Eelmises postituses vaatasime, millest algab uue e-poe tellimine ning tänases postituses saad täpsemalt teada, mis mõjutab planeeritava e-poe hinda.

Jäta meelde, et mida rohkem ja detailsemat infot e-poe lähteülesanne sisaldab, seda vähem kokkuvõttes maksad. See tähendab seda, et tavaliselt teenuse tellija ei tea täpselt, mida ta vajab ning hiljem kui soovid kasvavad, tõuseb kokkuvõttes ka e-poe hind.

Loomulikult peaks iga lugupeetud teenusepakkuja nendest võimalustest ja ohtudest teiega esimesel kohtumisel ka rääkima. Vaatame aga nüüd need e-poe hinda mõjutavad tegurid üle.

E-poe lähteülesanne

Kas lähteülesande koostamisega saate ise hakkama või arutatakse see detailselt koos teenusepakkujaga läbi? Siinkohal on oluline, et see saaks olulistes küsimuste kirjalikult dokumenteeritud. Lähteülesande läbitöötamine kliendiga ja dokumenteerimine on tavaliselt teenusepakkuja töö.

Isegi kui sa suudad teenusepakkuja lähteülesande küsimustele anda põhjalikud kirjalikud vastused tuleb see omavahel arusaamatuste vältimiseks kooskõlastada.

Lähteülesanne on mõlemapoolselt kinnitatud dokument, mille põhjal koostab teenusepakkuja teile esialgse hinnapakkumise ja kui seal pole hiliseimaid soove kajastatud, siis on pakkujal õigus esitada teile lisaarveid.

See etapp on võtmetähtsusega ning see mõjutab lõpptulemust ning suhteid. Kõik järgnev, mis räägivad e-poe hinda puudutavatest punktidest, peavad olema samuti e-poe lähteülesandes kirja pandud.

Disaini kavand

Kas disaini kavand tuleb tellijalt või teenusepakkujalt? Aeg-ajalt tulevad suuremad firmad oma loodud disaini kavandiga ja see mõjutab e-poe hinda märkimisväärselt. Reeglina pakub teenuse osutaja siiski peale lähteülesandes esitatud sisu ja struktuuri läbi töötamist oma poolse kavandi.

Hinda mõjutab soodsamas suunas ka see, kui kasutatakse kas tasulisi olemasolevaid valmis e-poe disaini mudelid või siis soovitakse viimaste osas teha mingeid muudatusi.

Kas kasutatakse vabavara või …

Võib-olla on sul ükskõik, millisel platvormil sinu e-pood üles ehitatakse, kuid sa peaksid teadma, et vabavaralistel platvormidel nagu näiteks OpenCart või VirtueMart ja mitmed teised, on taga suured kogukonnad üle maailma, kes regulaarselt tarkvara uuendavad ja täiustavad.

Tuntud ja ennast tõestanud vabavaraliste e-poe platvormide kasutamine jätab omanikule vabad käed ja sa ei pea sõltuma ühest teenusepakkujast. Lõppkokkuvõttes tuleb vabavara peale ehitatud e-pood odavam.

Erilahendused ja programmeerimise tööd

Kindlasti läheb e-pood kallimaks, kui soovitakse selliseid funktsioone või lahendusi, mida on vaja luua vastavalt tellija spetsiifikale.

Näiteks kui automüügi firma soovib e-poes oma uute autode sisestamiseks moodulit, mis kataks kõik nende vajadused.

Paljudel vabavaralistel e-poe platvormidel on loodud hulgaliselt tasulisi lisasid ja mooduleid lihtsustamaks e-poe pidaja tööd. Samas tuleb sageli ette olukordi, kus ükski valmisrakendustest pole sobilik ja siis tuleb appi võtta programmeerijad, kes loovad sulle ükskõik millise rakenduse.

Pildimaterjal

Siinkohal on soovitav kasutada kõige kvaliteetsemaid pilte või fotosid oma toodetest. Kui pildimaterjal on sul kõik olemas ja sa annad selle kokkulepitud ajaks e-poe loojale, siis on lõpptulemus sulle soodsam.

Kui aga sa soovid, et e-poe looja muretseks ka pildimaterjali eest, siis see nõuab lisaks ressursi, mis mõjutab e-poe hinda. Piltide kogused , sisu ja asukohad tuleb leppida kokku lähteülesandes.

