Paljud Eesti ettevõtted on täna aktiivselt Facebookis, kuid kas teadmatusest, laiskusest või siis ükskõiksusest tehakse suhtlusel oma potentsiaalsete klientidega, koostööpartneritega ja avalikkusega vigu, mis kahjustavad ettevõtte mainet.

Pole vahet, kas oled suurettevõte või mikroettevõte või eraettevõte või riigiasutus, kuid järgmised punktid on sulle, et vältida tõsiseid ämbreid Facebookis ja sotsiaalmeedias tervikuna.

1. Eraisiku konto all esindatakse ettevõtet

Paljud ettevõtjad esindavad oma ettevõtet Facebookis eraisiku konto/profiili alt. See on esiteks Facebooki reeglite kohaselt keelatud ja teiseks jätad palju häid võimalusi kasutamata, mida pakub just konkreetselt ettevõtte Facebooki leht.

  • Ettevõtte lehte Facebookis on võimalik optimeerida otsimootoritele nii, et tuled oma oluliste märksõnadega esile.
  • Saab teha kampaaniaid ja kasutada Facebooki sisesest reklaami võimalust.
  • Võimalus kasutada Facebooki lehte kui kodulehte, kus esindatud kõik sinu tooted või teenused ja muu vajalik. Eraisiku profiili all pole see võimalik.

2. Tõrjuv, üleolev või negatiivne suhtlustoon

Aeg-ajalt võib kohata sellist suhtlustooni, kus jääb mulje, et külastaja ise on rumal ja ei tea asjadest midagi. Isegi kui külastaja ei tea teie valdkonnast suurt midagi, siis tuletage endale meelde, et teie olite kunagi ise samasuguses olukorras.

Positiivne suhtlus ning abivalmidus toovad teile uusi kliente. Üks negatiivne kommentaar ja halvustus võib teile väga kalliks maksma minna ja oma head nime on palju raskem taastada.

3. Ühepoolne suhtlus

Seda ei saa päris suureks veaks pidada, siis kui sa alustad oma järgijaskonna kasvatamist. Alguses lihtsalt on inimesed tagasihoidlikumad ja neid tuleb julgustada ja aktiveerida avatud suhtluseks ja aruteludeks. Probleem on siis, kui sa seda ei püüa teha ja oled kinni ainult oma mullis.

4. Kommentaaridele või küsimustele vastamata jätmine

Mõnel ettevõttel või asutusel on enda arvates nii palju tegemist, et nad pole suutnud vastata paari päeva jooksul oma Facebooki seinal esitatud küsimustele. Võimalik klient tunneb teie vastu huvi ja te keerate talle selja. Tekib küsimus, et miks te siis üldse olete Facebookis? Kas sellepärast, et kõik teised on ka seal?

5. Kampaania läbiviimine kaanepildil

Kui sinu ettevõtte Facebooki kaanepildil on üleskutse või viide like nupu vajutamiseks või annad teada, et kuni x kuupäevani on kõik tooted miinus 80%, siis tea, et see on vastuolus Facebooki reeglitega ja neil on õigus sinu leht kustutada.

6. Pidev müügi peale surumine

Inimestele meeldib kõige enam ostmine, kuid neile ei meeldi kui neile üritatakse midagi pähe määrida. Mis tunne sul tekib, kui sinu hea tuttav või sõber tuleb sulle külla ja püüab sulle müüa mõnda võrkturunduse keti toodet. Mul oleks igatahes väga sant tunne ja ma ei sooviks temaga enam kohtuda. Piinlik olukord ja minu suhtumine temasse muutub.

Müüki võib teha, kuid enne pead pakkuma piisavalt väärtust ja looma usaldust nii enda kui oma toote või teenuse vastu.

7. Kompromiteeritud materjali avalikustamine

Näiteks kui meie Eesti poisid lähevad Afganistani missioonile, siis neile põhjendatakse ja tehakse selgeks, mis võib juhtuda, kui avaldad Facebookis äsja haavata saanud sõbra pildi või vastaspoole võitleja surnukehast foto.

Meelde tuleb näiteks ajakirjanduses kajastatud juhtum, kus noor meditsiiniõde tegi väikesest lapsest foto, mille ta Facebooki üles pani ning lisas kommentaari, kus ta ütles, et pani esimest korda kanüüli. Sellised olukorrad tekitavad pehmelt öeldes palju ebameeldivusi, kuid seda saab vältida.

8. Oma ülemuse või kaastöötaja kirumine

Pole vahet, kas kiruda sõpradele peol, koosviibimisel või Facebookis oma lolle ülemusi, igal juhul ei ole see tark tegu. Varem või hiljem jõuab see sinu tööandjani ja tema teeb sinu suhtumisest omad järeldused. Pealegi kahjustab see kokkuvõttes sind nii ülemuse kui sõprade silmis ning teeb kahju muuhulgas ettevõtte mainele.

9. Ettevõtte töötaja läbupildid

Rajusid pidusid on peetud ennegi ja seda ka ettevõtte siseselt ja peetakse ka edasipidi, kuid parem on, kui toimunu jääks siseringi ega leviks avalikkuseni. Kui ettevõtte töötaja läbupildid on Facebookis üleval, siis pildil olija võib küll öelda, et see on nende isiklik asi ja kellegil pole õigust sõna võtta, siis alati ei saa kõiki juhtumeid võtta ühe vitsaga.

Kui näiteks ettevõtte nii öelda tuntud kontaktisik, kes suhtleb pidevalt meediaga on sellise vea kord teinud, siis vaevalt tööandja talle õlale patsutab ja ütleb, et ära enam nii tee.

10. Kõige suurem ämber Facebookis

Üks kõige suuremaid vigasid, mida ei soovitaks kellelegi on see, kui ettevõtte Facebooki fännilehel kustutatakse külastaja postitus. See on just kui herilase pesa lõhkumine, sest ta hakkab seda negatiivset kogemust/infot levitama ja see töötab teie vastu.

Kuidas sa end tunneksid kui näiteks oled sõbrast ettevõtte fännilehe timelinele avaldanud õnnesoovid sünnipäeva puhul, aga see kustutakse ära?

Olge tänulikud, et külastajad on võtnud vaevaks postitada teie ajajoonele või kommenteerivad või soovivad arutleda. Selleks ju Facebook ongi.

Kunagi avaldati Delfis üks artikkel, et Eesti ettevõtted peaksid minema sotsiaalmeedia koolitusele. See ei ole sugugi halb mõte. Kui asutus kehtestab selged reeglid endale ja oma töötajatele sotsiaalmeedia kasutamise osas, tutvustab või viib läbi vastava koolituse, siis väldid suuri probleeme.

Tundes neid olulisi reegleid saab ettevõte koos oma töötajatega keerata ka halva olukorra positiivseks mõlemale osapoolele. Kindlasti on neid ämbreid teisigi ja lugeja võib julgelt neid siin teistega jagada. Vigu teeme me kõik ja õppida on meil igal ühel.

Usun, et kui väldid oma igapäevases suhtluses neid 10 suurimat viga, siis sinu sotsiaalmeedia turundus on õigel teel ja toob ka tulemusi. Olgu siia lõppu öeldud, et tulemas on praktiline Facebooki koolitus ettevõtjatele ja seal me käsitleme Facebookis turundamist eelkõige just praktilisest küljest ning peatume alguses ka põgusalt enim levinud vigade juures.