Kodulehe omanikku vaevavad küsimused, kuidas saada kodulehele külastajaid või siis kuidas internetist kliente saada? Kas minu probleemi aitaks lahendada otsimootoriturundus ehk SEM?

Otsimootoriturundus ei ole ainult kodulehe optimeerimine otsimootoritele ega ainult tasuta reklaam internetis. Järgnevas artiklis uurime lähemalt, mida need terminid tähendavad ja kuidas neid kasutada.

Millest otsimootoriturundus ehk SEM koosneb?

SEM (Search Engine Marketing) ehk otsingumootoriturundus jaguneb kaheks turundusviisiks ning need on loodud täiendama üksteist.

Otsimootoritele optimeerimine (SEO) ehk Search Engine Optimization – tegemist on siis orgaaniliste tulemustega, kus otsingumootorid Google või näiteks Yahoo esitavad otsingutulemused tähtsuse järjekorras. Vaata järgi, kuidas käib kodulehe optimeerimine otsimootoritele ning rakenda neid võtteid parema SEO eesmärgil.

Makstud klikipõhine reklaam (PPC) ehk Pay Per Plick – see on märksõnareklaam või pildireklaamina eraldatud tulemused, mida näidatakse teistest eristuvalt. Maksad selle eest, kui keegi klikib sinu märksõna reklaamile või näiteks bännerile vastavas keskkonnas.

Näiteks Google Adwords on klikipõhine reklaam ja otsingumootor näitab makstud reklaami orgaaniliste tulemuste kohal ja paremas ääres.
Otsimootoriturundus ehk SEM

Nagu näha, et Google reklaami ostmise kaudu saab kergesti silma paista soovitud otsinguterminite korral. Samas tihedama konkurentsi korral jääb orgaaniliste tulemuste puhul ekraanile näha heal juhul esimesed kolm tulemust, mis tähendab, et väga tähtis on omada esimest positsiooni.

Millal otsingumootoriturundus toob edu?

Edu toob planeerimine ja süsteemsus. Kui arvad, et kukud optimeeritud artikleid vorpima ning tasuta liiklus tuleb kohe uksest ja aknast sisse, siis tea, et ilma süsteemse märksõna planeeringuta ning tegevusplaanita on see pooltühi ettevõtmine. Sul tuleks teha väike, ent konkreetne plaan, kus kirjutad lahti järgmised punktid:

  • Mis on sinu 20 kõige tähtsamat märksõna, millega peaksid olema otsingutulemustes positsioonil number üks?
  • Mis on need järgmised 80 märksõna, millega peaksid asuma vähemalt Google esilehel?
  • Millised on sinu valdkonna spetsiifilised märksõnade fraasid, mida sinu kliendid internetist otsiksid?
  • Kuidas struktureerid oma kodulehe või blogi sisu, mis tagab hea leitavuse ja suunatud lingijõu kasutamise olulistele artiklitele ja sisulehtedele?
  • Millistelt välistelt lehtedelt konkreetselt vajad väärtuslikke linke ehk viiteid oma sisulehtedele, mis aitaksid sul saavutada oma eesmärke märksõnade osas?
  • Millest alustad ehk mis märksõnad on prioriteetsed?
  • Mis on need olulised märksõnad, millega sa esilehel või selle ülaosas välja ei tule ning mis vajavad nähtavuse parandamiseks ja liikluse tekitamiseks Google reklaami?
  • Mis on konkreetsed ajalised eesmärgid, millal peab mingi tulemus olema saavutatud?
  • Mitu viidet peaksid sina või sinu meeskond nädalas hankima?
  • Mitu väärtuslikku optimeeritud artiklit peaksid näiteks nädalas oma sihtgrupi tarvis kirjutama?

Lisaks eeltoodule peaksid täpselt mõõtma, millistelt välistelt veebilehtedelt tulevad lingid ehk viited toovad rohkem selliseid külastusi, kus inimesed teevad sinu kodulehel soovitud tegevusi kõige enam.

Kindlasti peaksid mõõtma, millised märksõnad või fraasid toovad sõna otseses mõttes raha sisse ja millised mitte.

Link Building ehk linkimise strateegia ja selle mõju SEM suhtes

Otsimootoriturunduse ja SEO edukuse tagab väärt sisu ja 80:20 Pareto printsiip. Nimelt mõjutab sinu tulemusi otsingutulemustes:

  • 80% osas teistelt lehtedelt tulevad lingid.
  • 20% lehesisene struktuur ja viitamine.

Märksõna sisaldav link teiselt veebilehelt

Google peab täpset arvestust selle üle, kui palju tuleb sinu kodulehele linke teistelt veebilehtedelt ja siinjuures mängib olulist rolli see, kui palju on just märksõnapõhiseid viiteid ehk ankurviiteid või nn hüperlinke.

Näiteks võib meie kodulehe optimeerimise ja analüütika koolitusele viidata kahe erineva viitega https://kodulehekoolitused.ee/kodulehe-optimeerimine-otsimootoritele-ja-veebianaluutika-koolitus või hüperlingina kodulehe optimeerimise ja veebianalüütika koolitus.