Maksesüsteem ja pangalingid

Kuidas hakkavad inimesed sulle toodete eest e-poes maksma? Kas nad maksavad arve alusel tavalise pangaülekandega või soovid, et e-pood oleks seotud läbi turvaliste pangalinkide enim tuntud pankadega?

Pangalingid ja nende sidumine pankadega ning lepingud pankadega maksavad ning need tuleb omavahel integreerida.

Transpordimoodulid

Kui tegemist on nö füüsiliste kaupadega, siis kuidas saab tellija oma kauba kätte? Kas kulleriga, SMART-postiga, POST24’ga või tuleb ise järele? Need on tasulised lisad.

Müügitekstid ja tootekirjeldused

Kui esitad müügitekstid ja tootekirjeldused kokkulepitud ajaks, siis on see suur pluss ning looja ei pea selle eest hoolt kandma. Samas kui on selleks vajadus ja endal pole müügitekstide koostamiseks aega või soovite spetsialistide abi, siis tuleb arvestada lisakulutusega.

Info sisestamine ja kujundus

Reeglina teenusepakkuja sisestab ning kujundab avalehe, ühe tootekirjelduse lehe, kontakti lehe ja teised ühekordsed lehed pildi ning tekstimaterjaliga.

Kui sa soovid, et kogu info sisestaks ja kujundaks teenusepakkuja, siis selle ajakuluka töö eest tuleb eraldi tasuda.

Kas tegemist on mitmekeelse e-poega?

Kui tegu on mitmekeelse e-poega, siis tuleb arvestada sellega, et mitmekeelsuse moodul võib nõuda sõltuvalt platvormist lisakulutusi.

Näiteks WordPressil on korralik mitmekeelsuse moodul tasuline, kuid Joomlale on mitmekeelsus juba sisse ehitatud. OpenCartil on nö väikesed keeled tasulised (eesti, läti, leedu), aga suuremad tasuta (vene, saksa, inglise).

Samuti tuleb sisu loomine ja sisestamine korrutada vastavalt keelte arvule ning nende üksikasjad ja tööde mahud tuleb lähteülesandes kokku leppida.

Kas kasutatakse uudiskirjaga liitumise süsteemi

Kuna sinu oma kliendibaasi e-maili list on sinu kinnisvara, siis tekib vajadus uudiskirjaga liitumise vormi ja andmebaasi loomise järgi. Vorm tuleb integreerida sinu kujundusega.

Siin võib asjale läheneda kahte moodi. Nimelt saab nii läbi sisuhaldustarkvara saata uudiskirju kui ka läbi spetsiaalse e-postiturunduse tarkvara. Viimane variant on tavaliselt efektiivsem ja töökindlam.

Kas soovid kasutada kuponge ja kinkekaarte või preemiapunkte?

Sooduskupongid, preemiapunktid ja kinkekaardid teevad kauplemist elavamaks, mistõttu võib neid tarvis minna. OpenCart e-poe platvormile on need võimalused mugavalt sisse ehitatud ning kasutajal jääb üle vaid need seadistada.

Samas mõne teise platvormiga tuleb see moodul juurde osta või lausa ise programmeerida. Kindlasti tuleb siis need kupongid ka kujundada ning läbi rääkida nende esitluspaigad.

Kas soovid teha ristmüüki?

Sõltuvalt valdkonnast on tark teha ristmüüki ja pakkuda seonduvaid tooteid. Rusikareegli kohaselt võib pakkuda ostukorvi lisatud toote hinnast 70% vähem maksvat toodet kõrvale.

Kokku tuleb leppida täpne seos ning kui platvormile on ristmüügi võimalus juba sisse integreeritud, siis kulutusi selle loomise peale ei tule.

Kas lubatud on arvamused ja jagamised (sotsiaalne meedia)?

Üldiselt on need võimalused tänapäevastele e-poodidele sisse ehitatud ning seda tasub kasutada. Kui külastaja veel ei soovi osta, siis on sulle kasulik kui ta seda teistega jagab.

Muidugi võib nende nuppude juures tulla kõne alla asukoha muutused ja nupu kujundus. See on tavaliselt lisatöö.

Kas on vaja ajaloendurit või koguselist/ajalist allahindluse võimalust?

Saad külastajatele näidata, et soodushind kehtib veel X tundi X minutit? Defitsiitsus aitab kindlasti müügile kaasa, kuni see on reaalne ja usutav.

Osta kaks, saad kolm toimib teatud toodete puhul hästi. Kas sul on vajadus selliste võimaluste järgi? Kui need võimalused on e-poe platvormile sisse ehitatud, siis jääb vaid seadistamise rõõm.

