Kuidas leida üles head kodulehe tegijad või arendajad, kui valik on ääretult suur? Mille põhjal peaksin teenusepakkuja valima? Järgnevalt annan sulle nõu, kuidas nii tähtsat otsust langetada. Loe soovitusi kindlasti ka lõpust.
Hea kodulehe haldaja või e-poe tegija otsimisel ei piisa ainult guugeldamisest.
Mida paljud teenuse otsijad teevad alguses valesti?
Nad pöörduvad suure entusiasmiga Dr Google poole ja sisestavad otsingulahtrisse järgmised fraasid:
Otsin kodulehe valmistajat, Kes teeks kodulehe, Soovitage kodulehe tegijat, Kes teeb e-poodi, Otsin IT meest, kes teeks kodulehe, Hea kodulehe haldaja, Hea kodulehe haldur, Parimad kodulehe tegijad.
Sellised fraasid kahjuks ei tööta ehk Google ei oska sellise päringu peale tegelikult sind hästi aidata.
Põhjalikumad inimesed teevad eeltööd ja püüavad endale esmalt selgeks teha, mille alusel peaks üldse kodulehe arendajat valima või millest tuleks alustada uue veebilehe tegija otsinguil.
6 nõuannet kodulehe tegijate otsinguks
Kodulehe arendaja või veebilehe tegija valik on sinu jaoks äärmiselt tähtis, kuna just temast sõltub, milline sa oma klientide silmis välja näed. Sestap tuleb sul teha ka põhjalikku eeltööd.
1. Kui kodulehe teenusepakkuja ütleb enda kohta nii
Esmalt uuri välja, kuidas nad midagi enda kohta ütlevad ja milliseid lubadusi annavad. Iga veebiagentuur või olgu ta siis digiagentuur annab sageli mingeid lubadusi. Vaata, mida nad lubavad.
Näiteks:
„Odav, ent kvaliteetne ning funktsionaalne koduleht kiiresti meie firmast“. Kas arvad, et see võib olla hea kodulehe tegija? Ma ei ütle, mis firmaga on tegu, kuid ma ei usu, et on võimalik saada sellist teenust odavalt, kiirelt ja professionaalselt.
Palun võta sellest võrrandist ära üks faktor või tõsta ümber ja mõtle, kas see sinu arust töötab
Odav + kvaliteetne = kiiresti
Minu arust on see tehe üks suur vastuolu ja mina liiguksin otsingutega edasi.
2. Milline on ja näeb välja kodulehe tegija enda veebileht
Jah, disain on maitse asi ja selle üle pole mõtet heietada ja see ei pruugi anda adekvaatset vastust, kuid mine kontrolli mõningaid asju tema veebilehega seoses, näiteks:
- Kui põhjalik või umbmäärane on kodulehe tegemise teenuste sisuleht?
- Kas kodulehel näidatakse päris inimesi või nad on anonüümsed?
- Kas nad näitavad kodulehel ka tehtud töid või portfooliot?
- Kas näidatud kliendid on reaalselt olemas ja kas nad on andnud ka tagasisidet?
- Kas nende kodulehe kasutamine on sinu jaoks lihtne ja loogiline?
- Kas nende koduleht kohandub nutiseadmetele ehk on kas see on skaleeruv?
- Kontrolli selle tööriistaga mitu punkti 100-st annab nende enda lehele Google.
Kui sinu huviorbiidis olev teenusepakkuja on checklisti läbinud, siis on aeg teha taustauuringut.
3. Mine uuri, mida nende kohta sotsiaalmeedias räägitakse
Vaata nende sotsiaalmeedia kanaleid ning uuri, kas võõrad inimesed on seal ka midagi kirjutanud ja millest nad kirjutavad. Tegelikult võid ka lihtsalt guugeldada ja vaadata läbi esimesed 5-10 lehte ning siis näed, kas selle firma (või selle omanike) kohta keegi kolmas pool ka midagi ütleb.
4. Millisele kohale on Google selle firma asetanud
Sisesta Googlisse näiteks märksõnad, kas kodulehe tegemine või e-poodide valmistamine või midagi sarnast ja vaata, kas see firma tuleb ka mõne fraasiga esile vähemalt esimese 10 tulemuse seas.
See annab sulle aimu, kas nad teavad ka midagi kodulehe optimeerimisest. Asi on selles, et kui tahad Googles olla edukas, tuleb juba kodulehe planeerimisel alustada SEO ehk otsimootoritele optimeermisega.
NB! Palun ära vaata seda punkti üksikult vaid koos teistega, sest võib olla vabalt nii, et firma loob tasemel kasutajasõbralikke, intuitiivseid ning sihipäraseid veebirakendusi, kuid neil puudub SEO spetsialist, kes neid natuke nõustaks.
