Kuidas Google Analytics töötab?

Google Analytics kogub andmed, töötleb neid ja esitab. Kui lisad oma veebilehele väikese JavaScripti koodikese, siis selle koodi abil saadetakse Google serverisse informatsiooni külastaja kohta. See on üliväärtuslik siseinfo, mis aitab teha otsuseid lehe arendamisel.

Google-is-watching-you

Google andmebaasides salvestatakse sinu veebistatistika andmed ja töödeldakse need kujule, mida näed oma veebianalüütikas. Näiteks saad külastaja kohta teada – mis sisulehte külastas, missuguse veebisirvijaga vaatas, kust ta tuli jne.

Veebianalüütikas on oluliseks mõisteks segmenteerimine

Segmendid võimaldavad meil analüüsida mingite tingimustele vastavate külastajategruppide liikumist lehel. Ühele lehele on võimalik luua kuni 100 oma segmenti.
Esimesed segmendid on tavaliselt kanalite kohta, et selgust saada, missugused kanalid töötavad kõige paremini, aga kindlasti tasub uurida segmente ka kasutatavate seadmete lõikes, geograafiliste regioonide või klientide lõikes (korduvkülastajad, esmakordsed külastajad) jne.

Google Analytics Goals ehk eesmärgid

Veebianalüütikas on soovitud tegevusi kahte liiki – neid võib nimetada makroeesmärkideks ja mikroeesmärkideks.
Makroeesmärk on see, kui külastaja teeb tegevuse, mis on oluline sinu ettevõtte jaoks. Näiteks e-poe puhul on selleks tavaliselt toote ostmine. Mikroeesmärk on samuti tähtis, aga mikroeemärkide täitmine tähendab seda, et külastaja liigub makroeesmärkide täitmise suunas.

On väga oluline mõõta mikoroeesmärke, sest see aitab meil paremini aru saada, kuidas külastajad meie veebilehel seatud tunnnelis liiguvad. Mikroeesmärgid on näiteks tagasiside lugemine, tehtud tööde vaatamine, uudiskirjaga liitumine.

Soovitud tegevuste arv ja soovitud tegevuste % on pea kõigis Google Analyticsi aruannetes. Näiteks saame näha, missuguse kanali kaudu tulnud külastajad tegid enim soovitud tegevusi.

Kui tehnilisest poolest rääkida, siis on eesmärke 4 tüüpi:

  • Sihtpunkt (destination) on sisuleht, kuhu külastaja suunatakse peale soovitud tegevuse sooritamist. See on nö Tänan leht, mida kuvatakse peale ostu sooritamist või uudiskirjaga liitumist.
  • Sündmus (event) on soovitud tegevus, mida külastaja teeb. Näiteks laeb PDF’i või tarkvara alla, vaatab videot.
  • X sisulehe vaatamine ühe külastuse jooksul. Näiteks võib olla eesmärk, et külastaja uuriks vähemalt 5 sisulehte.
  • Külastuse kestvus. Samuti võib olla eesmärk, et külastaja oleks lehel vähemalt 4 minutit.

Kui lisad eesmärgile rahalise väärtuse, siis arvutab Google Analytics näiteks välja kui palju tõi sisse uudiskirja kaudu saadetud pakkumine. Ära unusta ka külastaja tunneli loomist – saad analüüsida külastaja käitumist tunneli erinevates etappides.

Google Analytics on kui jalgpalli mäng

Analytics-goal

Veebilehe analüütika on nagu jalgpall – üks lööb küll värava, aga meeskond on tal toeks. Veebilehel me peame samuti aru saama, missugused mängijad (tegevused) skoorivad ja missugused aitavad lõpptulemusele kaasa.

Õiged andmed on targa otsuse tegemise aluseks. Nagu igal pool mujal, on ka veebianalüütikas vaja teha plaan. Eelnevalt mõtle läbi missugune on sinu tehniline infrastruktuur? Kas veebileht on mobiilne ja skaleeruv? Kas oskad tehniliselt luua sündmusi, märgistada linke, määrata segmente ja eesmärke?

Millele veebianalüütikas erilist tähelepanu pöörata? Sinu tegevusplaan.

Sul ei ole vaja kulutada igal nädalal kalleid töötunde analüüsides, mida kõike Google Analytics sulle numbrite keeles öelda tahab. Keskendu vaid olulisemale.

  • Otsusta, mida on vaja mõõta. Mis on sinu ettevõtte eesmärgid? Mis aitab kaasa äri eesmärkide saavutamisele? Miks me oleme turul?
  • Missugused strateegiaid ja taktikaid rakendad oma ettevõtte eesmärkide saavutamiseks? E-pood – müük veebilehel; sisuturundus – kliendi harimine, enda usaldusväärsuse tõstmine, otsingumootoriturundus; help desk – veebipõhiselt klientide aitamine ning lojaalsuse suurendamine.
  • Missugused mõõdikuid (KPI) kasutad analüüsimiseks? Näiteks e-poe puhul on KPI käive ja keskmine tellimuse väärtus. Blogi puhul tagasipöörduvate klientide arv, keskmine lehel oldud aeg, postituste sotsiaalne jagamine.
  • Kuidas segmenteerid andmeid? Missugune andmete segment on kõige olulisem? Kas soovitud tegevusi teeb kõige rohkem otsingute kaudu, tasuliselt reklaamilt, e-kirjast või sotsiaalsest meediast tulev klient? Mida teevad lehel esmakülastaja ja mida korduvkülastaja?
  • Määra mõõtmiseks baasnumbrid, millega andmeid võrdled. Nii saad otsustada, kas oled ikka õigel teel.

Seega on vaja veebileht siduda Google Analyticsiga, määrata eesmärgid ja kui tegemist on e-poega, siis seadistada ecommerce moodul, luua õiged segmendid, märgistada kampaaniad ning luua töölauad ja aruanded, et lihtsustada oma tööd ja hoida kokku aega.
Need on tegevused, mida õpime ka Google Analyticsi koolitusel – uuri lähemalt.

Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!

Autor: Eve Keerus-Jusupov

Eve poole võib pöörduda järgmistel teemadel: kodulehe tegemine WordPressiga, sh WooCommerce; GIMP, MailChimp, Google Analytics ja FB's segmentide loomine.

LIITU UUDISKIRJAGA

Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta

info koolituste kohta
nõustun privaatusega*

Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus

Vaata, mis koolitusi veel pakume

Kodulehe/e-poe tegemine e-opik ja e-kursus

Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga

Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.