Öeldakse, et odavam on õppida teiste vigadest. Täna jagan sinuga nii enda tehtud vigu, kui ka meie klientide käest saadud kogemusi. Antud näited ja õpetused kuluvad marjaks, kui töös on just WordPressiga kodulehe valmistamine või haldamine.
WordPressis on võimalik teha palju erinevaid vigu, kuid tahaksin välja tuua just need kriitilisemad, mida ise olen kunagi teinud või millega olen kokku puutunud igapäeva töös KoduleheKoolitused klientidega.
Usun, et lugedes näid näiteid ja õpetusi tunned ära nii mõnegi enda tehtud vea või saad kasvõi 2 väärtuslikku teadmist.
Ohtlik viga algajate seas
WordPressi saab installeerida kiirinstallina ja manuaalselt. Mõlema tegevuse juures on kõige tähtsam valida loodava kodulehekülje asukoht.
Ohtliku vea tekkimise koht on siis, kui valitud asukohas on juba toimiv veebileht olemas, aga sinna installeeritakse uus WordPress. Viga tuleneb muidugi tähelepanematusest ja olemas olev veebileht kirjutatakse paigaldatava rakendusega üle.
Kodulehe planeerimisel ei arvestata sageli järgmiste punktidega
Ei osata näha ette mitmekeelse veebilehe töömahtu
Ühelt poolt on õige, et esmalt tuleb veebileht valmis teha ühes keeles, kuid sinu rahakotile oleks hea kui teaksid öelda, et kas tulevikus läheb tarvis mitut keelt.
Kui sa teed alguses ühekeelse kodulehe, aga hiljem selgub, et on vaja siiski mitmekeelset, siis see võib tehnilisest küljest olla hiljem palju töömahukam, kui ühekeelse kodulehe valmistamine.
WordPressi puhul tuleb juba alguses arvestada sellega, et kui kasutatakse valmiskujunduse põhja, siis see peaks olema WPML toega (WPML – nr 1 mitmekeelsuse moodul maailmas).
Samuti peavad olema kõik kasutatavad lisad mitmekeelsuse toega.
E-poe soov tuleb liiga hilja
Kui tahad kodulehele juurde e-poodi, siis peaks kujundusel olema WooCommerce tugi (WooCommerce – nr 1 e-poe moodul WordPressile).
Tähelepanu! Kui algselt valitud kujundusel pole WooCommerce tuge, siis hiljem tuleb siiski odavam võtta uus kujundus, kui hakata olemas olevat ümber kirjutama. Seega, pead kodulehe tellimise või planeerimise etapis saama selgeks, kas tuleb e-pood või mitte.
Koonerdamine pole kokkuhoid, kui jutt käib funktsionaalsusest ja lisadest
Tihti alustab väikeettevõtja e-poe pidamist ilma tasuliste lisadeta (ilma pangalinkideta või ilma tarnemooduliteta).
Näiteks, selleks et ostud läheksid hiljem automaatselt õiges suuruses pakiautomaati (S, M jne), peab toodetele olema sisestatud kas mõõtmed või kaal.
Kui sa pole algselt näiteks pakiautomaate planeerinud ja toote tarneinfo on jäänud sisestamata, siis on sul hiljem rohkem tööd, kuna vaja on käia läbi uuesti kõik tooted ja sisestada tarneinfo.
Tasuliste valmiskujunduste valikul ei pöörata tähelepanu järgmisele:
Kui palju on kujundust ostetud?
Mida rohkem on ostetud, seda suurem on võimalus, et see kujundus ei kao. Näiteks Avada kujundust on ostetud enam kui 315 000 korda. Avada on tulnud, et jääda ja see areneb koos WordPressiga.
Millised on kommentaarid ja hinnangud?
Näiteks Enfoldi kujundust on hinnatud rohkem kui 7500 kasutaja poolt. Keskmine hinne kujundusele on 4,85. Kommentaare on üle 9500.
