Kriitilise pilguga tuleb vaadata regulaarselt oma kodulehte ja kontrollida, kas tehniliselt on lehega kõik korras. Oled kindel, et sinu kodulehe tehniline tervis on korras? Vaata, mitmele küsimusele saad vastata JAH.

1. Kas oled ostnud veebimajutuse usaldusväärselt teenusepakkujalt?

Vali omale usaldusväärne teenusepakkuja, sest nende võimalused on väikestest teenusepakkujatest üldjuhul mitmekesisemad ning ka serverite võimekus ja turvalisus võivad olla märgatavalt paremad.

Usaldusväärsetest teenusepakkujatest Eestis võib välja tuua Zone.ee ja Veebimajutus.ee, välismaistest Bluehost ja SiteGround.

2. Kas sul on olemas varundus, mis on vähem kui kuu aega vana?

Võib olla nii, et sul ei ole kunagi vaja oma kodulehte taastada. AGA kui peaks midagi sinu lehega juhtuma ning sul pole varundust, siis see võib tähendada, et pead oma lehe loomisega alustama täitsa nullist.

Oma kodulehte võiksid varundada iga kuu ning loomulikult alati enne uuendamist. Lehest varunduse tegemiseks on kõige mugavam kasutada pluginat Duplicator – WordPress Migration Plugin.

3. Kas veebileht on uuendatud?

Saan aru, et kodulehe uuendamine võib olla hirmutav, sest kunagi ei tea, kas ja millised probleemid võivad uuendamisega kaasneda.

Samas aga uuendamata veebilehega võivad tekkida probleemid lehe funktsionaalsusega, rääkimata turvalisuse probleemidest.

Alles hiljuti nägime ühel lehel uuendamata pluginat, millega kaasnes Fatal error ehk veebilehe asemel oli valge leht, kus oli kirjas vaid veateade. Peale pluginate ja kujunduse uuendamist kõik veateated kadusid ning koduleht toimis taas nii nagu pidi.

Uuendused soovitan siiski kõigepealt teha kloonil ning alles siis live lehel.

4. Kas oled kustutanud WordPressi näidissisu?

WordPressi installeerimise käigus lisatakse lehele näidispostitus ja näidisleht. Kui leht on valmis ning lubatud Google’il seda indekseerida, siis tulevad ka WordPressi näidislehed otsingutulemustes välja.

Pole mingit põhjust, mis sa peaksid näidislehe ja -postituse alles hoidma.

Sisestasin Google otsingusse sõna “Näidisleht” ning mulle avanes järgnev pilt. Ei oodanud, et nii palju vasteid näen.

5. Kas oled kustutanud või muutnud mustandiks kõik sisulehed, mis ei peaks olema avalikud?

Kui sa ei taha, et sinu pooleliolevad sisulehed võiksid otsingutulemustes välja tulla, siis võiks need lehed hoida mustanditena senikaua, kuni oled valmis neid avaldama.

Samuti ei tasu linkida oma kodulehel sisulehti, mille sisuks on „Varsti lisame infot“. See ei jäta sinu lehest professionaalset muljet.

6. Kas oled muutnud WordPressi vaikimisi lühikirjelduse “Järjekordne WordPressi veebileht”?

Kui lisasin Google otsingusse fraasi “Järjekordne WordPressi veebileht”, siis sain ma umbes 28 800 vastet sellele päringule.

Kujuta ette, et sinu tulevane klient otsib sind veebist ja siis näeb ta otsingutulemustes sinu lehe nime koos teatega „Järjekordne WordPressi veebileht“. Kas selline teade tekitab sinus usaldust otsitava veebilehe vastu?

7. Kas oled asendanud/lisanud oma faviconi?

Faviconid on väikesed ikoonid, mida veebilehitsejad võivad näidata vahelehe vasakus nurgas, lemmikutena salvestatud veebilehe nime ees ning ka aadressireal.

Pildil on näha Neti, Google ja Mozilla Firefox faviconid.

Kui lehe loomisel oled lisanud oma kodulehele demokujunduse, siis vahel demo impordiga lisatakse ka favicon. Selle faviconi võiks siiski eemaldada või veelgi parem oleks kui lisad kodulehele oma ikooni.

