Mis on selle põhjuseks, et reklaam internetis kipub reklaami tellijale või siis isetegijale kalliks minema? Probleemid algavad sellest, et planeerimist pole ollagi ning eelarve ja eesmärgid internetis reklaamiks  või kampaaniaks pole täpselt paigas. Vaatame, milliseid vigu planeerimisel tehakse.
Reklaami eelarve internetis

Paljud internetis reklaami või kampaania tegijad kurdavad, et panin meeletu raha reklaamile, kuid tulemusi ei midagi. Suur osa veebireklaami teenuse tellijad maksavad reklaamirahasid nii et veri ninast väljas, selle asemel, et korraks maha istuda ja analüüsida, mis on valesti või tegemata.

1. Sihtgrupi analüüs puudulik või tegemata

Internetireklaam on osa sinu kampaaniast. Olgu see nii väike kui suur tahes, aga kui me ei tunne oma sihtgrupi tegelikke muresid, probleeme ja vajadusi, siis just siit kõik sinu probleemid hakkavadki. Me hävime, sest me suuda sihtgrupis äratada tähelepanu ega teda õigete sõnadega kõnetada.

Mõelge, mis juhtuks, kui meie sõdurid, kes lähevad missionnile, ei õpiks mõistma vastase käitumist, mõtlemist, tegutsemisviise ega harjutaks praktiliselt nendele reageerimist. Suur hulk saaksid juba esimeses kontaktis lihtsalt surma.

Seega, õpi tundma oma sihtgruppi ja kaardista oma klienditüübid. Vastasel juhul müüd valedele inimestele või nad ei saa sinu sõnumist lihtsalt aru ning kokkuvõtteks põletad palju raha.

Lihtsustatud näide klienditüübi kaardistamisest

Ideaalne klienditüüp

Foto: https://www.tryinteract.com

2. Reklaami eesmärk pole täpselt sõnastatud

Interneti reklaam on nagu iga teine ettevõtmine, millel peab olema ajaliselt ja ühikuliselt määratletud ning reaalselt saavutatav eesmärk. Kui meie eesmärk on saada rohkem tellimusi või müüki, siis tuleks seda täpselt öelda, et tahan saada reklaami tulemusena 31. detsembriks 10 tellimust.

Mõelge, mis juhtuks, kui lähed autoreisile ja tead küll oma võimalikku eelarvet, kuid ei pane paika reisi eesmärki või sihtpunkti. Ehk siis marsruuti, ööbimiskohti hotellides, sihtkohta ja aega, millal peaksid kohal olema. Tulemuseks on see, et ühel hetkel on sul raha otsas ning autol peagi paak tühi.

Pane kirja, mis peab olema internetireklaami tegemise lõpptulemus ühikuliselt ja mis ajaks see peab olema saavutatud. Lisa lühidalt, kuidas seda etappidena kavatsed teha.

Interneti kampaania eesmärk

3. Sõnum on vale ega ärata tähelepanu

Miks on nii, et täpselt sama sisuga postitus saab rohkem tähelepanu kui teine samasugune? Sisu võib ju sama olla, kuid loeb õigete sõnade valik ja selle esitlusviis. See on ka põhjus, miks testitakse reklaamide sõnastusi, pakkumisi ja maandumislehe pealkirjasid.

Hea sõnum sünnib eeldusel, et tuntakse oma sihtgrupi probleeme ning kohti, kust king pigistab. Teine element on järjepidev testimine, mille tulemusena selgub tõde.

Mis sa arvad, kumb pealkiri mõjus ülekaalulistele naistele paremini kas “kaalust alla ja saledaks kahe nädalaga” või “kaalust alla ja saledaks 14 päevaga”?

4. Reklaam on suunatud valedele inimestele või pole reklaamikanal õige

Veebireklaami eelarve üks kiiremaid hävitajaid on selle näitamine valedele inimestele vales kohas. Üks sagedasi kohti, kus seda viga kohtab, on Google otsingumootor.

Näiteks, kui sisestad märksõnade fraasi „kodulehe koolitused“ ja näed reklaame, mis räägivad geelküünte koolitusest, siis see on raha raiskamine. Miks peaks veebilehte tegema õppida sooviv isik tahtma geelküünte koolitust?

