Kui tuled kodulehe koolitusele või käsil on veebilehe planeerimine, siis tea, et ühe kodulehe loomine algab ca 20 küsimusest, millele sa pead andma selged vastused. Mis siis on need küsimused?

Kodulehe loomise küsimustik

Tegelikult pole vahet, kas tellid kodulehe kujunduse disainiagentuurist või kasutad tasuta või tasulist kujundust, mõlemal juhul peaksid oskama vastata järgmistele küsimustele.

1. Mis on veebilehe eesmärk?

Mida sa tahad veebilehega saavutada? Tavaliselt on eesmärk sõnastatud ühikulise ja ajalise piiritlusega. Mis ajaks ja kui palju, kuidas ja kellele. Palun loe, kuidas püstitada oma kodulehele selget eesmärki.

2. Kes on peamised sihtgrupid?

Kirjelda oma sihtrühma. Missugust kliendi probleemi lahendate? Inglise keeles on tuntud väljend „Problem, promise, proof, proposal”, mis tähendab, et kõigepealt kirjeldad sihtrühma probleemi, sõnastad lubaduse ja tõendad, et probleemi on võimalik lahendada ning lisad lõppu pakkumise, millest on raske keelduda.

Soovitav on luua oluliste sihtgruppide kohta nn kliendipersoona kaardid, mis võtab hästi kokku kõik olulise sinu peamiste klientide kohta.

3. Mis on firma peamised väärtused kliendile?

Mis on ettevõtte põhiväärtused, kuidas nendest ise kinni peate ja kuidas edastad (sõnastus) need lehe külastajatele?

4. Millega eristud oma konkurentidest?

Mille poolest erined konkurentidest? Mis on sinu ettevõtte unikaalsus? Mida lubad oma klientidele? (nt „Vastan hinnapäringutele ühe tunniga”; „Tarne tasuta ja ühe tööpäeva jooksul”, „Kvaliteet aastast 1860”, „E-poes on üle 10 000 toote” jne).

5. Mis tunde peab veebileht esmakülastajale jätma?

Millist emotsiooni soovid esmakülastajale pakkuda või millist muljet jätta (ametlik, soe, professionaalne, vaba, noortepärane)?

6. Milline on firma visuaalne stiil?

Missugused on su ettevõtte põhivärvid? Millist fonti eelistad pealkirjade ja sisu jaoks? Kas on olemas logo? Kui plaanid logo tellida, siis soovitan lugeda postitust 20 küsimust enne firma logo loomist.

7. Mis sinu vanal kodulehel on hästi või halvasti?

Kui sul on olemas veebileht, siis mis seal töötab hästi ja mis mitte? Mis on olemasoleva veebilehe suurimad probleemid?

8. Mis on konkurentide lehtedel hästi või halvasti?

Mis on need elemendid, mis sulle meeldivad kas konkurentide veebilehtedel või veebilehtedel, mis on sulle silma jäänud? Mida võiks kindlasti oma lehel teha paremini?

9. Mis tegevusi peab külasta sinu lehel tegema?

Mis on need toimingud, mida külastaja peab teie veebilehel tegema (ostma, liituma listiga, sisse logima jne)?

Reasta need tähtsuse järjekorras ja oluliste sisulehtede kaupa.

Neile saab lisada mõõdikud ja hiljem on võimalik analüüsida, kuidas uus veebileht on end õigustanud.

Igal sisulehel peab olema vähemalt üks enim soovitud tegevus (ingl call to action), mis on muust disainist esile toodud.

10. Kas sul on olemas veebilehe sisu ja pildimaterjal?

Kas sul on olemas suured ja kvaliteetsed fotod oma toodetest või teenustest? Iga toote või teenuse kohta võiks olla 2-4 fotot, mis annavad selgelt edasi toote visuaali või teenuse iseloomu.

Kas sisu on toodete või teenuste kohta kirjutatud lahti kliendi kasudest lähtuvalt? Loe, kuidas kirjutada teenuste lehe tekste ja kuidas kirjutada e-poe toote tekste.

Sisu tootmine ja pildimaterjali loomine võtab rohkem aega kui sa arvad!

11. Kas veebileht tuleb mitmekeelne?

Seda on vaja teada pikema perspektiiviga, sest vastasel korral võib sul hiljem lehe muutmine minna olulisemalt töömahukamaks.

12. Kas veebilehele tuleb e-pood?

Siin on samuti vaja teada vastust pikemas plaanis, sest vastasel juhul võib töö minna kordades mahukamaks. Sina maksad selle kinni. Missuguseid makse- ja tarnelahendusi eelistad?

13. Millised on ideaalse külastaja teekonnad?

Sellele ei oska sa ehk kohe vastata, kuid siiski proovi esmalt ise paberile panna, kuidas külastaja jõuab avalehelt, e-poest või teenuste lehelt ostuni või tellimuseni.

Külastaja teekond

Millised on ideaalse külastaja teekonnad (ingl funnels) sinu soovitud tegevuseni? Võiksid joonistada välja oluliste sisulehtede lõikes.