Nimelt faviconi eesmärgiks on kinnistada oma brändi veebilehe külastajale. Samuti kui keegi on lisanud su kodulehe omale lemmikute hulga, siis faviconiga link hakkab paremini silma.

Siin on mõned veebipõhised tööriistad, mille abil saad omale faviconi luua.

8. Kas oled kustutanud kasutamata ja mittevajalikud pluginad?

WordPress ei paku uuendusi väljalülitatud pluginatele. Seega kodulehel võiks olla ainult need pluginad, mis on vajalikud ja mida ka kasutad. Kõik pluginad, mis on välja lülitatud, aga uuendamata on veebilehe turvaauguks.

9. Kas oled keelanud lehe indekseerimise lehe loomisprotsessis ja kloonil?

Kui oled alles loomas oma kodulehte, siis pole vaja, et sinu töös olev leht tuleks ka otsingumootori tulemustes välja.

Kui sul on aga olemas lisaks oma live lehele ka testkeskkond ehk kloon oma lehest, siis see leht ei tohiks kindlasti otsingutulemustes välja tulla. Kui otsingumootor indekseerib ka klooni, siis see tähendab, et Google’i jaoks on tegemist dubleeritud sisuga, mille eest võid otsingutulemustes langeda kuni 950 kohta madalamale tulemusele.

Mõlemal juhul võiksid lisada märkeruudu „Keela selle saidi indekseerimine otsimootorite poolt“ valiku ette (Sätted > Lugemine > Otsimootorite ligipääs).

Lehe loomise juures võiksid külastajale näidata „Avame varsti“ teadet (Coming soon page), kui teed hooldustöid, siis tuleks kasutada „Teeme hooldustöid“ teadet (Maintenance mode) ning kui tegemist on klooniga, siis peaks leht olema parooliga kaitstud.

10. Kas oled lubanud lehe indekseerimise peale lehe valmimist?

Eeldan, et sa siiski soovid oma lehega Google’i otsingutulemustes välja tulla. Selleks, aga peab olema lubatud lehe indekseerimine.

Selleks vali Sätted > Lugemine > Otsimootorite ligipääs ning eemalda märkeruut „Keela selle saidi indekseerimine otsimootorite poolt“ valiku eest.

11. Kas veebilehe lingid ja nupud töötavad?

Vahel ikka juhtub, et lingid lähevad katki või oled ise mingit linki muutnud. Kuid kui lehel on palju sisu, siis käsitsi kõike linke enam kontrollida ei jõua.

Aeg-ajalt võiksid kasutada mõnda veebipõhist tööriista, mis kontrollib sinu lehel olevaid linke – näiteks Online Broken Link Checker.

Lisaks on võimalik luua Googla Analyticsis omale raport 404 lehtede kohta, mis aitab sul samuti katkistest linkidest ülevaadet saada.

12. Kas veebilehe välised lingid avanevad uuel vahelehel?

Kõik välised viited peaksid avanema uuel vahelehel. Küsid miks? Selleks on lihtne põhjus – nimelt kui sa saadad oma kodulehe külastaja lehelt ära, siis ta ei pruugigi sinu lehele enam tagasi tulla.

Pigem hoia kodulehe külastajat oma lehel ning väliseid viiteid suuna ta lugema uuele vahelehele, nii on sinu koduleht tal ikka veel avatud.

13. Kas kasutad kohandatud püsiviiteid?

WordPressi vaikimisi püsiviide näeb välja selline. https: //www.sinudomeen.ee/?p=1, kus ?p=1 tähistab lehe või postituse aadressi. Sellisest lingist ei saa aru sinu kodulehe külastajad ega ka otsingumootor.

Püsiviide võiks sisaldada postituse nime, selleks vali Sätted > Püsiviited > vali Postituse nimi ning salvesta muudatused.

14. Kas lehel on olemas kontaktivorm?

Kontaktivormi kaudu saab külastaja sinuga väga lihtsalt ühendust võtta, seega tasub lisada kodulehele vähemalt kontaktivorm.

Kontaktivormi eeliseks on ka see, et peale vormi täitmist saad külastajale näidata tänan-lehte, kus teavitad teda tegevuse õnnestumisest ning millal võib ta oodata vastust.