Samuti kui sinu reklaam Facebookis jõuab kogu Eestimaani on see lihtsalt reklaami eelarve raiskamine. Miks peaks näiteks investeerimise teenust reklaamiv ettevõte näitama oma reklaame neile, kes sellest pole huvitatud või ei mõsta selle vajadust?

Kolmandaks näiteks võib tuua kõiksugused ajalehed, kes pöörduvad oma „uskumatult soodsate hindadega“ minu poole, et reklaamiksin nende lehes oma teenust. Mul pole mõtet tervele Eestimaale näidata kalli hinna eest oma reklaame. Pigem valin kanaleid ja näitan reklaami neile, kes võiks sellest olla huvitatud.

5. Liiklus suunatakse avalehele

Väga tihti kohtan veel täna reklaame, mis klikkides suunavad huvilise reklaamitegija kodulehe avalehele. Miks on see halb? Põhjus on selles, et avaleht ei paku tavaliselt huvilisele kohe seda, mille järgi ta tuli.

Sa võid jah väita, et tal on silmad peas ja ta võib ju minna avalehelt edasi õigesse kohta, mis teda huvitab. Paraku on veebikülastaja kärsitu ja tal pole aega tegeleda otsimisega rääkimata mõtlemisest. Kui ta ei leia esimeste sekundite jooksul seda, mille järgi tuli, siis ta lahkub.

Kuna avalehel on palju kohti (loe linke), millele klikkida, siis kõik lingid viivad saabunud liikluse avalehelt minema ja tõenäosus, et keegi sinu soovitud tegevust teeb, on väike.

Pole vahet, kas teed reklaami Facebookis, Googles, kellegi teise veebilehel või näitad bännerit kuskil foorumis, alati suuna liiklus spetsiaalsele maandumislehele. Äärmisel juhul konkreetse toote või teenuse lehele.

6. Maandumisleht ei täida oma eesmärke

Maandumisleht on välja mõeldud selleks, et sinu internetireklaam suunata ühte kohta, kus külastajal on tegevusteks vaid kaks võimalust. Ta kas teeb soovitud tegevuse või lahkub lehelt. Kui ta saab teha veel muid tegevusi või liikuda edasi uuele lehele, siis pole sinu maandumislehest erilist kasu.

Maandumislehe ülesehitus, sisu ja disain luuakse ainult ühe eesmärgi nimel. Külastaja peab tegema soovitud tegevust. Ühele eesmärgile loodud maandumislehe tulemuslikkust on lihtsam mõõta ja testida.

7. Puudub motiveeriv üleskutse tegevusele

Tihti puudub nii reklaamis endas kui ka maandumislehel selge ja visuaalselt hästi eristuv üleskutse tegevusele. Siinkohal ei piisa, et ütled tee seda, pigem ütle, miks ta peaks liituma, ostma, alla laadima jne.

Üleskutse peab andma aimu, mis kasu ma sellest tegevusest saan ning iga üleskutse juures peab olema tegevusele suunav nupp ehk Call To Action. Kui sa ei ütle külastajale, mida ta peab tegema ja miks, siis nad ka ei tee midagi.

8. Reklaam ja maandumisleht ei räägi ühte keelt

Üks põhjus, miks külastajad ei tee sinu poolt enim soovitud tegevust on see, et reklaami sõnum ei haaku hästi maandumislehe sõnumiga või on lausa erinevad.

Mõtle, kui reklaamis sulle lubatakse soodsa hinnaga kodulehte ja maandumislehel pole sõnakestki juttu sellest, miks see koduleht nii odav on või millistest osadest kodulehe hind koosneb, siis mina küll ei soovi teenust sellelt pakkujalt võtta.

Soovitan, et sinu reklaamis oleks sees potentsiaalset klienti huvitav märksõna, ning maandumislehe pealkiri sisaldaks samuti seda märksõna. Interneti reklaam ja maandumisleht peavad kommunikeerima ühesugust sõnumit. Vastasel korral tunneb külastaja end petetuna või satub segadusse.

9. Interneti reklaami eelarve pole selgelt paigas

Kui sa pole selgusele jõudnud, kui palju võid reklaami eelarvest panustada internetireklaamile, siis tekibki olukord, kus teenuse tellijale on teenus liiga kallis ja pakkujale liiga odav. Olgu öeldud, et eelarve suurust mõjutab oluliselt see, mis on kampaania eesmärk.

