Hea sotsiaalreklaam toimib kui viirus, mis levib tänu sotsiaalmeediale ja internetile väga kiiresti. Tõhusad sotsiaalreklaamid on lühikesed, konkreetsed ja panevad sihtgrupi kas midagi tegema või tõsiselt probleemi üle mõtlema. Küsimus on millal tulevad tulemused?
Tavaliselt tehakse reklaamikampaaniaid lühiajalise suunitluse ja kiire kasumi eesmärgil, kuid see on vaid üks osa sinu turundusstrateegiast.
Meil, väikeettevõtjatel, tuleks samuti planeerida pikemalt ette oma ühtse sõnumi ja brändi levikut internetis.
Tõsistelt sotsiaalreklaami tellijatelt ja loojatelt on eelkõige õppida just väiksematel ettevõtetel, sest suurettevõtted ja valitsusasutused planeerivad oma sõnumi ja brändi turundamist ette paremal juhul kuni 10 aastat.
Planeeri oma internetireklaami pikema perspektiiviga
Loomulikult ei piisa sul ühest reklaamikampaaniast, mille mõju on vaid lühiajaline. Küllap oled ka sina saanud pikkade aastate vältel ajudesse regulaarset pesupulbri või hügieenisidemete reklaami. Tulemuseks on paljude puhul see, et neil ei ole poes probleemi otsuse tegemisega meeletute valikuvõimaluste seast.
Pealegi on ühekordsel reklaamil üldiselt nõrk, meenutav mõju ning see on oma olemuselt sotsiaalne, kollektiivne kogemus (Ritson ja Elliott 1999).
Pigem tuleneb reklaami majanduslik jõud selle võimest esitleda brände nii tarbijaile kui ka investoritele ja teistele sidusrühmadele suunitlusega vajutada brändiga seonduv inimeste mällu pikemaks ajaks.
Kui kaua läks näiteks Maanteeametil aega, et helkuri kasutamise vajalikkus jõuaks tavakodanikule kohale?
Emori uuringute ja maanteameti kohaselt pidas helkuri kandmise vajalikust oluliseks:
- 1995/1996 – 6% täiskasvanute seas. Samal ajal oli see näitaja Soomes ca 37%
- 2003 – 45% täiskasvanute seas ja 85% laste seas
- 2007 – 63% täiskasvanute seas ja 91% laste seas
- 2009 – 74% täiskasvanute seas ja 96% laste seas
- 2011 – 73% täiskasvanute seas ja 95% laste seas
Tõsi, siin ei ole palju pistmist internetireklaamiga, vaid me näeme, et sotsiaalreklaam helkurikampaaniate ja selgitustöö näol on hakanud vilja kandma aastate pikkuse töö tulemusena.
Siin on näide Maanteeameti 2008 aasta karmist sotsiaalreklaamist, mis pani inimesi tõsiselt mõtlema.
Kui vaadata selle video vaatamiste arvu (3768) YouTube kanalis, siis ei ole see Eesti kontekstis midagi märkimisväärset. Internetireklaami osakaal on minimaalne või olematu ja pigem on see levinud ise.
Näha on, et sellel ajal ei olnud Maanteeametil ka oma YouTube kanalit, kuid tänaseks on see juba möödanik.
Näide, kuidas gängsterid elu päästavad
Briti Südame Sihtasutus on lasknud teha elustamise teemalise video, kus gangsterid õpetavad sind elu päästma. Samas pakutakse, et sa laeksid oma mobiili vastava sisulise rakenduse, mida kasutada hädaolukorras. Teine tegevus, mida video vaatajalt oodatakse on selle jagamine Twitteris. Vaata ise järgi.
See video on tehtud sõna otseses mõttes puust ja punaselt, et igaüks saaks aru kuidas tuleb käituda ja mida konkreetselt teha sellises olukorras. Samuti on selge mis tegevusi reklaami vaatajalt oodatakse.
Kui vaadata statistikat, siis on näha, et esimesel päeval on reklaami näidatud ca 300 tuhandele ja sealt edasi on alanud viraalne levik.
Et sellist hoogu sisse saada tuleb kindlasti anda tuld kõigist kanalitest koordineeritult.
Kas sinu toote või teenuse reklaam võiks mõjuda sama selgelt ja tugevalt kui hea sotsiaalreklaam?
Kui terav ja elulähedane sotsiaalreklaam suudab sihtgruppi liigutada (raputada), siis miks ei võiks me sarnaselt üles ehitada reklaame toote või teenuse tarbijale seal kus see võimalik.
Siin on üks hea sotsiaalreklaami näide Uusmeremaa transpordiagentuurilt:
Üldiselt on karmid ja teravalt mure kohti puudutavad sotsiaalreklaamid mõjusamad kui pehmed reklaamid. Samuti saavad need ka kõige rohkem kriitikat, sest inimeste vaatenurgad on erinevad.
Auditooriumi tähelepanu saavutamiseks ning sotsiaalse sõnumi töötlemiseks levinumad viisid on šokeerimine, asjale teise nurga alt vaatamine, tugevate emotsioonide tekitamine, provotseerimine vastu vaidlema, tõeste faktide veenev esitus.