Kas teadsid, et tänan-lehed sobivad suurepäraselt Google Analyticsis eesmärgiks? Tänan-lehe kaudu saad mõõta näiteks kui paljud veebilehe külastajad on sinuga ühendust võtnud.

15. Kas tänan-lehtede indekseerimine otsingumootori poolt on keelatud?

Tänan-lehed ei peaks otsingutulemustes välja tulema, sest nad on eelkõige mõeldud näitamiseks vormi täitjale. Seega tuleks tänan-lehtedele lisada noindex ja nofollow tagid, mis annavad otsingurobotitele teada, et selle lehe sisu ega linke ei peaks indekseerima.

Kõige mugavam on seda teha Yoast SEO pluginaga.

16. Kas tänan-lehtede indekseerimine veebilehe otsingu poolt on keelatud?

Juhul kui sul lehel on olemas otsing, siis otsingutulemustes pole samuti vaja näidata tänan-lehti.

Selleks on vaja keelata tänan-lehe näitamine lehe sisemises otsingumootoris. Seda saad teha pluginaga Search Exclude.

17. Kas on olemas TÖÖTAV otsing?

Kui sa oled otsustanud lisada oma kodulehele otsingulahtri, siis tuleks kontrollida, et otsing ka töötaks ehk oleks efektiivne.

Mittefunktsioneeriv otsing, mis ei leia õiget sisu lehelt üles, jätab külastajale mulje, et su lehel polegi otsitud sisu, mistõttu külastaja lahkub su lehelt.

Kui oled otsimas omale otsingupluginat, siis soovitan sulle Relevanssi pluginat.

18. Kas kodulehe font on loetav?

Fondi ehk kirjatüübi valikul peaksid arvestama, et sinu kodulehe tekst oleks mugav lugeda. See tähendab, et tekst peaks olema piisavalt suur ning kontrastne, et lugeja ei väsiks lugedes ära.

Kirjatüübi valikul tuleks valida font, mis on arusaadav ja mida on lihtne lugeda.

Soovitan lugeda postitust Font veebidisainis, kust leiad soovitusi fondi valikuks.

19. Kas kontrollid, et kopeeritud sisu Wordi dokumendist/e-kirjast on koodipuhas?

Vahel saadetakse mulle e-kirjas või Wordi dokumendis kodulehele lisamiseks sisu. Hea ja mugav on see tekst kopeerida ja lisada lehele, kuid vahel võib kopeeritud tekstiga kaasneda ka lisakoodi, mida aga pole vaja.

Näiteks kopeerisin ühest e-kirjast lause „Aga selleks, et teada, mida ja millal vaadata, saadame väikse ülevaate sellest, mis sügisel Teid ees ootab.“ ning kleepisin selle WordPressi visuaalredaktorisse. Kui aga vaadata vahelehte tekst (tekstiredaktor), siis see 17 sõna näeb välja selline.

See aga tähendab, et külastajavaates ei sobiks kopeeritud tekst lehe stiiliga kokku.

Kui sa pole kindel, kas kopeerides-kleepides lisandub WordPressi lisakoodi, siis võid teksti kleepida kohe vahelehele tekst, sest siis kleebitakse WordPressi koodipuhas sisu.

Kui mitmele küsimusele vastasid JAH?

Tean, et sellest checklistist on puudu üks suur ja oluline teema – veebilehe kiirus, kuid mida veel lisaksid sa sellesse nimekirja?

Nendest ja teistest küsimustest tuleb täpsemalt juttu kodulehe checklisti koolitusel, kust saad kaasa 9 checklisti.

veebilehe seo analüüsi koolitus

Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!

Autor: Häli Maurus

Häli on meie meeskonda kaua otsitud veebispetsialist, keda huvitab väga veebiprogrammeerimine ja kodulehe tegemine. Vabal ajal loeb palju raamatuid ning kannab hoolt oma isikliku raamatukogu eest.

LIITU UUDISKIRJAGA

Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta

info koolituste kohta
nõustun privaatusega*

Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus

Vaata, mis koolitusi veel pakume

Kodulehe/e-poe tegemine e-opik ja e-kursus

Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga

Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.