Kui sul on käsil e-poe tellimine, siis pole vahet, kas tellid selle suurelt või väikeselt teenusepakkujalt, sest keegi ei hakka seda nii kui nii tegema, kui sa ei tea vastuseid järgmistele küsimustele.

Kes on sihtgrupp ja miks nad teilt ostavad?

Iga e-poe tegemine algab sihtgrupi mõistmisest. Selle osa vahele jätmine on mõeldamatu, sest vastasel korral ehitatakse sisu ja struktuur valesti ning e-poe avalehe sõnum ei pruugi olla nii mõjuv.

Kui sul on tõesti uue e-poe tellimine päevakorras, siis võta kohe paber ja pliiats ning hakka vastama siin esitatud küsimustele.

Kõigepealt tuleks sul selgeks teha, kuidas ja mitmeks sinu võimalik sihtgrupp jaguneb. Hea oleks kui suudad nad jagada kahte kuni kolme gruppi. Mille põhjal sa neid lahterdad?

Kirjelda oma sihtgruppe üksikasjalikult ning püüa vastata küsimustele:

  • Miks nad seda toodet vajavad?
  • Kuidas see toode teeb nende elu paremaks või lihtsamaks?
  • Kuidas sihtgrupid jagunevad ja mille poolest nad üksteisest erinevad?

Mida paremini mõistad oma sihtgrupi vajadusi, probleeme, eelistusi ning käitumismustrit e-poes, seda parem saab olema sinu e-poe ülesehitus, avaleht, toodete leht, disain ja navigatsioon.

Millised on uue e-poe eesmärgid?

E-poe eesmärk peab olema midagi sellist, mida sa saad kirjutada oma ettevõtte majandusaasta aruandesse. See peab olema tükiliselt või ühikuliselt mõõdetav ning eesmärgi saavutamise aeg peab olema kuupäevaliselt määratletud.

Kui ma küsin seda küsimust e-poe omanikelt, siis sageli saan vastuseks, et „rohkem müüa“. See ei ole mingi eesmärk ja sellised sihita e-poed ei jõua eriti kaugele.

Eesmärgist ja alameesmärkidest lähtuvalt saame paremini aru, mida on vaja selleks nii e-poe siseselt kui ka e-poe väliselt tegema hakata, et need eesmärgid saaksid täidetud.

Näiteks võib olla eesmärgiks konkreetselt eurode arv, mis on teenitud läbi e-poe teatud kuupäevaks. Samuti võid eesmärgi teha mitmeks alameesmärgiks ja tekitada toodete suuremate kategooriate vahel nn võistlusmoment, pannes igale ühele omad eesmärgid.

Eesmärgiks võib alguses olla ka toote lehtedel viibitud aja kasvatamine. Selleks tuleb katsetada muidugi sisukirjeldustega, kuid see on igati vajalik ja tasub ennast kindlasti kuhjaga ära.

Miks on päevakorras uue e-poe tellimine?

Kas sellepärast, et see ei toimi hästi ja ei müü? Või on põhjus selles, et e-poe platvorm on kellegi poolt põlve otsas kokku monteeritud ning see hakkab ajale jalgu jääma?

Sageli on olukordasid, kus e-poe platvorm on tip-top, kuid selle poe ülesehitus, kasutatavus ja navigatsioon ning sisu jätab kõvasti soovida. Teine kord vajab e-pood mõningate disainielementide muutmist või selgemat lähenemist ja asi saab kohe parema hingamise.

Omaette küsimus on muidugi see, et mida konkurendid selles valdkonnas e-poodide juures hästi ja halvasti teevad või kas on üldse mõtet seda e-poodi pidada.

Alati pole vaja teha uut e-poodi, vaid piisab kui kõrvalda nõnda nimetatud pudelikaelad. Kõik sõltub sellest kas ja kui palju on planeerimise faasis vigu tehtud.

Mis on teie e-poe unikaalsus või erilisus?

Eestis on e-poode kui putru, kuid vähesed neist annavad häid tulemusi. Sellepärast ma sinult nüüd küsingi, et kas sa kavatsed kulutada oma aega, raha ja energiat veel ühe samasuguse e-poe loomisele või on sul soov kuidagi teistest samalaadsetest eristuda?

Hind ei ole parim viis eristumiseks ja ma ei usu, et tahad rabeleda selle nimel, et kuidagi oma kulud nulli saada. Pigem tuleks sul välja mõelda, mis on see positiivne kiiks või unikaalsus, mille pärast inimesed võiksid osta just sinu e-poest.

Unikaalsuse kohapealt meeldib mul tuua seda näidet, kus ühes söögikohas pandi alati sinu lauale liivakell ning lubati, et kui liivakell on enne toidu kohale jõudmist tühjaks jooksnud, siis külastaja saab tellitud toidu maja kulul. Mitte kellelgi ei õnnestunud saada tasuta tellimust, kuid levis lugu liivakellast. Mis on sinu e-poe lugu?

Toodete kategooriad olgu selged ja loogilised

Küsimusele, kuidas planeerida e-poodi, ei saa vastata kiirelt ja lühidalt, kuid e-poe omanik peaks endast olenevalt tegema kõik, et toodete kategooriad oleks selgelt ja loogiliselt esitatud.

Samas tasuks arvestada toodete kategoriseerimisel seda, et iga sulle oluline sihtgrupp saaks teha kiirelt talle meelepärasema valiku.

Näiteks, kui sinu tulevane e-pood hakkab müüma laiale tarbijaskonnale jalanõusid, siis kindlasti saaks juba peamenüüs teha kategooriad nagu meestele, naistele ja lastele.

Siit edasi tuleks selgelt paika panna ka alamkategooriad. Näiteks naiste puhul saab külastaja valida kas kingad, saapad, kummikud, sussid või vabaajajalanõud.

Sõltuvalt toote valikust peaks need alamkategooriad loogiliselt võttes jagunema veel omakorda valikuteks ja seda pole vaja karta, et neid jaotumisi on palju. Tähtis on loogilisus. Alusta laiemalt, mine konkreetsemaks ja lõpeta spetsiifilise ning detailse toote lehega.

Järgmises artiklis käime läbi veel rida tähtsaid punkte, millele tuleks uue e-poe tellimise juures tähelepanu pöörata. Olgu lõpetuseks öeldud, et mida selgem pilt sul enne tööde teostamise algust on, seda odavamalt sa lõppkokkuvõtteks oma lahenduse kätte saad.

Seniks enne järgmist postitust, loe ka minu ühte vanemat e-poe artiklit teemal kuidas teha e-poodi, mis müüks või vaata, millal toimub meie järgmine e-poe koolitus.

Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!

Autor: Merlis Jusupov

Merlis on turundusspetsialist, kes on veebiturundusega sina peal alates 2008 ning tema kireks on kodulehe SEO, kodulehe testimine ja müügile optimeerimine. Merlis koolitab ja aitab ettevõtjaid veebilehe turundamise teemadel.

LIITU UUDISKIRJAGA

Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta

info koolituste kohta
nõustun privaatusega*

Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus

Vaata, mis koolitusi veel pakume

Kodulehe/e-poe tegemine e-opik ja e-kursus

Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga

Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.