Need, kelle jaoks on A/B testimine igapäevane ja loomulik osa veebilehe arendusest, teenivad oma konkurentidest läbi kodulehe kordades rohkem. Kui sinu jaoks on tähtis kodulehe optimeerimine müügile ja tahad rohkem veebis teenida, siis tuleb alustada A/B testimisega.

A/B testimine aitab otsustada

Enamus firmad kobavad veebilehe efektiivsuse osas pimeduses ning ei teeni sellega niipalju kui tegelikult võiks. Miks?

Peamised põhjused peituvad teadmatuses, puudulikes oskustes ning sellega tegelemise tasuvuses.

Teadmatus

Lõviosa veebilehe omanikke ei tule selle pealegi, et läbi veebilehe testimise kasvatada müügitulemusi. Pigem ollakse nõus rohkem reklaami peale raha panema, kui veebilehe testimisele kulutama.

Kui nüüd sellele mõelda tõsisemalt, siis kas pole rumal kulutada kallist reklaamiraha meeletu rahva toomiseks veebilehele, kui viimane ei pane külastajaid tegema sinu poolt soovitud tegevust.

Puudulikud oskused veebilehe testimiseks

Sageli hakatakse ise oletama, et mida võiks paremaks muuta või siis küsitakse nõu mõne IT mehe käest või parimal juhul veebiturundaja käest. Peale mida tehakse veebilehel muudatusi enda suva või kellegi tähtsama arvamuse põhjal, kuid kas sellega võiks siis rahule jääda? Kindlasti mitte, sest selline tegevus on aja ning raha raiskamine.

Kui sul on tõsiselt plaanis kodulehe optimeerimine müügile, siis seda tuleb teha süsteemselt ja kõige paremini sobib alustamiseks põhjalikult ettevalmistatud ja läbiviidud A/B testimine.

Veebilehe testimine ei tasu ennast ära

Levinud on arusaam, et kodulehe optimeerimine müügile on midagi sellist, mille peale ei ole mul kindlasti mõtet oma aega ja raha kulutada. Olen sinuga nõus, kui sul on leht vaid selleks, et teistel on ka või et soovid lihtsalt tutvustada oma tooteid ja teenuseid.

Kui sa oled ettevõte, siis järelikult tahad raha teenida. Kui sa lased omale veebilehe teha, siis selle eesmärk peab olema sulle raha teenimine. Selleks, et veebileht hakkaks rohkem raha teenima, tuleb sellega katseid teha, et saada teada, mis toob raha ja mille korral sa seda kaotad.

Need, kes ei testi oma veebilehti, need ei saa iialgi teada kui palju nad oleks võinud muudatuste abil rohkem teenida ning jätavad selle raha oma konkurentidele. Nad kobavad lihtsalt pimeduses.

Mis on sinu kodulehe mõõdetav eesmärk?

Kui sa oma veebilehte planeerisid, siis kas sa kirjutasid üles, mida sa oma kodulehest ootad? Mis on see rahasumma, mida koduleht peab sisse hakkama tooma ja mis ajaks sa seda ootad?

Iga koduleht, mis on internetis avaldatud, omab mingit eesmärki või vähemalt siis peaks omama.

  • E-poed tahavad, et külastajad nende tooteid ostaksid.
  • Tarkvara tootjad annavad külastajatele tasuta ligipääsu oma rakendusele vaid e-posti aadressi vastu. Nende soov on, et külastaja saaks selle headuses ise tutvuda ja eeldab, et huvi korral hakkab veebilehe külastaja hiljem ka kliendiks.
  • Uudiste ja online meedia väljaanded müüvad reklaame ning soovivad, et külastajad liituksid nende tasuliste teenustega.
  • Teenuse pakkujad ja/või teenuse turundajad soovivad esmalt sulle pakkuda väärt sisu ja alustada suhtlust sinuga läbi e-posti. Nad soovivad veebilehe kaudu sind harida ja aidata valdkonnas, millest sul võiks hiljem kasu olla ning ühtlasi nad ka müüvad enda teenust läbi veebi.