1. ohumärk on kindlasti see, kui kujunduse looja ei vasta kommentaaridele ega paku abi.
2. ohumärk on see, kui enamus kommentaarid on negatiivsed ja vastuseid neile on ükskõiksed.
Kui vana on kujundus ja millal on seda viimati uuendatud?
Oletame, et kujundus on loodud 2013, kuid uuendatud on 2015, siis ma ei soovita seda osta. Kujundus peab uuenema ja olema arendatud järjepidevalt.
Kas kujundus töötab sulle vajalike pluginatega?
Kui sa pole 100% kindel, kas valitud kujundus töötab ka sinu nõutud pluginatega, tasub seda kujunduse loojalt järgi küsida.
Kas kujundus kohandub nutiseadmetele?
Täna on see nõue juba kohustus, mitte võimalus.
Näiteks, kui kujunduse demo avalehel on slider, siis kontrolli seda avalehte nii mobiilis, tahvlis kui ka arvutis. Vaata üle ka teised kujunduse sisulehed, sest kui kujunduse demol on kohandumisega probleeme, kanduvad need sageli üle ka su uuele kodulehele.
Kontrolli kujunduse demo mobiilisõbralikkust Googles.
Kas valitud WordPressi kujundus töötab peamiste veebisirvijatega?
Kodulehe valmistamine ükskõik mis kujundusele peab kindlasti lähtuma ka enim kasutatavatest veebisirvijatest. Kontrolli kujundust Firefoxi, Google Chrome’i, Internet Exploreri ja Safariga.
Suuremad vead WordPressi seadistamisel ja haldamisel
Kasutajanimeks on sõna ‘admin’
See on esimene variant, mida kurjategija kodulehele sissemurdmisel kasutab. Kasutajanimi ei tohi olla sõna ‘admin’.
Administraatori õigusi jagatakse liiga kergelt
Näiteks ei pea kodulehele sisu lisaja olema administraatori või halduri õigustes. Anna kasutajatele niipalju õiguseid kui vaja. Uudiste lisaja olgu näiteks autori õigustes ja e-poe toodete lisaja olgu ainult e-poe halduri õigustes.
Parool kodulehele sisselogimiseks on nõrk
See on hämmastav, kui aimatavad on kodulehe haldurite paroolid. Palun ära kasuta paroolina oma enda või pereliikmate nimesid, sünnikuupäevi jne.
Üks hea parool koosneb sümbolitest, väikestest ja suurtest tähtedest ning numbritest. Parool peaks olema vähemalt 8 sümbolit pikk.
Näiteks on hea ja tugev parool KAikj,otja529 (“Kui Arno isaga koolimajja jõudis, olid tunnid juba alanud 529”) Sellist võtet kasutades ei lähe parool nii ruttu meelest.
Täiendav kood lisatakse otse kujunduse failidesse
Vahel on vaja lisada mõni täiendav funktsioon või teha kodulehe kujunduse CSS-is muudatusi, kuid seda ei tohi teha otse kujunduse failidesse. Miks?
A. Täiendavad funktsioonid lisa ’child’-teemasse, sest siis ei kao sinu muudatused koos kujunduse uuendamisega.
B. Kujunduse muutmisel lisa uus kood kujunduse Custom CSS lahtrisse või kasuta eraldi stiili faili.
Kasutatakse palju erinevaid fonte
Palju erinevaid fonte rikub sinu kodulehe üldist muljet ja visuaali. Kasuta 2-3 erinevat fonti ja jää nende juurde.
Fondid (suurus, värvus ja stiil) pane paika kujunduse üldistes seadetes, mitte ära muuda neid iga sisulehe puhul eraldi. Tekitad hiljem mõttetut lisatööd.
Pildid on erimõõtudes ja mahult optimeerimata
Erimõõtudega pildid näevad erinevates seadmetes halvasti välja. Mahult optimeerimata pildid ehk suured 3-5 megased pildid tõmbavad lehe allalaadimiskiirust alla, mille tõttu kasutaja lahkub sinu lehelt.