Kas inimesed saavad osta FB kaudu sisse logides?

Kuna paljud on Facebookis ennast sisse loginud, siis saad pakkuda võimalust ka külastajal sooritada oste Facebooki andmete põhjal.

Võimalus on tasuta kuid sellega kaasneb lisatööd.

Kas e-poe kujundus peaks olema skaleeruv?

Kas sinu e-poe kujundus peaks olema kohanduv erinevatele seadmetele, millega internetis käiakse? See sõltub muidugi valdkonnast – kas sinu valdkonnas eelistavad kliendid osta arvuti või mõne nutiseadme vahendusel?

Kas ja missuguse majandustarkvaraga ( ka laotarkvaraga) peaks e-pood olema seotud? Kas e-pood on seotud erinevate hulgiladudega ja laoseis on reaalajas muutuv?

Suuremate e-poodide korral tekib kindlasti vajadus siduda e-pood nii majandustarkvaraga kui ka laotarkvaraga. See tähendab, et külastajad näevadki reaalset laoseisu. Vastasel korral võib tekkida olukord, kus klient tellib kauba ja siis hiljem saab teada, et seda pole laos olemas ja talle öeldakse, et palun oodake 3 nädalat või midagi veel häirivamat.

E-poe sidumine raamatupidamisega ja laotarkvaraga võib olla mahukas ja keeruline töö. Sõltub kindlasti tarkvarast ja selle integreerimise valmidusest.

Otsimootoritele optimeeritud e-pood

Paljud teenusepakkujad lubavad, et teie e-pood saab olema otsimootoritele optimeeritud ning hästi leitav. Tegelikult on lehe sisene SEO ja metaandmed võimalik igal e-poe haldajal alati ise teha ning nende miinimum nõuete täitmine tagabki juba teie leitavuse otsimootorites.

Eraldi teema on kõrgemate positsioonide saavutamine otsitulemustes ja see on juba lisateenus, mis eeldab vähemalt 6 -12 kuulist järjepidevat tööd.

E-poe müügile optimeerimine

Levinud on veel arusaam, et kui panen ilusate piltidega e-poe püsti, siis hakkab kohe raha pangakontolt üle ääre ajama. See ei ole mitte kunagi nii. Kui me tahame, et e-pood hakkaks rohkem müüma, siis peame pidevalt katsetama ja testima.

E-poe müügile optimeerimine tähendab avalehe, tootelehtede, müügikirjade ja paljude teiste elementide järjepidevat testimist. Miinimumaeg 6-12 kuud tihedat katsetamist.

Kui tellija ei pea kinni kokkulepitud tähtaegadest

Kui te teete koostööd endast lugupidava veebifirmaga, siis viimane pakub teile välja ajagraafiku, kus on olulised tähtajad ja tegevused välja toodud. See kõik on vajalik ressurside planeerimiseks ja optimeerimiseks. Kindlasti ei ole te ainus klient, kelle projektiga teenusepakkuja pidevalt tegeleb.

Loomulikult tuleb jätta vähemalt 30% ajavaru, kuid kui tellija süü tõttu lükkub kogu projekt edasi, siis see võib sõltuvalt teenusepakkujast tuua teile kaasa rahalise trahvi või ta võib ka teie projekti määramata ajaks üldse peatada. Kõik sellised tingimused tuleb muidugi eelnevalt kokku leppida.

Mis on siis ühe e-poe hind?

Sa ootad nüüd numbreid. Miks ükski veebiagentuur ei ütle sulle kunagi kohe konkreetset hinda? Aga sellepärast, et see pole lihtsal võimalik, kui ta ei tea täpselt, mida on vaja teha ja mis mahus ning milliseid tulemusi klient e-poe osas ootab.

Võta ühendust ja kirjelda oma e-poe vajadusi

Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!

Autor: Merlis Jusupov

Merlis on turundusspetsialist, kes on veebiturundusega sina peal alates 2008 ning tema kireks on kodulehe SEO, kodulehe testimine ja müügile optimeerimine. Merlis koolitab ja aitab ettevõtjaid veebilehe turundamise teemadel.

LIITU UUDISKIRJAGA

Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta

info koolituste kohta
nõustun privaatusega*

Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus

Vaata, mis koolitusi veel pakume

Kodulehe/e-poe tegemine e-opik ja e-kursus

Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga

Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.