tööriistad oma äri alustamiseks90% meie koolitusel osalejatest on alustavad või tegutsevad väikeettevõtjad. Need on inimesed, kes:

  • on teinud oma elus kannapöörde – aastaid töötanud oma valdkonnas ja nüüd otsustavad hakata tegelema oma hobiga;
  • soovivad täiendada oma teadmisi, kuna on aastaid tagasi õppinud turundust või IT-eriala, aga ei ole jõudnud enam ajaga kaasas käia;
  • soovivad ise hakkama saada ja mitte sõltuda teenusepakkujast.

Osalejatega koos nende probleeme, ideid, plaane ja võimalusi arutades, otsustasin kokku koguda siia tööriistad, mis aitavad ettevõtet käivitada või kasvatada.

Äriplaani kirjutamine

Vahet pole, kas kirjutad äriplaani EAS’ile, Töötukassale, pangale laenu saamiseks või mõnele muule organisatsioonile stardikapitali saamiseks või soovid ilma väliste abivahenditeta alustada – äriplaani vajad nii või teisiti.

Nii nagu maja ei tehta ilma projektita, nii ei saa ka oma ettevõtet alustada ilma põhjaliku plaanita. Siin on mõned lingid, mis aitavad läbi mõelda ja koostada äriplaani.

HEAK – äriplaani koostamise juhend

Töötukassa – äriplaani koostamise abimaterjal

EAS – äriplaani koostamise juhenb

Äriplaani põhi inglise keeles

Loe ka raamatut “Üheleheküljeline turundusplaan”, mille autor on Allan Dib. Loe, mõtle kaasa ja vii ellu.

Kui oled harjunud mõtlema nö skemaatiliselt, et su ettevõtte peamised tegevused oleks kastikestena näha, siis visualiseerimiseks sobivad nt:

MindMeister

Miro – 3 töölauda tasuta

Veebilehe loomine

Veebileht on sinu kinnisvara, sinu müügimees, sinu suhtekorraldaja. Platvorme, millele oma veebilehte ehitada, on palju.

On 1-2-3 veebilehe loomise platvormid, nagu Weebly, Voog ja Wix jne. Alustuseks sobivad, aga koolitusele tulijad on öelnud, et töö käigus isu kasvab ja mingil hetkel seavad platvormid kasvule piiri ette.

Järgmine samm oleks WordPress, Drupal, Shopify, Magento jne. Võimalusi on juba tunduvalt rohkem ja aeg-ajalt jääb ka oma oskustest vajaka ning juurde on vaja võtta kas kodulehe tegemise õpik, koolitus või teenus.

Järgmine samm oleks nö rätsepalahendus, aga kuna väikeettevõtjale jääb selle sisse ostmine ja arendamine tavaliselt üle jõu käivaks, siis siinkohal enam ei peatu.

Sageli küsitakse, et missugused kulud kaasnevad ühe kodulehe tegemisega kui see ise teha. Nö kohustuslikud kulud on domeen u 10€ aastas (Eesti Interneti SA) ja veebimajutus u 75€ aastas (suuremad pakkujad Eestis on veebimajutus.ee ja zone.ee) ja soovituslik kulu on veebilehe kujundus, nt Avada u 52€ ühekordne maks, mida ka ise koolitusel kasutame.

Logo loomine

Logo läheb vaja veebilehele, sotsiaalmeediasse, uudiskirja ja ehk ka visiitkaardile. Sissejuhatuseks loe postitust “20 küsimust enne firma logo loomist“.

Üks võimalus on alati tellida logo loomine teenusena sisse – hinnad jäävad vahemikku 100 € – 10 000 €.

Teine võimalus on luua ise. Siin on abiks mitmed tarkvarad, mille abil saad logo luua soodsamalt kui tellides.

Logaster – mugav keskkond üüratult paljude võimalustega. Hind jääb vahemikku 19.99 € – 89.99 €. Saad logo nii veebilehele kui ka sotsiaalmeedia kanalitesse, visiitkaardi, dokumendi põhjad, stiiliraamatu jne, vastavalt oma valitud paketile.

Canva – veebipõhine keskkond, kus saad luua logo, kujundada sotsiaalmeedia postitusi, dokumente, bannereid, postreid, kutseid jne. Kuna pilditöötlust on sul vaja nii veebi, turundusmaterjalide kui ka sotsiaalmeedia jaoks, siis oleme loonud Canva/Gimp e-koolituse.

Ma tooks eraldi välja tausta eemaldamise tööriista. Kui kasutad Canva tasuta versiooni, siis läbipaistvuse lisamine on tasulises paketis. Aga selle veebipõhise tööriistaga saad pildilt tausta eemaldada.

Google Fonts – saad mugavalt otsida sobivaid fonte nii logole kui ka veebilehele.

Tasuta fotopangad

Kust saada tasuta pilte? See on küsimus, mis kõlab igal koolitusel. Siin on mõned lingid:

Burst

Free Nature Stock

Life of Pix

Life of Vids

Stocksnap

ISO Republic

Pixabay

Unsplash

Aja planeerimine

Väikeettevõtjana on see teema ülioluline. Kui sa ise oma aega ei planeeri, siis teevad teised seda sinu eest. Selleks, et vajalikud ja edasiviivad tegevused saaksid tehtud, loo endale oma süsteem. Muidu jäädki hõivetööga tegelema ja su ettevõte ei arene ning ka ise pole rahul.