Mõtle oma äri eesmärkidele ja pane paberile kirja, millist osa ja mis ajaks sellest peab hakkama täitma sinu koduleht. Kui su veebilehel pole mõõdetavat eesmärki, siis pole sul seda üldse vaja.

Iga ettevõte tahab tegelikult, et veebilehe külastajast saaks ka klient

Kas sa tahad, et sinu uudiskirja listiga liitujate arv kasvab kuus enam kui 2 korda? Kas sind erutaks mõte sellest, et sinu sissetuleks kasvaks näiteks 100% tänu kodulehele? Miks sa siis midagi ette ei ole võtnud?

Isegi kui sinu veebilehe kaudu tuleb hinnapäringuid, inimesed võtavad sinuga ühendust või ostavad sinu tooteid, siis alati on võimalus olukorda veelgi paremaks muuta. Küsimus on vaid selles, et kuidas seda teha.

Mis on A/B testimine?

A/B testimine tähendab seda, et testitakse kahte veebilehe varianti, et teada saada kumma puhul tehakse soovitud tegevusi rohkem. Üks on nii-öelda originaal (kontroll-leht) ja teine on testleht, kus on siis muudetud ainult ühte elementi (näiteks pealkiri), et teada saada, millisel juhul tehakse soovitud tegevust rohkem.

A/B testimine

Teiste sõnadega öeldes näitame veebilehe külastajale alati kas varianti A või B ning mõõdame millise variandi korral tehakse meie poolt soovitud tegevust rohkem.

Soovitud tegevuste arv ehk määr = Conversion Rate

Miks sa peaksid tegema A/B teste?

Põhjalik A/B testimise plaan annab head eeldused sinu sissetulekute kasvatamiseks. Selle käigus õpid paremini tundma oma sihtgruppi ning tema soove ja eelistusi.

Kui teised oletavad ja avaldavad vaid arvamust, mida nende veebilehe külastajad tahavad, siis sina ei pea midagi kohvipaksu pealt ennustama. Sina tead täpselt, sest seda ütlevad numbrid.

Saad teada, mis tegelikult ka sinu sihtgrupi puhul töötab ja mis mitte

A/B testimine toodab sulle muuhulgas tõestusi ja fakte selle kohta, mis tegelikult sinu tegevusvaldkonna turunduses töötab ja mis mitte.

Järjepidev hüpoteeside testimine ei kasvata ainult sinu veebilehe soovitud tegevuste arvu, vaid annab sulle hindamatut siseinfot mõistmaks oma sihtgruppi.

Teadmine, mida sinu kliendid tegelikult tahavad või eelistavad, teeb imesid sinu brändi tuntuse suurenemisel ja turundamisel teistes kanalites.

Ühesõnaga A/B testimine annab sulle statistiliste andemete alusel võimaluse pakkuda  oma sihtgrupile seda, mida nad tegelikult veebist ootavad ja otsivad. Sina esitled seda kodulehel kõige paremini töötavate sisulehtedega.

Mida peaks oma kodulehel testima?

Online turunduses on sul oma mõjusaks info kommunikeerimiseks kaks viisi: pilt ja tekst

Kõik head toote/teenuse või müügilehed sisaldavad 5 järgmist punkti:

  1. Pealkiri unikaalse väärtuspakkumisega
  2. Tõestusmaterjal sinu tootest/teenusest ning tulevast kasust – või näide, kuidas sinu toodet kasutatakse
  3. Väga konkreetne väärtus külastajale
  4. Lühike info, mis selgitab pakutavat väärtust
  5. Ainult üks tegevus

Kui plaanid alustada A/B testimisega, siis kanna hoolt, et sinu kontrollitaval lehel oleks kõik need 5 punkti selgelt välja toodud. Kui eelnev on sul hästi tehtud, siis see on üks osa heast algusest.

Tegelikult võib testida mitmeid teisi elemente, mis samuti mõjutavad külastaja käitumist ja otsuseid. Testimisobjektide valikul ja plaani lisamisel tuleb aluseks võtta veebilehe statistikat ja klientide tagasisidet. Sellest räägime põhjalikumalt testimise plaani koostamise juures.