Inimene on oma olemuselt laisk ja mugav ja seni kui ta ei pea millestki loobuma või see ei ohusta teda või tema lähedasi, ei lähe talle paljud sõnumid korda.
Valgevene sotsiaalreklaam “Igavene mälestusmärk purjuspeaga ujujatele”
Näide Volkswageni reklaamist
Viimane näide tuleb Volkswagenilt, kus ta näitab piltlikult läbi katsealuste, mis juhtub kui auto roolis vastata telefonile või saata tekstisõnumit jne. Selle reklaami varjatud eesmärk võiks olla see, et VolksWagen hoolib oma klientidest. Siin on tegu nii sotsiaalse reklaamiga, kui brändi kinnistamisega inimeste ajju.
Statistika räägib enda eest ise.
Miks pole mitmed head Eesti sotsiaalreklaamid internetis levinud?
See, et hea reklaam internetis levib kiiresti, on tõsi, kuid sellele on vaja anda esimene tugev tõuge (kiireim viis on tasuline reklaam) ja saavutada nn kriitiline mass, peale mida hea reklaam levib inimeste abil.
Suurepärased kanalid reklaami levitamiseks on Facebook ja YouTube.
Miks neid kasutada? Nende kanalite reklaamitööriistad võimaldavad sihtida reklaami väga täpselt. Sa ei pea kulutama reklaamiraha ilma, et sa ei saaks täpselt mõõta selle efektiivsust.
Facebookis reklaami sihtimine
Facebooki reklaami tegemise tööriist võimaldab näidata reklaame meie parameetritele vastavale sihtgrupile. Milleks kulutada reklaamiraha nende peale, keda see reklaam ei puuduta.
YouTube reklaami tegemine ja sihtimine läbi Google Adwordsi
Kuna video ütleb rohkem kui 1000 pilti, siis miks mitte seda levitada läbi YouTube oma täpselt sihitud sihtgrupile. Ülal toodud pildil on näha millised sihtimise võimalused on meil kasutada.
Sotsiaalreklaam, mida loovad ja levitavad inimesed mitte reklaamiagentuurid ning mille sisu ja põhjus jäävad sageli tagaplaanile
Allikas: http://elu24.postimees.ee/2898367/video-mihhail-kolvart-kallas-endale-pangega-jaavett-kaela
Ameerikast alguse saanud Ice Bucket Challenge ehk nn jää-ämbri väljakutse on heategevuslik aktsioon, mille ellukutsujad on ALS assotsiatsioon ehk ravimatu lihasehaiguse sihtasutus. Nende eesmärk on tõsta teadlikkust ALSi kohta ja innustada annetajaid haigeid toetama.
Kuidas jää-ämbri väljakutse toimib?
Kui keegi esitab sulle väljakutse, siis pead sa kallama ise või laskma kallata endale pähe ämbritäie jääkülma vett. Seda tegevust tuleb filmida, et see sotsiaalmeediasse üles riputada. Videos tehakse teatavaks kolm järgmist, kellel on 24 tundi aega väljakutsele vastata. Kes ööpäeva jooksul väljakutset vastu ei võta, peab USAs annetama 100 dollarit ALSi ühingule viimase veebilehe kaudu. Need, kes end veega üle kastavad, annetavad 10 dollarit.
Eestis on see samuti erakordselt hästi levinud ja Eesti Lihasehaigete Selts on saanud ligi kuu ajaga ca 100 000 eurot oma haigete toetuseks. Samas kasvab inimeste teadlikus sellest raskest haigusest.
Miks see jää-ämbri väljakutse mäng levib nagu vähk heas tähenduses? Selle jätame asjatundjate arutada, kuid ma isiklikult arvan, et siin hakkavad mängima rolli tähelepanu vajadus, edevus ja muud inimeste nõrkused mis on osavalt rakendatud üllast eesmärki saavutama. Samuti on suur roll mängulisusel.
Kokkuvõtteks
Nii nagu hea sotsiaalreklaam levib internetis viiruslikult levib ka kommerts reklaam. Päästeamet on meile palju pikki aastaid tagunud pähe, et suitsuandur päästab elu või Maanteeamet on helkuri kandmise vajalikkuse kampaaniaid korraldanud vaata et enam kui 10 aastat. Nende järjepidev töö on ka vähemalt statistika järgi hakanud vilja kandma.
See on kui PR töö, millel on fookuses üks sõnum sihtgrupile. Meil, väikeettevõtjatel, tuleks võtta käsile ja töötata välja oma sõnum, mis vajutab meie sihtgrupile piltlikult kõige valusamsse kohta. Samas tuleb teha plaan, kuidas me kaasame ja harime oma sihtgruppi. Vahendid selle levitamiseks on meil paremad kui kunagi varem.
Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!
Autor: Merlis Jusupov
LIITU UUDISKIRJAGA
Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta
Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus
Vaata, mis koolitusi veel pakume
Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga
Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.