5. Kas nad teisi digiturunduse teenuseid ka pakuvad
Siinkohal on just see oht, et algajad ühemehefirmad on teinud mõne veebilehe valmis ja arvavad, et nüüd võiks teenust mõnesaja euro eest pakkuda, kuid nad ei tea suurt midagi
- Internetiturundusest
- Müügipsühholoogiast
- Kliendi teekonnast
- Kliendi ostuprotsessidest
- Veebidisainist ja külastaja juhtimisest selle abil
Koduleht ja internetiturundus on nii tugevalt omavahel seotud, et siin ei piisa ainult tehnilisest teostuses. Näiteks kui tahad teha Google Adwordsis reklaami, aga koduleht või maandumisleht ei vasta nõuetele, siis maksad tehtud jama eest hiljem topelt.
Vaata palun järgi, kas nende internetiturunduse teenuste hulka kuulub mõni alltoodust:
- Kodulehe optimeerimine ehk SEO teenus
- Makstud reklaam
- Sotsiaalmeedia turundus
- E-maili turundus
Näiteks selle postituse kirjutamise ajal uurisin ühte kodulehe tegija veebilehte, kes muide pakub ka SEO teenust ja avastasin et nad kasutavad oma kodulehel dubleeritud sisu. Nad tõenäoliselt ei tea, et Google näitab samasuguse sisu puhul ainult seda sisulehte, mille ta leiab esimesena ja teist ei näidata.
6. Kas kodulehe tegijad on avaldanud infot teenuse hindade kohta
Väga paljudel teenusepakkujatel ei ole hindasid väljas. Nad põhjendavad seda sellega, et nad ei tea, mida klient soovib ning et kodulehe hind ei saa kunagi olema kõigile ühesugune.
See on tõsi, kuid inimesena ja kliendina me tegelikult tahame hindasid näha. Kliendist lugupidavad kodulehe tegijad toovad vähemalt välja alghinnad ning selgitavad, millest kodulehtede hinnad sõltuvad.
Tahad parimat, siis pead mõistma kodulehe tegemise protsessi
Ma loodan, et sa ikka teadsid, et kodulehe tegemise teenus ei ole ühe inimese töö ega pädevus. Selleks on vaja mitmeid spetsialiste nagu näiteks:
- veebiturundaja / projektijuht – vastutab veebiprojekti eest tervikuna. Tema tööülesanneteks on firma vajaduste kaardistamine, sisu ja struktuuri välja töötamine, enim soovitud tegevuste kooskõlastamine kliendiga, projekti vedamine ja regulaarne suhtlemine kliendi ja projektiliikmetega.
- veebidisainer – loob firma identiteediga sobiliku kujunduse, mis haakub eesmärkide ja väärtustega. Veebidisainer tagab, et leht oleks visuaalselt harmooniline ja mugav kasutada.
- programmeerija – teeb valmis erilahendused ning seob vajadusel kujunduse sisuhaldussüsteemiga.
- copywriter ehk kirjutaja – loob kodulehe tekstid, mis kõnetavad ja suunavad külastajat soovitud tegevusteni läbi sisu.
- küljendaja – see amet võib olla ka sama isik kirjutajaga, aga ei pea. Tema ülesanne on sisestada kodulehe tekstid, pildid, videod jms ning luua visuaalselt ühtne tervik.
- suuremate projektide korral läheb tarvis testijaid – selgitavad välja tekkinud kasutajamugavuse vead ja tehnilised vead.
Minu eelnevale jutule võid leida kinnitust näiteks WSI Online positusest pealkirjaga Kuidas valida kodulehe arendajat, kus rõhutatakse täpselt samasid punkte.
Kodulehe tegemine algab sinu antud sisendist ja lähteülesandest
Mida selgemalt ja täpsemalt oma soovid kirja paned, seda sujuvamalt hakkab sinu veebilehe loomise protsess kulgema. Sinu veebilehe lähteülesanne on kui projekt, mille kallal hakkavad spetsialistid tööd tegema.
Vaata videost, kes töötavad sinu veebilehe projektiga
Tahad kiirelt alustada kodulehe projektiga, siis teenusepakkuja ootaks sinult selgelt sõnastatud kodulehe eesmärki koos lähteülesandega.
Kui oled oma lähteülesande põhjalikult läbi mõelnud ja kirja pannud, siis oleks aeg küsida välja valitud teenusepakkujatelt hinnapakkumisi.
Kuidas valida õige kodulehe tegija hinnapakkumise alusel?
10 nõuannet, mida küsida kodulehe hinnapakkumises.
Küsi vähemalt kolmelt teenusepakkujalt hinnapakkumist, sest hinnapakkumine annab sulle samuti aimu, kui põhjalik ja professionaalne on pakkuja.
Hinnapakkumine võiks kajastada:
- tööde teostamise ajagraafikut;
- teostatavaid töid etappide kaupa;
- hinna kujunemine etappide ja tööde kaupa;
- kes juhib projekti ja osapooled;
- kuidas toimub dokumenteerimine ja etappide kooskõlastamine ja kinnitamine;
- garantiid lõpptulemusele;
- tehtud töid;
- vigade parandamist tasuta.
Soovitav on sõlmida kirjalik leping, kus tehtavad tööd, tingimused, kohustused ja õigused on täpselt üles täheldatud. Eriti vajalik on see keeruliste lahenduste korral.
