Ühel kevadisel maikuu päeval enne emadepäeva, võttis minuga Facebooki kaudu ühendust Karl Pae firmast Export Digital OÜ üks noormees nimega Markus Seppam. Ta ütles, et teeb oma bakalaureuse tööd otsingumootoritele optimeerimise teemal ning soovib seoses selle uurimusega minult midagi küsida. Loe, mida ePPC töötaja minult teada tahtis.

Otsingumootoritele optimeerimine

Markus Seppam uurib, kuidas Merlis Jusupov teeb SEO spetsialisti tööd

Nii algas Tallinna Tehnikaülikooli üliõpilase pöördumine:

Hei Merlis ja Eve!

Esiteks tahan tänada teid väga harivate ja kasulike blogipostituste eest! Olen teie blogis väga tihe külaline olnud, eriti kui alles alustasin digiturunduse õppimist.

Kirjutan hetkel lõputööd SEM teemal ning selle raames viin läbi ka intervjuu kolme eesti eksperdiga selles valdkonnas.

Sellega seoses küsingi, et kas Merlisel või Evel kummalgi oleks homme ükskõik mis kell või mõni teine päev aega kiireks ca 7-10 minutiliseks intervjuuks SEO teemal Google hangouts või Skype teel?

Sellest oleks väga suur abi minu lõputöö lõpetamisel ja oleksin väga tänulik kui selle aja leiaksite 😊.

 

Ja siin need küsimused ja vastused on.

Markuse SEO ja SEM alased küsimused olid järgmised

Mis on otsingumootoritele optimeerimine

Markus Seppam

Hei Merlis,

Mu bakalaureusetöö eesmärk on välja selgitada olulisemad tegurid ja meetodid, mille kaudu suurendada UpSteam Eesti otsingumootoriturunduse tõhusust.

Selleks viin läbi seni tehtud otsingumootoriturunduse analüüsi ning SEO auditi, et leida võimalusi UpSteami turunduse parendadamiseks otsingumootoris.

 

Intervjuu küsimused:

1. Miks omavad teie arvates orgaanilised tulemused olulist rolli otsingumootoriturunduses, kuigi tänapäeval on enamuste märksõnade peal mitmeid reklaame ning orgaaniliste tulemuste nägemiseks tuleb tihti alla kerida, eriti nutitelefonis?

Esimene põhjus

Senikaua kui Google Analytics näitab, et sinu kodulehele tuleb läbi orgaaniliste tulemuste liiklust, mis viib hiljem müügini või päringuni, on otsingumootoritele optimeerimine odavam. Põhjus on lihtne, kord saavutatud orgaanilised tulemused, Googles jäävad püsima aastateks.

Näiteks konkreetne postitus “Kodulehe optimeerimine ehk SEO Kuidas ise teha?” on olnud Google otsingutulemustes nr 1 positsioonil alates 2013. See koht on viimasel aastal veidi kõikunud, aga peale vana sisu värskendamist on kõik jälle endine ja see toob kodulehele palju relevantset liiklust.

Kui aga lõpetad Google Ads reklaami näitamise, siis oledki kohe pildilt kadunud.

Loomulikult on siin palju kinni ka valdkonnast, kuid olen seda meelt, et teatud märksõnade osas tuleb teha lisaks ka reklaami, kui konkurents on liiga tihe.

Mis puudutab seda kas inimesed viitsivad kerida nutitelefonis ja klikkida just orgaanilisi tulemusi, siis ma arvan, et see on kinni konkreetse valdkonna sihtgrupist ja sellest kui kvaliteetsed on antud valdkonnas reklaamid.

Teine põhjus

Orgaanilised tulemused võivad sulle tuua väga paljude erinevate märksõnadega liiklust, kuid Google Ads`i tehes on sul valitud välja piiratud hulk märksõnu. Sinu eesmärk ei ole tulla välja ainult mingite kindlate märksõnadega, vaid võimalikult paljude erinevate ja seotud märksõnadega.

2. Millised on peamised tegevused, mida SEO tulemuste parendamiseks oma klientide puhul ette võtate?

Olgu kohe öeldud, et tegu on mahuka ja kompleksse SEO protsessiga ja me valime kliente nende toodete ja nende suhtumise järgi. Toon välja suuremad tegevused loeteluna.

Esimene faas:

  • Selgitan välja, missugune on kliendi toode, teenus või teenindus. Kas see on kvaliteetne ja tegelikult ka lahendab tarbija probleemi? Kui see nii pole, siis tõsine SEO ja SEM’i tegemine ei ole minu arvates õigustatud.
  • Oluliste statistilise mõõdikute fikseerimine, et oleks hiljem millega võrrelda tehtud töö mõju.
  • Selgitame ja määratleme konkreetse eesmärgi ja mõõdikud. Ehk mis ajaks ja mida me tahame saavutada.
  • Analüüsime ja intervjueerime kliendi kliente, et saada täpsemalt aru, mis on tema tegelikud ootused, probleemid, hirmud, vajadused ja arusaamine turul valitsevast olukorrast. Selle analüüsi põhjal saab hakata tegema sisulisi parandusi nii kodulehe sisus, kui turunduses.
  • Analüüsime konkurentide veebilehti ja nende digiturundust (sh backlinke, positsioone ja kajastusi kanalites) ehk plussid ja miinused.
  • Uurime, kuidas on klient esindatud digimaastikul ja kust kanalites tulevad kliendid ja kust tulevad nö vaatajad ja klikkijad. Teisi sõnu on tegu sarnase analüüsiga (põhjalikum), mida viime konkurentide osas läbi.

Kui analüüsid on tehtud, olukord kaardistatud ning suured probleemid üles leitud, siis on aeg teha kokkuvõte ja tööde ajagraafik.

