1. Püstita kodulehele selge eesmärk

Pead täpselt teadma, miks on kodulehe tegemine vajalik, kellele see on mõeldud, mida peab leht pakkuma.
Eesmärgiks võib olla näiteks külastajate kontaktide või uudiskirjaga liitujate kogumine, veebilehe kaudu oma toodete või teenuste müümine, info alla laadimine jne. Kodulehe eesmärk peab olema mõõdetav.

Üks hea eesmärk on SMART eesmärk
Spetsiifiline – teistest eristuv (fookuses on koduleht)
Mõõdetav – igal ajahetkel saame öelda mitu eurot, protsenti või tükki on puudu eesmärgi täitmisest
Ajaliselt piiritletud – määra täpne kuupäev, millal eesmärk peab olema saavutatud
Realistlik – liiga kõrge eesmärk pole hea – motivatsioon kipub kaduma kui tulemusi ei näe
Täpne – üldsõnalisust vältiv ja konkreetne

2. Kirjelda ja tunne oma kodulehe sihtrühma
Ülimalt oluline on enne eesmärgi seadmist teha endale selgeks kes on täpselt sinu sihtgrupp ja mida ta tegema peaks sinu kodulehe külastusperioodil. Kirjuta lahti, mis on sihtrühma probleemid ja mured.

3. Paku väärt sisu
Kui sa soovid, et külastajad tuleksid tagasi sinu kodulehele, siis paku neile midagi huvitavat või väärtuslikku. Anna põhjus, miks külastaja peaks tulema tagasi ning kanna hoolt, et ta tahaks seda kodulehte viidata ja jagada oma sõpradega. Püüa hoida ühte läbivat teemat, sest kitsas valdkonnas on lihtsam leida oma niši ja see meeldib kodulehe külastajale.

Sisu ülesehitamine ehk kodulehe struktuur koosta läbimõeldult ja arvesta ka sellega, et saaksid seda hiljem kergelt täiendada. Sinu kodulehe sisu, selle ülesehitust (navigatsiooni) ja linke peab iseloomustama kolm omadussõna LIHTNE, LOOGILINE JA JÄRJEPIDEV.

4. Kodulehe kujundus olgu puhas ja lihtne
Värvide kasutamisega tuleks olla ettevaatlik, sest liiga kirjud ja erksad värvid ehmatavad külastajat ning ei aita keskenduda olulisele. Valge värv teksti taustaks on kindlapeale minek. Inimestele meeldib kui lehel on mõõdukalt hingamisruumi ja informatsiooni. Puhas, lihtne, selge on kodulehe disaini märksõnad.

5. Kodulehe kasutamine peab olema arusaadav
Siin on sul suhteliselt vabad käed, kuid selle juures peaks/võiks läbivaks võtmesõnaks olema samuti LIHTSUS. Sõltuvalt kodulehe eesmärgist võiksid arvestada sellega, et inimesed keskenduvad esmakordsel külastusel lehe ülemisele vasakule nurgale, mis peab ütlema neile millega on tegu ja mida nad sellelt lehelt saavad.

6. Optimeeri koduleht otsingumootoritele

seoKui sa soovid olla oma kodulehega potentsiaalsetele külastajatele kergelt leitav, siis peab sinu koduleht olema otsingumootoritele hästi nähtav.
Selleks, et sinu koduleht oleks otsingumootori esilehel tuleb täita 3 olulisemat punkti, milleks on:

a) sinu domeeni nimes peab sisalduma võtmesõna;
b) sinu kodulehe kõige suuremas pealkirjas, sisus, piltide kirjelduses, linkides ja rasvases kirjas peab sisalduma võtmesõna;
c) mida rohkem sinu lehele väljastpoolt viidatakse, seda kõrgemal asub sinu koduleht.

Arvesta sellega, et otsingumootorid peavad arvestust iga lehe üle, mida nad sinu kodulehelt leiavad. Seega on kasulik kui igal lehel on üks unikaalne tiitel ja teksti umbes 300-500 sõna jagu, millest 1-2% peaks sisalduma seda võtmesõna. Artiklid peavad sisaldama võtmesõnaga pealkirju.

Mõttetu on panna tiitlisse firma asutuse nime või kontakte, sest seda keegi ei otsi. Tiitlid peavad sisaldama inimeste poolt otsitavaid võtmesõnu. Iga kodulehe lehekülje unikaalset tiitlit näed akna ülemisel sinisel ribal. Lehtede vaheline linkimine oma kodulehel tuleb samuti kasuks. Pane kõik lingid võtmesõnadeks.

7. Tekst olgu arusaadav ja loetav
Kasuta julgelt suuri ja selgeid pealkirju ja alapealkirju. Pealkirjad peavad olema võimalikult lühikesed, aga samas kõige tähtsama sisuga, mis äratab lugejas tähelepanu. Tekst peab olema esitatud fondis, mis sobib lehe stiiliga ja on selgelt loetav. Teksti lõigud võiks olla 4-5 lausega, et oleks hea silmadega sirvida – hea liigendus. Hoia pealkirjades oma lehe olulised märksõnad sees. Püüa teksti mitte venitada, räägi asjast. Sisu tekst peab olema loetav – kontrastne ja piisavalt suur. Kirjavead on lubamatud.