Veel mõned soovitused veebiagentuuri valikuks
Oma teenusepakkuja valiku checklisti võid julgelt lisada ka järgmised punktid.
Kas nad vastavad kõnedele ja kas helistavad tagasi näiteks 24 h jooksul?
Mida see näitab? Minu jaoks näitab see töökultuuri ja suhtumist oma klientidesse.
Kas nad vastavad sinu hinnapäringule 24 h või 3 päeva pärast?
Julgen praktika põhjal ja klientide tagasisidele toetudes kinnitada, et paljud tehingud võidetakse just tänu kiirele reageeringule. Kui veebiagentuur vastab sulle kolme päeva pärast, siis on neil kas üle pea kaela tööd või on töökultuuriga probleeme.
Uuri, kas nad on sinu valdkonna firmadele loonud veebi
Kui on, siis palu et veebitegija esitab nende aadressid. Mine uuri ja kasuta neid. Sa võiksid isegi lehe tellijaga kontakti võtta ja küsida, kes lõi veebilehe ja kuidas neil kodulehe arendajaga koostöö sujus.
Küsi, milline on nende veebiloome konkreetsem protsess
Kui nad suudavad oma protsessid lühidalt ja loogiliselt sulle selgeks teha, siis võib eeldada, et neil on olemas kindel süsteem, kuidas nad töötavad ja see on korratav. Kui hakkavad mingit häma ajama, siis hoidu sellisest, kes ei suuda / ei soovi selgitada sulle oma tööprotsessi.
Kas nad näitavad üles huvi kokku saada
Võimalusel võiks siin väikses Eestis kokku saada. Valmista end selleks ette, uurimaks küsimustega välja kuivõrd sobite koostööd tegema.
Lase võimalusel väljavalitul teha proovitöö
Proovitöö ei pea olema suur ega kriitiline, vaid pigem just väikest laadi töö, millega on võimalik välja selgitada või saada kinnitust intervjuu põhjal kogutud infole.
Küsi otse, kas nad saavad sinu projekti sinu eelarvega töösse võtta
See on üks hea lähenemine, sest see näitab sind usaldusväärsest küljest kliendina, kes teab, mida ta tahab. See paneb nad fakti ette ja sunnib oma kaardid lauale panema. NB! Eelduseks on see, et sa pead teadma, mis on sinu veebi eesmärk ja milliseid töid selle tegemine nõuab.
Kui mitu aastat on nad turul olnud
Kui firma on suutnud vähemalt 5 aastat olla nii tiheda konkurentsiga turul, siis võime eeldada, et nad ei kao 1 aastaga veel kuskile.
Vali välja ka varuvariandid
Tee eeltööd juba sellise mõttega, et kui sinu välja valitu peaks mingil põhjusel hätta jääma või projekti katkestama, siis tead täpselt, kes on see firma, kellega jätkad.
Kuidas te inimestena omavahel klapite
Ükski projekt pole oma raha väärt, kui selle teostus tuleb sinu närvikulu arvelt. Kui avatud ja kaasamõtlevad on need, kellega peate koostööd tegema. Parem oleks kui konfliktsed kohad tuleks ilmsiks juba kodulehe tegija otsingute algfaasis. Selle selgitavad välja kokkusaamised ja proovitöö ning tagasiside nende eelmistelt klientidelt.
Kes on need kodulehe tegijad, keda ma soovitaksin?
Kindlasti tekib sul kohe küsimus, et miks ma neid soovitan ja kas sinul oleks võimalik oma eelarve juures nende teenust tarbida. Ütlen ausalt, et soovitused on subjektiivsed, mis lähtuvad nn luureandmetest, kogemustest tegijatega ja loomulikult ka nendest postituste punktidest.
Piiratud eelarve korral kaalu neid tegijaid:
Olgu kohe öeldud, et kodulehe tegemine ei ole kulutus, vaid see on investeering. Kodulehe projekti tuleb suhtuda kui raha sisse toovasse projekti, mitte vastupidi.
Mida piiratum on sinu eelarve, seda rohkem pead ise kodutööd lähteülesande osas tegema.
Võimalusel telli oma projekt järgmistelt agentuuridelt:
Võiks öelda, et nende hinnad algavad 3000 – 5000 eurost ning maksimaalset hinda ei oska öelda.
Kui sinu eelarve vähegi lubab, siis tee oma valik nende seast.
Kokkuvõtteks
Head kodulehe tegijad ei kasva puu otsas ja neid tuleb hoolikalt otsida. Usaldusväärse teenusepakkuja leidmiseks pead tegema korraliku eeltöö, taustauuringu, saama kokku ja mõistma kodulehe tegemise protsessi.
Loomulikult iga e-poe või kodulehe tegija kiidab ennast ja läbib ehk ka sinu karmi kontroll-listi, kuid arvesta sellega, et te peate ka omavahel klappima.
Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!
Autor: Merlis Jusupov
LIITU UUDISKIRJAGA
Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta
Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus
Vaata, mis koolitusi veel pakume
Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga
Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.