14. Millist funktsionaalsust vajad kodulehele?

  • Kas on vaja luua eri kasutajarühmi? (nt hulgiostjad).
  • Missugused vormid on veebilehel vajalikud ja mis on nende vormide eesmärk?
  • Kas ja missuguste sotsiaalmeediakanalitega soovid veebilehe ühendada?
  • Kuidas suhtled lehe külastajaga (uudiskirjaga liitumine, otsesuhtlus võrgus (ingl live chat))?
  • Kas kodulehele on vaja blogi, foorumit või sündmuste kalendrit?

15. Missugune info peab olema avalehel?

Anna avalehe planeerimisel lühikesed ja selged vastused külastaja peas tekkivatele küsimustele:

  • Mis lehega on tegu?
  • Mis kasu ma siit saan ehk miks ma peaks siit ostma?
  • Mida ma järgmiseks tegema pean?

Millised pildid võiks sinu toodet või teenust kõige paremini iseloomustada?

16. Milline info läheb toote või teenuse lehele?

Mis on teenuse kirjelduse juures sinu kliendi jaoks oluline? Mille kohta ta soovib rohkem infot? Mida ta kardab ehk mis takistab ostu sooritamist? Mis on tema joaks teenuse juures oluline?

Abi saad teenuse lehe kirjutamisel nendest 2 artiklist Kuidas kirjutada kodulehe teenuste lehele sisu ja Copywriting ehk Müügikiri veebi jaoks.

Kui sul on e-pood, siis siin on sulle juhis kuidas kirjutada head tootekirjeldust.

Sageli alahinnatakse teenuse või tootekirjelduse sisu tähtsust ja paljud arvavad, et palju infot koormab külastajat. Tegelikult on küsimus selles, et kas see info pakub külastajale huvi või mitte.

17. Millist infot oled valmis avaldama kontakti lehel?

Kontakti leht on hea võimalus kasvatada päringute arvu ja tõsta külastajate usaldust teie suhtes. Lisaks kontakti vormile kaalu järgmise info lisamist.

  • kontaktisikute pildid, koos nimede ja kontaktandmetega;
  • kaart asukohast koos vajalike sõidujuhistega;
  • pildid väljast ja seest;
  • panga rekvisiidid;
  • Google tänava vaade;
  • mõni julgustav või innustav lause kontakti võtmiseks;
  • lubadus, kui kiiresti vastate kontaktivõtjatele;
  • sotsiaalmeedia ikoonid.

18. Millele tuleks disainiga rohkem tähelepanu suunata?

Call-to-action nupud on head disainielemendid, millega suunata külastaja tähelepanu, kuid kas on midagi muud lisaks. Kõik mõtted on tere-tulnud.

  • Missugustele sisuelementidele oleks vaja silmatorkavat kujundust? Millele peab tähelepanu suunama?
  • Kas telefoninumber või e-posti aadress peab olema esile toodud nii, et seda oleks kohe näha?

19. Kas on mõni tubli kujundus, mida eelistad?

Kas oskad öelda või oled leidnud mõne hea valmiskujunduse, mille peale võiks sinu uue kodulehe üles ehitada? Kui hakkad endale ise valmiskujundust otsima, siis soovitan valida tasuliste kujunduste vahel või tellida personaalne disain päris nullist.

Tasuliste kujunduste otsinguil ja valikul arvesta kindlasti minu artiklis “Kas tasuline, tasuta või rätsepalahendusega kujundus” toodud nõuannetega.

20. Kas on võimalik saada klientide tagasisidet?

Inimesed usaldavad rohkem võõraid, kui sind, kes sa oma toodet või teenust ise kiidad. Võimalusel hangi mõne tuntud inimese või eksperdi arvamus või tagasiside.

Proovi saada vähemalt 3 tagasisidet koos nimede ja piltidega. Teiste tagasiside mõjutab müüki ja aitab tõsta usaldust teie vastu.

Kokkuvõtteks algab kodulehe loomine planeerimisest

Ja just need küsimused tahavad saada läbimõeldud vastuseid. Lõpptulemus peaks olema esteetiliselt meeldiv ja moodne kujundus, mille moodustavad

  • head värvikombinatsioonid;
  • hästi loetav ja iseloomuga font;
  • puhas üldmulje ja
  • kvaliteetsed fotod ning huvitav sisu.

Hea on kasutada kutseliste koduleheloojate teenust, sest kui sa just pole disainer või leiad, et sul pole silma, ei ole kodulehe kujundamisel mõtet hakata jalgratast leiutama. Sageli lõpeb see tulemusega, mis pole kuigi hea, vähemalt esimesel korral.

Kuigi kodulehe looja ise on tavaliselt väga rahul, võivad kasutajad näha kujundust, mis ei moodusta tervikut või riivab tugevalt silma.

Kogu kujundus peab aitama kaasa soovitud emotsiooni loomisele, aga ennekõike veebilehe soovitud toimingute hulga ehk conversion rate’i suurendamisele.

Head vastamist!

Kui sulle see postitus meeldis, siis palun jaga seda!