8. Pane kontaktid tööle
Hoolitse selle eest, et huvilised leiaksid kiirelt sinu kontaktid. Iga lehe lõpus (jaluses) võiks olla e-mail või telefoni number. Kontaktidesse lisa niipalju informatsiooni kui võimalik, sest see tekitab usaldusväärsust sinu ja kodulehe vastu. Hea oleks, kui seal oleks sinu ja su meeskonna pilt, e-mail, ees ja perenimi, telefon, kõik andmed ettevõtte kohta sh arveldusnumbrid jne. Kindlasti lisa üleskutse tegevusele, mida sinu kodulehe külastaja peaks tegema.

9. Loo usaldust
Leia kodulehel koht, kus saaksid tutvustada ennast ja oma meeskonna liikmeid. Omal kohal on ka ettevõtte või sinu tegemiste tutvustus ja tähtsamad saavutused/tööd jne. Seda ei tohi teha pikalt ja igavalt. Vasta alati meilidele ja ole sõbralik ka kõige ebameeldivamate kirjade autorite suhtes. Pea blogi või lisa regulaarselt uut ja kasuliku informatsiooni.

Zig Ziglar on öelnud, et inimesed ei osta internetist neljal põhjusel

  • Pole aega
  • Pole raha
  • Pole vajadust
  • Pole usaldust

Neljas punkt on see, mida saad ise muuta ja mõjutada.

10. Väldi kellasid ja vilesid
Pea meeles, et kõik liikuvad ja heliga vidinad või halvad bännerid ei soosi lugeja keskendumist mitte põrmugi. Vastupidi see vähendab lugemiskiirust, arusaamist ja meeldejäämist. Bännerite osas on tehtud uuringutega kindlaks, et külastajad arvavad seal taga olevat tavaliselt ainult mingit jama või mõttetut reklaami.

Avaleht ei tohi alata pildina, sisselogimisena või halva ja pika flash introga. Miks? Esiteks ei leia otsimootorid seda lehte ja teiseks otsimootorid ei saa aru tekstist, mis on esitatud pildina või flashis. Avalehele sattudes peab kohe (ca 5-10 sek) aru saama, mis kodulehega on tegemist.

11. Suuna külastajad tegevusele
Kui sa soovid, et sinu kodulehe külastajad ostaksid, küsiksid lisainformatsiooni, jätaksid oma kontaktandmeid või hoopis saadaksid midagi, siis sinu kohus on seda teha piisavalt jõuliselt ja arusaadavalt ning nähtavalt. Nende tegevuste juures tuleb seada 1 – 2 prioriteeti ja see peaks olema läbiv sinu kodulehel. Sa pead külastajaid igal võimalikul ja mõistlikul kohal suunama sinu poolt ette antud tegevusele.

12. Kasuta lühikesi vorme ja tänan-lehte
Neid peaks olema nii vähe kui võimalik, sest need peletavad külastajad sinu kodulehelt eemale. Mõtle enne vormide lisamist, kas oleksid nõus oma klienti kaotama ainult sellepärast, et ta peab sellel lehel täitma meeletu koguse lahtreid. Alati peale vormi täitmist, peab järgnema tänan-kiri või tänan-leht – muidu ei saa vormi täitja aru, kas info jõudis kohale või mida ta peaks järgmisena tegema.

13. Lisa kodulehele kvaliteetsed pildid ja videod
Kasuta võimalusel suuremaid ja kvaliteetseid pilte, sest need tõmbavad külastajate tähelepanu. Otsingumootorid ei saa aru, mis on pildil. Sa pead koodi lisama kirjelduse või sulle vajaliku võtmesõna. Piltidel klikitakse väga sageli, seega mõtle, kuidas seda enda kasuks pöörata. Pilte võiks kasutada iga teksti juures.
Videode kasutamine tõstab sinu tulemusi otsingumootorites ja annab kasutajatele parema ülevaate kui sõnaline tekst.

14. Analüüsi ja testi oma kodulehte
Google AnalyticsKui sa ei ole veel lisanud oma kodulehele statistikaprogrammi, siis tee seda kohe. Tee vastav programm omale selgeks, sest see annab sulle palju väärtuslikku informatsiooni külastajate tegevuse kohta kodulehel. Sa saad teada, millist informatsiooni nad otsivad ning millist lehte nad kõige enam külastavad jne. Samuti segmenteeri oma külastajad ja sea mõõdetavad eesmärgid.
Google Optimizer aitab sul edukalt testida – missugune pilt, nupp või pealkiri töötab paremini, mis aitab kiiremini soovitud eesmärke saavutada.

15. Hangi kodulehele suunatud viiteid
Lingid on oluline osa sinu kodulehe leitavuse juures. Mida rohkem inimesed viitavad sinu lehele, seda rohkem peab otsingumootor kodulehte oluliseks ja seab selle kõrgemale kohale. Loomulikult saad sa ise ka sellele kaasa aidata oma sihtgrupi sotsiaalsetes võrkudes info levitamisega, kuid viited tulevad siiski ainult iseenesest tänu väärtuslikule sisule.


Koolituskalendris on praktilised koolitused nii kodulehe kui ka e-poe tegemiseks, veebilehe optimeerimiseks ja turundamiseks sotsiaalses meedias.