See viimane variant on parem, sest mida rohkem saab sinu oluline sisuleht märksõnapõhiseid viiteid teistelt lehtedelt, seda enam peab Google sinu lehte antud märksõna puhul olulisemaks.

Google arvates on selline märksõnapõhine viitamine just kui hääletamine. Põhimõte seisneb selles, et mis leht saab rohkem hääli, seda populaarsem see peab olema ja seda kõrgemal otsingutulemustes võiks ta ka asuda.

Väliste linkide populaarsus mõjub

Mida suurema külastatavusega veebilehelt teile viide tuleb, seda parem. Mitte ainult linkide arv teistelt kodulehtedelt pole oluline, vaid ka nende populaarsus.

Näiteks on suur vahe sees kui sa saad Postimehe artiklist oma kodulehele viite või naabrimehe isiklikust blogist, mille kaudu tuleb sinu lehele naabrimees ja tema sõbrad.
Mida suurema liiklusega leht, seda rohkem kaalu ka otsimootorite silmis sinule tuleval viitel on.

Väliste viidete temaatilisus

Google ja inimesed armastavad selliseid linke, mis viitavad teemakohastele lehtedele. Kui oled lugemas kellegi äriblogi näiteks ehituse teemal ja ühel hetkel suunab ta sind lingiga kellegi toiduretseptide lehele, siis lugeja võib sattuda segadusse ja see talle ei meeldi.

Väliste linkide mitmekesisus

Mida rohkem tuleb erinevatelt domeenidelt sinu olulistele sisulehtedele sama märksõnaga linke, seda enam peab Google viidatavat lehte antud märksõna puhul oluliseks.

Viitava lehe usaldusväärsus ehk TrustRank

Osad lehed omavad rohkem usaldusväärsust kui teised. Mõned veebilehed on lausa nn mustas nimekirjas ja kui sealt peaks tulema viide sinu lehele, siis oled justkui oma nime määrinud ja Google võib sinusse suhtuda mitte kõige paremini. Sellised lehed on näiteks lingifarmid või need, kes ebaausal teel püüdnud oma positsioone Googles tõsta.

Näiteks kui lisad oma lingi kümnesse kuulutuse kataloogi või saad mõne lingi teemakohasesse foorumisse või blogisse, kus sinu sihtgrupp liigub, siis viimastel linkidel on rohkem väärtust, sest need on usaldusväärsemad ja olgem ausad ka väärtuslikumad sinu jaoks.

Põhimõtteliselt võiks öelda, et välised lingid näitavad Googlele, kes on sinu sõbrad. Ütle kes on sinu sõbrad ja ma ütlen, milline sa ise oled. See viimane lause on illustreerimise eesmärgil.

Kuidas saada linke ehk viiteid väljast poolt kodulehte?

Sageli küsitakse koolitusel ja seminaridel, et kuidas siis saada linke oma kodulehele. Link Building eeldab süsteemi ja järjepidevust, kuid igasugune link usaldusväärselt lehelt tuleb tegelikult meile kasuks.

Soovitan lugeda järgmist artiklit 101 Ways to Build Link Popularity, kus saad palju häid ideid, kuidas saada linke oma kodulehele, kuid mõned ideed võib välja tuua ka selles postituses nagu näiteks:

  • Hea sisu paneb inimesed sinu lehele ise viitama ehk korralik äriblogi saab liiklust ja viiteid.
  • Tee külalispostitusi teistes teemakohastes logides või veebilehtedel.
  • Ole kohal teemakohastes foorumites ja vestlustes.
  • Palu, et partnerid ja sõbrad viitaksid sinu lehele.
  • Lisa oma leht suurematesse kataloogidesse eriti teemaga seonduvatesse.
  • Viita oma ala ekspertidele ja teemaga seotud lehtedele, sest nad viitavad siis ehk ka sulle.
  • Videoturundus tuleb kasuks. Loo oma YouTube, Vimeo optimeeritud kanal ja viita sealt oma lehele.
  • Kasuta sotsiaalmeedia võimalusi ja tee ettevõttele Facebooki või mõne teise keskkonna leht, mille saad samuti optimeerida ning panna viitama oma kodulehele.

Võimalusi on palju, tuleb keskenduda vaid olulisemale.

NB! mida suurem on viitava lehe PR ehk Pagerank, seda kasulikum sinule. PR on kui mõõdupuu, mida siis Google peab 10 palli süsteemis hinde andmiseks konkreetsele lehele.

Võta otsimootoriturundus kindlasti oma e-turundusrelvade arsenali ja tee seda süsteemselt. Usun, et kui kasutad seda taktikat ja veel mõnda e-turunduse taktikat, siis saad päris hea hoo sisse. Kui sellest artiklist tekkis uusi ja kasulikke mõtteid, siis jaga seda julgelt teistega.
Otsimootoriturundus ehk SEM õpetus