A/B testimise objektiks võivad olla:

  • Pealkirjad sh alapealkirjad – sisu, suurus ja asukoht
  • Loetelud – arv ehk kogus, teksti pikkus ja bulletpunkti omadused
  • Tagasiside – arv, tüüp (põhineb sihtgrupi segmentidel)
  • Soovitud tegevusele suunav tekst ehk üleskutse – sisu, asukoht ja suurus
  • Call to Action nupp – suurus, värv, asukoht ja sõnastus
  • Lingid – tekst, asukoht ja suurus
  • Pildid – suurus, asukoht ja pildi sisu mõju
  • Väärtuspõhine pakkumine ehk sisu – hulk (maht), sõnastus, asukoht, loetavus
  • Sotsiaalne tõestusmaterjal – numbrid või tuntud isikud, asukoht, koos või ilma
  • Meedia kajastused – millistel on rohkem mõju ja kus võiks asuda
  • Auhinnad, tunnustused – näiteks erinevad märgid (turvalisus, eesti toode jne)
  • Video – kuidas töötab paremini, kas videoga või ilma
  • Vormid – täidetavate väljade arv, järjestus, välja tüübid, kujundus ja asukoht

Edasijõudnud võivad lisaks eelnimetatule testida näiteks hindasid, tasuta kasutuse perioodi, navigatsiooni ja kasutusmugavust, tasuta või tasulist kohale toimetamist ning mitmeid teisi elemente.

E-poe pidaja leiab järgnevalt lingilt juurde ideid mida oma e-poe juures testida ning siit saad juurde konkreetsemaid nõuandeid mida oma kodulehel või spetsiaalsel maandumislehel testida.

Nagu näed on elemente palju mida testida, kuid sellest millest alustada räägime juba lähemalt A/B testimise plaani koostamisel.

A/B testimise tulemuste näited

Tulemuslik A/B testimine nõuab teaduslikku ja süsteemset lähenemist, kuid vahel võib see olla äärmiselt lihtne saamaks üllatavaid tulemusi. Mõned väiksed asjad võivad tuua esile suuri muutusi nagu järgnevates näidetes olen välja toonud.

1. Video lisamisega tõusis müük 216%

Buy Real Twitter Followers avalehel soovitud tegevuste määr vajas parandamist. Testi teostaja Visual Website Optimizer lihtne hüpotees oli see, et seal on palju teksti mida külastajad ei viitsi lugeda ja video lisamine võiks nende vaeva vähendada.

Video testimine

Testlehele ehk Variant B -le lisati lühike teenust tutvustav video ja selle tulemusena tõusis nende müük 216%. See test tõestab jälle muuseas ka seda, et enamus veebilehe külastajaid eelistavad lühikest ja asjalikku videot mahukale tekstile.

2. Call-to-action nupu fondi värvi vahetus viis soovitud tegevuste arvu 18%  alla

Michael Lykke Aagaard, kes on Call-to-action nuppude testimises üks maailma kuulsamaid tegijaid toob näite, kus ta katsetas nupu värvi vahetust. Hüpotees oli see, et kollane värv tuleb rohelisel taustal paremini esile kui must värv. Tulemus on siin.

Call-to-action nupu testimine

Isegi väike muutus võib mõjutada tulemusi ja seda nii mõlemas suunas. See näitab ilmekalt, et meil tuleb olla valmis ka tagasilöökideks, kuid see viib kõige rohkem edasi.

3. Kuidas ühe kolledzi veebilehel vormi täitmise arv kasvas 336%

Testi hüpotees oli see, et eemaldades kontrollitavalt lehelt peamenüü ning muutes vormi sisu ning tuues see lehe ülaossa, kasvab vormi täitajate arv.  Hüpotees pidas paika.

Vormi testimine

Loe, mida A/B testimise guru Dustin Sparks käesolevast testi läbiviimisest täpsemalt räägib.

Kuidas edasi?

A/B testimine on tegelikult puhas teadus ja sellel on oma kindlad protseduurid, mida tuleb jälgida. Fakt on see, et need, kes sellega alustavad ja jätkavad, saadab üks kord edu. Tähtis on, et sa alustad ja õpid pidevalt.

Järgmises peatükis annan sulle täpse töödejärjekorra, kuidas end valmistada ette A/B testimiseks ja kuidas seda läbi viia.