Pildid saad mahult tasuta vähendada kas programmiga IrfanView või veebirakendusega OptimiZilla.
Poolik leht on avalik ja nähtav otsimootoritele
Mis mõte on näidata külastajatele poolikut lehte? Samuti ei peaks see olema veel leitav otsimootoritele, kui see ei ole külastajate jaoks valmis.
Kui tahad, et näiteks Google ei leiaks sinu lehte, siis vali WordPressi halduses Sätted -> Lugemine -> „Otsimootorite ligipääs” -> vali märkeruut „Keela selle saidi indekseerimine otsimootorite poolt”.
Ära unusta seda linnukest eemaldada, kui koduleht on valmis!
Suuremad vead WordPressiga valmistatud kodulehe arendamisel
Kodulehte koormatakse suure pluginate armeega
Mida vähem on erinevaid pluginaid, seda kiirem ja turvalisem on sinu koduleht. Isegi väljalülitatud plugin on turvarisk. Palun vaata oma pluginad üle ja viska välja kõik, mis vähegi võimalik. Jäta järgi vaid hädavajalikud.
Kui siiski peaksid lisama mõne hädavajaliku plugina, siis palu ära lisa ühtegi pluginat, mis on uuendamata rohkem kui kuus kuud.
Kodulehte ei testita erinevate seadmete ja veebisirvijatega
Kui koduleht on saanud avaldamisküpseks, siis peale avalikustamist ei tegele sellega enam keegi. Tegelikult tuleb regulaarselt uurida, kuidas leht töötab eri seadmete ja veebisirvijatega. Seadmed ja veebisirvijad uuenevad pidevalt ja sinu veebileht peab peamistega töötama laitmatult. Vastasel juhul hakkab külastajate hulk vähenema ja sellega koos ka sinu sissetulekud.
Kodulehte ei uuendata regulaarselt
WordPress uueneb, kodulehe kujundus uueneb, pluginad uuenevad ja need kõik peavad omavahel hästi läbi saama.
Paraku jääb kodulehe uuendamine paljudel tahaplaanile ja meie juurde tullakse alles siis, kui kurjategijad on lehe maha võtnud või lehel on tõsised probleemid.
Mida sagedamini uuendusi teed, seda vähem on probleeme ja turvariske. Muidugi alati ei tasu kohe suurte muudatustega kaasa minna, kuid väiksemad uuendused tasub kohe ära teha.
NB! Ära unusta enne suuremat uuendust teha veebilehest varukoopiat, sest kui midagi läheb nässu, siis on millest kodulehte taastada.
Väga paljude e-poe või kodulehe omanike probleem on see
Et ei suudeta mõista, et kodulehe valmistamine ei ole kunagi lõplik ja et kodulehte on vaja tõsiselt turundada. Sinna on vaja toota head sisu ja sinna on vaja tuua palju väga täpselt sihitud sihtgruppi.
Teine asi, mille otsest vajadust ei suuda veebiomanikud tajuda on kodulehe testimise tähtsus ja kahjuks paljud ei vaevu üldse analüüsima veebistatistikat.
Soovitan sul hakata regulaarselt (kasvõi kord kuus) kirjutama külastajatele õpetlikku/praktilist sisu ning kasuta selle sisu levitamiseks Facebooki (lisa FB Pixel kood) või kanalit, kus sinu sihtgrupp on kohal. Lisa kodulehele Hotjar ning analüüsi vähemalt kord kvartalis, mis sinu veebilehel toimub.
Kokkuvõtteks
Ma loodan siiralt, et sulle oli sellest positusest kasu. Kui tahad õppida oma veeebilehega ise hakkama saada, siis julgen sind kutsuda oma WordPressi koolitusele või telli omale WordPressi õpik.
Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!
Autor: Eve Keerus-Jusupov
LIITU UUDISKIRJAGA
Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta
Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus
Vaata, mis koolitusi veel pakume
Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga
Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.