palju aktiivseid fänne, kuid nad tunnevad teisi endasuguseid, kes samuti sooviksid sinu tooteid ja teenuseid kasutada.

Suhtle pidevalt oma aktiivsemate fännidega, sest nad aitavad sinu sõna levitada.

Mõjutajad on sinu valdkonnas aktiivselt tegutsevad inimesed, kellel on välja teenitud teatav tunnustus või austus. Need on inimesed, kelle soovituse põhjal inimesed ostaksid.

Kui sinu info on tõeliselt väärt, siis nad jagavad seda meelsasti ka oma lugejaskonnaga.

Soovitus

Koosta nimekiri mõjutajatest ja aktiivsematest fännidest. Nagu juba analüüsi etapi juures rääkisin, lisa nende sotsiaalmeedia profiilide lingid kanalite lõikes oma töövihikusse ja suhtle nendega regulaarselt.

Võid kasuta ka nö kommenteerimise tehnikat, kuid ole loomulik ja mine teemaga kaasa.

Anna oma parimatele postitustele hoogu reklaami abil

Head sisu ei tohiks hoida vaka all. Kogu oma viimase aasta või poole aasta kõige paremad blogipostitused kokku ning lisa need eraldi tabelisse.

Blogipostituste tabel

Parimad postitused reklaamiks ja muidu levitamiseks

Igale postitusele lisa juurde 4-6 erinevat pealkirja sotsiaalmeedia postituse tarbeks või sissejuhatavat sõnumit ning link blogipostitusele.

Uuri oma Facebooki lehe analüütikat ja leia kõige enam kommenteeritud ja jagatud postitused.

Nüüd on sul olemas terve rida väga häid postitusi, mida saad hakata lisama nii oma sisuturunduse kalendrisse kui ka reklaamitavate postituste kalendrisse.

Reklaam Facebookis

Tule FB reklaamikoolitusele ja saad täpselt teada, kuidas ja kellele oma postitusi reklaamida

8. Mõõda tulemusi ja tasuvust (ROI)

Enamus ettevõtteid ei arene ei sotsiaalmeedia turunduses ega firma turunduses, sest puuduvad selged eesmärgid ja mõõdikud.

Mis moodi sa tead, kas ja kuidas sinu sotsiaalmeedia turundus töötab või mitte? Mille järgi sa otsustad, et see tegevus on teie firma jaoks tasuv? Sa pead oma tegevusi mõõtma.

Nii kui sa oled eesmärgid ja mõõdikud üles kirjutanud, nii hakkavad sinu peas õiged mõtted aset võtma ning tegevused tulevad sinu mõtetega kaasa.

Siin on sulle mõned tabelid, millega sa peaksid igakuiselt tegelema.

8.1 Eesmärkide tabel

Eesmärk on kasvatada läbi Facebooki turunduse 20__ aasta lõpuks veebilehe käivet kuni 10% võrreldes eelmise aasta käibega.

Sotsiaalmeedia eesmärkide tabel

Kirjuta selge eesmärk tabelisse ja jälgi iga kuu või kvartal, kuidas liigute

Alameesmärkideks on:

  • Viia keskmine broneeringute arv kuus sajani.
  • Koguda läbi Facebooki 500 uudiskirjaga liitujat (Subscribers).

8.2 Oluliste mõõdikute tabel

Tabel tuleks koostada 12 kuu peale, et saaksid mugavalt võrrelda, kuidas teie tegevused on vilja kandnud. Kindlasti lisa märkused juurde, mis mõjutas või põhjustas konkreetse kuu tulemusi.

mõõdikute tabel

Mõõdikute tabel näitab, kas olete õigel teel

NB! Kui olla väga täpne, siis peaks mõõdikute tabel iga kanali kohta eraldi olema.

Mõõdikud, peavad olema sellised, mis annavad sulle aimu, kas liigutakse eesmärkide täitmise suunas.

Liiga pehmed mõõdikud nagu näiteks ulatus (reach) või meeldimiste arv ühe postituse kohta ei anna erilist teavet meie tegevuste mõju kohta.

8.3. Kui palju aega ja raha sa kulutad sotsmeedia peale?

Suuremad ettevõtted planeerivad oma tegevusi ette aastaid, kuid sulle soovitan, et hakka iga kuu pidama arvestust nende tegevuste üle, mis nõuavad raha ja aega.

ROI = (teenitud tulu – investeering) / investeering

Mõõda veebianalüütika abil, kuipalju on tehinguid/oste tulnud üht või teistmoodi sinu sotsiaalmeedia kanalitest. Kui palju on nende kanalite kaudu/abil tulnud raha sisse?