Ma olen nö vanakooli entusiast ehk siis paber ja pliiats on minu planeerimise abivahendid. Täpsemalt olen teinud endale 100 päeva märkmiku. 100 päeva on piisavalt pikk aeg, et jõuaks midagi saavutada ja tekib ka eduelamus – kui 100 päevaga nii palju suutsin, siis olen küll tubli olnud.

A4 formaadis kalendril puuduvad sisse kirjutatud kuupäevad, seega nummerda ise ja alusta oma eesmärgipärast 100’t päeva juba täna.

Esimesed leheküljed on eesmärkide kirjeldamiseks, olgu nendeks tööalane projekt, soov võtta kaalust-alla, olla paremas sportlikus vormis, õppida võõrkeelt või midagi muud olulist. Ära unusta juurde lisada mõõdikut!

Järgmised 100 lehekülge on jaotatud A ja B tegevusteks. A on oluline tegevus, mis viib sind eesmärgi täitmisele lähemale ja B on tegevus, mis on nagunii vaja ära teha. Kui eesmärgiks on võõrkeele õppimine, siis on A tegevus 10 sõna õppida ja B tegevus on vastata e-kirjadele.

Kui planeerid ette oma nädala (tervisliku ja mitmekesise) menüü, siis oled eriti tubli. Kummardus! Ma aina üritan seda…

Õhtul võta oma päev kokku ja vaata rahulolevalt päevale tagasi. 100 päeva pärast patsuta endale tunnustavalt õlale ja alusta oma järgmist põnevat 100’t päeva!

Lisa märkmik ostukorvi

 

Kui aga eelistad veebi- või telefonipõhised ajaplaneerimise rakendusi, siis neid on üksjagu. Olen proovinud:

Todoist

Any.do

KanbanFlow

Toggl

TomotoTimer

Ja kuna mul on postkastisõltuvus, siis kasutan ka sellist tarkvara nagu Freedom. See tarkvara võimaldab valitud rakendustele või veebilehtedele nö lapseluku peale panna. Saad avada teatud kellaaegadel ja kui on suletud, siis saad teha midagi vajalikku.

Online koosolek ja videokirjad

Tänapäeval ei saa enam ilma veebipõhise suhtlustarkvarata ning küllap see jääbki alternatiiviks. Mis seal salata, päris mugav on minna teise tuppa ja teha seal koosolek või konsultatsioon. Jääb ära sõidukulu, eriti ajaline kulu. Võimalusi on äärmiselt palju.

Mõned näited:

Google Meet

Zoom

Dialpad UberConference – 45 minutit tasuta

Viimane aasta olen hakanud vastama e-kirjadele videokirjana ja see on saanud väga head tagasisidet. Kuna enamus mu e-kirjad on lahendused, kuidas oma kodulehel midagi muuta, siis videokiri annab osalejale võimaluse näha tegevust, mida ta peab tegema ja kuulata selgitusi juurde. Mina omakorda ei pea tegema igast tegevusest ekraanipilti ja kirjutama selgitust ehk vastan postile tunduvalt kiiremini.

Loom.com – ekraanivideod salvestuvad Loom’i keskkonda

Vimoe recorder – ekraanivideod salvestuvad Vimeo keskkonda

 

Klientide tagasiside

Tagasiside annab sulle infot:

  • mida saaksid teha paremini,
  • kus on kitsaskohad,
  • mis ajab kliendil harja punaseks,
  • mis on väga hästi?

Tagasiside küsimine peab olema tehtud võimalikult mugavaks nii kliendile kui ka küsijale.

Tagasisidet saad küsida:

  • sotsiaalmeediakanalites. Nt Facebookis, Google+’s.
  • füüsilises asukohas nuppude abil – roheline (naerunägu), kollane (neutraalne) ja punane (kuri). Nii saad tagasisidet nii klienditeeninduse kohta nt poes või päevapakkumiste kvaliteedi kohta nt kohvikus.
  • kasutades testostjaid ehk Mystery Shoppingut, kus hinnatakse kogu ostuprotsessi alates hoonele lähenemisest kuni väljumiseni.
  • kliendirahulolu uuringu abil. Tehakse intervjuud klientidega ja luuaks koond tulemustest.
  • soovitusindeksi abil. Kui paljud kliendid soovitaksid su teenuseid oma sõpradele? Ja kui ei soovita, siis miks.

Omaette teema on veebilehe testimine. Väikeettevõtja teeb veebilehe tavaliselt sellise nagu talle endale meeldib – nii disaini kui ka funktsionaalsuse osas.

Aga tasub uurida veebilehe testimist erinevate kriteeriumite järgi:

  • funktsionaalsuse test – kas kõik tehniliselt töötab? Siia juurde kuuluvad nt turvalisuse, jõudluse ja ühilduvuse testid.
  • kasutatavuse test – kas kliendi teekonnad on loogilised peamiste sihtrühmade lõikes. Abiks on nt Contentsquare

Kui soovid teada, et miks inimesed ei tee soovitud tegevust kodulehel, siis sageli toetub analüüs vaid oletustele. Aga kui küsid oma klientidelt otse, siis võivad vastused sina üllatada.

https://sharewell.eu/ võimaldab toodet ja teenust lühikeste uuringutega testida ja vahetut tagasisidet saada.
Siin on ka üks konkreetne näide: https://company.sharewell.eu/shared/session?t=2517

 

Mis on sinu rakendused, mida kasutad oma ettevõtte arendamiseks? Kirjuta eve@kodulehekoolitused.ee ja täiendan postitust.

Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda