Mille järgi tavaliselt paljud naised valivad uue auto? Vastus on lihtne, need omadused on meelepärane värv ja auto välimus. Teadlikumad naised vaatavad ka kapoti alla, kuid see protsent on väike.

Mille järgi otsustavad enamus esmakordseid kodulehe külastajad, kas kodulehe taga on oma ala tegijad või ebausaldusväärsed algajad? Selle nimi on veebidisain oma parimas visuaalses tähenduses.

Inimesed kasutavad igapäevaste otsuste tegemisel peamiselt nelja viisi:

  • tunnetamine eemalt ehk kaugseire;
  • intuitsioon ehk kõhutunne;
  • mõtlemine;
  • hetke emotsioonid.

Arvestades siinjuures ka inimeste temperamente, oskavad head veebikujundajad luua suurepärase kujunduse, mida õigel sihtgrupil on silmale hea vaadata. Sageli jääb aga sellistel lehtedel vajaka turunduslik pool ja tegevustele suunamine just läbi disaini.

Me ei räägi siin koodi kirjutamisest või CSS-st, vaid sellest, kuidas oma sihtgruppi just veebidisaini ja sõnalise osaga kõnetada, veenda ja suunata.

Veebidisain algab esmamuljest

Kui sa vaatad neid kahte alltoodud pilti, siis kelle käest sa ostaksid teenust meelsamini?

Tahame või mitte, kuid igaüks meist teeb otsuse sageli just esmamulje põhjal ning sinu alateadvusse on justkui juba õige otsus momentaalselt sissekirjutatud.
Me ostame reeglina sellest kohast, mida usaldame ja kui sinu veebidisain näeb algeline välja, siis see ei tekita kohe mingit usaldust. Võid kindel olla, et potentsiaalne klient liigub pikemalt mõtlemata paari klikiga sinu konkurendi veebilehele.

Sa võid olla omal alal väga hea või tunnustatud spetsialist, kuid kui sa seda esmakülastajatele kohe ei kommunikeeri silmale vastuvõetavalt hea muljega, siis külastajad lähevad sinu konkurendi kodulehele.

Veebidisaini kolm peamist ülesannet

Võiks arvata, et kui oled läbinud Kunstiakadeemia täispika õppekava, siis pole mingi probleem teha algust muuhulgas veebidisainiga. Tõsi, disaini üldpõhimõtted ei muutu üleöö, kuid kui me räägime veebilehe disainist, mis kogu oma olemuselt koos väärt sisuga peab panema meie külastajad tegema meie poolt enim soovitud tegevusi, siis peavad koos töötama nii suunav disain kui ka sisu.

Hea veebidisain peab:

  1. Tekitama usaldust ja kommunikeerima visuaalselt, millega on tegu.
  2. Pakkuma intuitiivset kasutajamugavust ehk kasutatavust.
  3. Suunama külastajaid ja nende tähelepanu olulistele tegevustele.

Selleks, et neid kolme veebidisaini ülesannet hästi täita, tuleb veebilehe loojal (veebidisaineril), programmeerijal ja turundajal lõpptulemusse ühiselt panustada. Nende kolme eriala spetsialisti võimuses on iga veebilehe omaniku soovide täitumine. Nemad kolmekesi peavad hakkama läbi töötama lähteülesannet ning esitavad kokkuvõtte lehe tellijale, et siis valida välja sobilikumad viisid ja vahendid parima tulemuse saavutamiseks.

Millest hea kodulehe kujundus saab siis alguse?

Veebidisain saab hakata oma eesmärki täitma alles siis, kui tegijad mõistavad sihtgrupi vajadusi ootusi ja käitumist veebilehel, saadakse aru mida veebilehelt oodatakse ning osatakse harmooniliselt rakendada olulisemaid veebidisaini baaskomponente.

Veebidisaini baaskomponentide ja lähtekohtade tutvustus

Alljärgnev ei pretendeeri absoluutsele tõele, kuid annab suuna neile, kes tahavad endale ise luua kodulehte ning alustavad oma kodulehe kujunduse välja töötamist.

Kodulehe kasutatavus ehk sisu ja struktuuri esitlusloogika
Enne kui veebilehe loomise juures asutakse graafika ja disaini juurde, tuleb paika panna kodulehe sisu ja struktuur. Lähtu sihtgrupi ootustest ehk millist infot nad soovivad sinu lehelt koheselt leida. Kui oluline on teada, siis saad paika panna peamenüü, kõrvalmenüüd, sildipilve ja teised vajalikud lingid.

Külastaja peab saama aru, mis teda iga konkreetse lingi taga ees ootab. Lisaks peab oluline asuma alati nähtaval kohal. Võtmesõnadeks on selgus ja intuitiivsus. Kui oled tõsiselt lehe loomisega seotud, siis jäta endale meelde kaks asja:

  • Ära sunni oma kodulehe külastajaid mõtlema
  • Sina ei ole oma veebilehe kasutaja

Värvid ja värviteooriad
Värviteooriaid on mitmeid, kuid üks kindel soovitus on see, et kui sinu koduleht on valge või helehalli taustaga, siis selle peal saab pea alati kõik olulised elemendid hästi välja tuua.

Valge sümboliseerib puhtust, süütus, kargust, külmust ja selle värvi peale kodulehe ülesehitamine on üsna kindla peale minek.

Värvid jagunevad soojadeks värvideks ja külmadeks värvideks. Kui tekib vajadus värvivalikuga süvitsi minna, siis tuleb mõista sihtgruppi ja konkreetse värvi tähendust tema jaoks. Kindlasti tuleks eelnevalt uurida, millised värvid sobivad omavahel ja millised mitte. Vaata, missugused värvid omavahel kokku sobivad.

Emotsioon ja alateadlikud sõnumid ehk semiootika ja semantika
Milliseid tähenduslikke (visuaalseid) märke kasutad oma kodulehel saatmaks külastaja alateadvusesse soovitud sõnumit? Milliste keeleliste märkidega (õigete sõnadega) annad kõige paremini edasi oma sõnumit.

Tekstiline ja visuaalne osa peavad esmakülastajale kiirelt andma teada:

  • mis lehega on tegu;
  • kuidas tema siit kasu saab;
  • kuidas pakutav eristub teistest;
  • mida ta järgmisena tegema peab.

Kui iga sinu kodulehe sisuleht suudab anda eeltoodud küsimustele vastused vähemalt viie sekundi jooksul, siis on see super. Mõtle, mida ja kuidas sa seda teeksid?

Fondid ja loetavus
Veebis inimesed ei loe kohe kogu teksti sõna sõnalt, vaid skaneerivad teksti. Kui teksti font ei ole piisavalt suur, siis külastaja lahkub lehelt. Font peab olema hästi loetav ja vähemalt suurusega 12 px või enam.

Samuti on tähtis teksti liigendada pealkirjadega ja tekst peab olema kontrastne taustaga. Mõtle läbi, mis värvi on lingid, et lugeja need kohe leiaks?

Suunavad veebidisaini elemendid
Kasuta hästi disainitud „call to action“ nuppe, mis eristuvad üldisest foonist. Nupul peab olema kirjutatud tekst, mis motiveerib külastajat seda vajutama.

Tähelepanu suunamiseks ja juhtimiseks kasutatakse sageli ka inimesi, kes vaatavad või osutavad kuidagi selles suunas, kus asub näiteks registreeru nupp või üleskutse tegevusele.

Viise, kuidas tähelepanu suunata, on palju teisigi nagu näiteks inimeste pildid kolmnurkade või ringide sees, või kesksel kohal on tunnel või lukuauk, kust vaatajale näidatakse midagi, mida ta näiteks peaks järgmisena tegema või antakse edasi soovitud sõnum pildina.

Pildiformaadid ning raster – ja vektorgraafika
Kõik pildid ja fotod olgu väga hea kvaliteediga. Samas ei tohiks piltide maht olla suur, sest kui kasutaja lehe avamine on liiga aeglane, siis ta lihtsalt lahkub.

Pildi mõõtmed võivad sõltuvalt kontekstist olla küll suured, kuid maht võiks jääda lehe puhul 250 kuni 500 kb ringi. Mida väiksem maht, seda kiiremini külastajad saavad lehe avatud.

Fototöötluses kasutame peamiselt rastergraafikat, kuid selle kvaliteet ei pruugi teiste ülesannete täitmisel alati jääda nii kvaliteetne vastupidiselt vektorgraafikale. Näiteks tehakse logod just vektorgraafikas. Pildiformaatidest on soovituslik veebis kasutada gif, jpg või png formaate.

Müügile optimeeritud veebidisain ja info paigutus veebilehel
Enne kui hakkad oma avalehe ülesehitust ja disaini planeerima, on soovitav uurida kuidas seda teevad veebis sama valdkonna juhtivad firmad maailmas või siis näiteks professionaalsed internetiturundajad.

Reeglina kasutatakse avalehel info paigutamisel tuntud Gutenbergi diagrammi, kus lehe üleval vasakul asub teie logo ja lehe suurim pealkiri või kasu rõhutav üleskutse. Seda sellepärast, et inimese esimene pilk ja tähelepanu peatub just lehe üleval vasakus osas.

Järgmisena liigub pilk alla paremale ning sinna pannakse üleskutse tegevusele ja nupp, mida külastaja peab siis järgmisena vajutama. Mida aga panna lehe vasakule alla ja üles paremale osale ning kuidas paigutada sisu teistel sisulehtedel ja kui palju korraga sisu esitleda, räägime järgmistes postitustes.