On suur vahe, kas koguda sinu teemast huvitatute kontaktandmeid või müüa kallist teenust. Eesmärk mõjutab reklaami eelarvet ja see on koht, kus tuleb tõele näkku vaadata ning tegutseda võimaluste piires. Kui eelarve on paigas, siis tead, et üle ei maksa. Vastasel korral maksad kordades rohkem ja tulemust ei tule ikka.

10. Tulemusi ei mõõdeta ega fikseerita

Interneti reklaam on kõige täpsemini mõõdetav ja me saame sendi pealt öelda, kui kasumilik või kahjulik meie veebireklaami kampaania oli. Sellist täpsust pole võimalik teistes reklaamikanalites kuidagi saavutada. Paraku puuduvad keskmisel ettevõtte või asutuse turundusjuhil vajalikud oskused ja huvi.

Ometi tuleks kasvõi pliiatsi, paberi ja Google Analyticsi abil fikseerida, millised kanalid töötasid paremini, mis oli lõpptulemus ja kuidas saavutati vaheeesmärgid. Kui sul pole andmeid, siis pole sul ka midagi hiljem võrrelda ega analüüsida.

11. Reklaami ja kampaania kujundus ei tekita usaldust

Öeldakse, et välimuse järgi pannakse paika sinu oskused, omadused ja kõik muu. Tõsi, see kehtib ka veebis ja kui sinu kampaanialeht on algeline, siis minnakse ilma pikemalt mõtlemata konkurendi lehele.

Hoolitse, et sinu bännerreklaam ja maandumisleht ei oleks kõige algelisema kujundusega. Vastasel juhul oled sa liiga ebausaldusväärne. Olgugi, et oled oma alal üks paremaid.

12. Reklaame ja maandumislehte ei analüüsita ega testita

Me oleme pimedad, kui me ei testi oma reklaame, maandumislehte, sõnumit ja kõike muud seonduvat. Me ei saa kunagi teada, millise pealkirjaga oleksin võinud rohkem teenida või missugune vorm toob mulle rohkem liitujaid.

13. Interneti reklaami ja kampaania tasuvust ei kalkuleerita

Kui sa ei oma mingit ülevaadet, kui kalliks sinu kampaania läheb ja kui palju sa sellest hiljem tagasi teenid, siis on lood väga rumalad. Uisapäisa tegutsemisel pole midagi ühist teadliku riskide maandamisega.

Võta aega, paber ja pliiats ja püüa jõuda mingile selgusele, kui palju on sul võimalik reklaamikampaaniale kulutada ning palju tuleb selle kaudu tagasi. Pane kirja kulutused nagu näiteks, maandumislehe loomine, reklaami hind konkreetses keskkonnas, võib-olla auhind ja teised kulutused.

See annab sulle selge ülevaate, kui kallist hinda võid teenusepakkujale maksta ja kas selle raha eest on sul võimalik usaldusväärset teenuspakkujat üldse leida või on mõistlikum küsida nõu ja ise asi ära teha.

Lõpetuseks

Sul on nüüd teada, millised on enamlevinud vead internetireklaami kampaania koostamisel. Isegi kui sa ise seda kampaaniat või reklaami ei tee, oskad sa teenusepakkujalt nõuda nende punktide täitmist.

Kui sulle meeldis see postitus, siis palun jaga seda!

Autor: Merlis Jusupov

Merlis on turundusspetsialist, kes on veebiturundusega sina peal alates 2008 ning tema kireks on kodulehe SEO, kodulehe testimine ja müügile optimeerimine. Merlis koolitab ja aitab ettevõtjaid veebilehe turundamise teemadel.

LIITU UUDISKIRJAGA

Saad 1 x kuus head nõu
kodulehe, SEO või sotsiaalmeedia kohta

info koolituste kohta
nõustun privaatusega*

Personaalne kodulehe/e-poe tegemise koolitus

Vaata, mis koolitusi veel pakume

Kodulehe/e-poe tegemine e-opik ja e-kursus

Kodulehe/e-poe tegemine WordPress 6’ga

Õpik keskendub e-poe loomisele ja tasuta pluginate tutvustamisele, mis aitavad e-poele lisada lisafunktsionaalsust. Käime läbi kogu e-poe loomise protsessi – toodetest kuni arveni.