Teine faas:

  • Sisuteemade ja märksõnade analüüs, et oleks selge, milliseid fraase kodulehel kasutada ja mis teemadel tuleks hakata regulaarset sisu tootma.
  • Teeme veebilehe korda tehniliselt, sisuliselt (olulistemate sisulehtde copy), kui ka metandmete ning UX ja UI tähenduses, sest et vastasel korral ei ole meil mõtet alustada SEM tegevustega.
  • Digiturunduse plaan, koos sisuturunduse, sotsiaalmeedia ning hädavajaliku reklaami vajadustega.

Kolmas faas

  • Turundustegevuste ja reklaami tegemine.
  • Tehtud tööde analüüs, kokkuvõtte tegemine ja paranduste sisseviimine.

See on siin kõik väga ilus, kuid see võtab tõsiselt ressurssi.

3. Kuidas mõõdate või hindate veebilehe optimeerimise tulemusi?

Otsene mõõdik on ikka kas läbi orgaanilise liikluse on hakanud tulema päringuid või müüki. Veidi pehmemad mõõdikud on konkreetsete fraaside positsioonid Google otsingutulemustes ja liikluse kasv veebilehel.

4. Kas olete tähele pannud või analüüsinud, millised veebilehe optimeerimisega seotud tegevused klientidele enamasti kõige rohkem kasu toovad?

Jah, kui teha leht tehniliselt korda ja teha sisulehed visuaalselt ja sisuliselt külastajat kõnetavaks.

Olgu öeldud, et kui viia rohkem läbi sisulehtede optimeerimist soovitud tegevusele, siis pikas plaanis on see rahaliselt mõistlikum.

Pole mõtet teha reklaami ja turundust, kui sinu veebileht on kasutajale ja Googlele halvasti optimeeritud.

5. Millised on teie arvates need veebilehe sisesed ja välised SEO elemendid, millele kõige rohkem tasub fookust suunata? (linkimine, sisu optimeerimine, veebilehe kiirus, metaandmed)

Ütlen igaks juhuks, et minu jaoks on SEO kõik see, mis puudutab kodulehe sees toimuvat ning SEM on kõik need tegevused, mis jäävad kodulehest väljapoole.

Samuti peab mõistma, et iga element töötab hästi, kui ka teised osad on korras.

Veebilehe sisene SEO

  • Peab saama aru, et igal sisulehel, mida me loome, on kindel eesmärk ja see peab olema kasutajakeskne ja suunama motiveeritult külastajat tegevusele.
  • Enne sisulehe loomist tuleb hästi teha selgeks, mis on need küsimused, millele sihtgrupp otsib vastuseid. Siit algab otsimootoritele optimeerimine. Võidab see, kes kõnetab ja motiveerib sihtgruppi kõige sügavamalt ja optimeerib lehe kõige relevantsemale fraasile ja sünonüümidele.
  • Copywriting.
  • Visuaalne pool ja info lihtne haaratavus.

Nagu näed, olen seadnud kasutaja Googlest kõrgemale.

Teisel kohal on kõik see, mida sa oled oma küsimuses ise ka välja toonud linkimine, sisu optimeerimine, veebilehe kiirus, veebilehe ühildumine nutiseadmetes, metaandmed jne.

Veebilehe väline SEO ehk minu mõistes SEM

Võin öelda, et hoia fookust sellel, milles suudad tagada järjepidevust, kõik muu tuleb boonusena.

  • Ole aktiivne sotsiaalmeedias ja too õigeid inimesi oma kodulehele.
  • Hoia oma e-mailibaas kvaliteetne ning kasvata seda, sest see toob sulle müüki.
  • Loo info liigutamise süsteem oma kodulehe, sotsiaalmeedia ja e-maili baasi vahel.
  • Loo nii head sisu, et ülikoolide õppejõud ja tudengid võtavad su blogipostitusi algallikana ja viitavad nendele.
  • Tee külalispostitusi ja hangi linke oma olulistele lehtedele.
  • Tee Google Adsi oma olulistematele toodetele või teenustele väga hästi.

Seda nimekirja on lihtne loetleda, kuid selle elluviimine nõuab järjepidevat ja süsteemset tööd.

6. Kas kasutate kindlaid tööriistu või kolmanda poole tarkvarasid (Ahrefs, Majestic jne) SEO tulemuste hindamiseks, SEO auditi tegemiseks või konkurentidega tulemuste võrdlemiseks?

Jah kasutame.

  • Esimesel kohal on õigesti seadistatud Google Analytics ja Search Console.
  • SEO PowerSuite
  • Hotjar
  • Google Optimize

Need on peamised tööriistad, kuid suure osas saab ikka oma pea ja käepäraste vahenditega ära teha 😊.

7. Kui Google Analyticsis ei ole ostude/broneeringute sooritamise mõõtmine seadistatud ning neid ei loeta konversioonidena, siis mis võiksid olla alternatiivsed näitajad, mida mõõta konversioonina veebilehe puhul? Miks just need?

See küsimus on mulle arusaamatu – miks ei peaks saama konversioone seadistada? Kas saab sel juhul tegevused seadistada kui Evendid? Meil tuleb ikka tugineda numbritele ja faktidele, mitte arvamustele. Kui koduleht on üleval, siis peab sellel olema küljes mingi seadistatud statistika tarkvara, et me saaksime oma töötamise ja turunduse efektiivsust hinnata.

Tänan küsimast!

Mul on hea meel vastata sellistele küsimustele, sest see annab ehk midagi uut ka nendele, kelle huviks on otsimootoriturundus ja otsingumootoritele optimeerimine ning annab aimu, kuidas käivad SEO ja SEM asjad teistes firmades ;).

Kui Sulle see postitus meeldis, siis palun jaga seda!