Arvesta kokku võimalikud kulutused nagu näiteks:

  • Enda aeg (tunnid = eurod)
  • Töötajate aeg (tunnid = eurod)
  • Reklaamid
  • Sisu tootmine (pildid, pilditöötlus ja tekstid)
  • IT tööd ja haldus
  • Tööriistad (Canva, Hootsuit vm)

Kui sa oled seda teinud juba 12 kuud, siis on sul selge pilt nii tegevustest, kuludest, mõõdikutest kui ka sissetulekutest.

Saad hea ülevaate, kuhu kulub aeg ja raha ning mis tegevusi tuleks optimeerida või üldse välja jätta.

Kui sa ei tea, mille peale sinu aeg ja raha kulub, siis ei oska sa ka öelda, kas see tegevus on tasuv ja sa kobad vaid pimeduses ja oled kinni oma ego arvamustes.

Organiseeri oma tööd!

Tegevused, mida teed igapäevaselt

Tee oma nö checklist nendest tegevustest, mida sina või sinu töötajad peaksid tegema iga päev. Kirjuta sinna juurde või püüa mõõta, kui palju need tegevused aega või raha võtavad.

  • E-kirjadele vastamine;
  • brändi monitoorimine ja reageerimine;
  • aktiivsemate fännidega suhtlusteemade arendamine ja suhtlemine;
  • sotsiaalmeediast potentsiaalsete klientide otsimine ja suhtlemine;
  • uurimine, mida konkurendid oma kanalites postitavad;
  • sotsiaalmeedia postituste kalendri täiendamine;
  • postitamine Twitteris 3-6 korda;
  • postitamine Facebookis 1-2 korda;
  • postitamine Google + -is 1-2 korda;
  • postitamine Instagramis 1-2 korda;
  • postitamine Linkedin-is 1 kord;
  • töö oma järgmise blogipostitusega.

Ajakulu kokku: 4h 40 min

Koosta omale nädala plaan

Siin tood välja, mis päeval sa midagi teed ja mille peale kulub ressurss. See ei ole sisuturunduse kalender.

  • Suhtle sotsiaalmeedias oma valdkonna liidrite ja mõjutajatega;
  • suhtle sotsiaalmeedias turunduspartneritega;
  • tee kokkuvõte sotsiaalmeedia kanalite analüütikast;
  • aruta oma meeskonnaga eelmist nädalat ja uute taktikate kasutamisest;
  • suhtle oma aktiivsemate töötajatega sotsiaalmeedias.

Ajakulu kokku: 3h 30 min

Tegevused, mida teha iga kuu

  • Vaata oma strateegia kriitiliselt üle ja täienda, kus vaja;
  • osale kohalike üritustel (kui see on sinu teemaga seotud);
  • võta omale sotsiaalmeedia vabad päevad;
  • kohtu teiste firmasiseste osakondadega ja jaga infot.

Ajakulu kokku: 20h 30 min

Tegevused, mida teha iga kvartal

  • Kohanda oma kuu või kvartali või aasta eesmärke;
  • hinda oma võtmemõõdikuid (KPI-d);
  • hinda oma tiimi tööd, nende pingutus ja vajadusi;

Ajakulu kokku: 4h 40 min

Kui püüad oma tegevuste tagajärgi ja kulusid analüüsida ja viia sisse muutusi ja katsetad, siis hakkad aru saama, mis sinu puhul töötab ja mis mitte.

Pea meeles: et eesmärgid, mõõdikud ja 6 -12 kuuline järjepidevus on ainsad abimehed sinu sotsiaalmeedia turunduse elluviimisel.

Loomulikult saab sind sellel teel aidata ka mõni sotsiaalmeedia agentuur, kuid tehes see protsess ükskord 6-12 jooksul ise läbi, oled konkurentidest 10 kilomeetrit ees.

9. Hakka juba pihta

Edu saadab neid, kes tegutsevad, ebaõnnestuvad, katsetavad ja proovivad veel ja veel. Kui sinu arvates saaks seda sotsiaalmeedia strateegiat täiendada, siis anna julgelt teada.

Jõudu sulle!

Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!

Autor: Merlis Jusupov

Merlis on turundusspetsialist, kes on veebiturundusega sina peal alates 2008 ning tema kireks on kodulehe SEO, kodulehe testimine ja müügile optimeerimine. Merlis koolitab ja aitab ettevõtjaid veebilehe turundamise teemadel.

LIITU UUDISKIRJAGA

Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta

info koolituste kohta
nõustun privaatusega*

Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus

Vaata, mis koolitusi veel pakume

Kodulehe/e-poe tegemine e-opik ja e-kursus

Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga

Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.