Kuidas arvutada välja või mõõta e-posti turunduses tehtavate tegevuste tasuvust ehk ROI-d? Lihtsustatud näide, kuidas arvutada välja oma e-psoti turunduse kampaania tasuvust ehk ROI-d.

E-maili turundus ja ROIMeile seostub e-posti turundus spämmina.  Samas need firmad, kes kasutavad nn loapõhist  masspostitust, peavad seda eranditult ROI osas üheks efektiivseimaks kanaliks.

Kahjuks väga paljud e-posti turunduse kasutajaid ei mõõda ega ole täpselt teadlikud, kui tasuv siis nende tegevus on olnud. Kuidas seda tasuvust siis välja arvutada?

Võtame ette näite, kuidas arvutada välja tasuvuspunkti, kui saadame välja kampaania korras müügipakkumise e-maili listile, kus on 2000 liitujat. Eelduseks on, et nendele on varasemalt vähemalt pool aastat pakutud väärt informatsiooni ning oled end saanud tõestada.

Tasuvuse arvutamise valem on:

(Kogu teenitud raha – Kõik kulud) / Kõik kulud = ROI

Siinjuures peaksid olema võimeline ka täpselt arvestust pidama ja mõõtma kui palju on tulnud raha sisse ja kui palju on selleks tehtud kokku erinevaid kulutusi.

E-posti turunduse tasuvuse välja arvutamisel kasutatavad terminid

Enne kui läheme konkreetse näite juurde,  käime läbi mõned mõisted ja terminid. Paraku peame kasutama palju ingliskeelset sõnavara. Siin on sulle üks viide, kus saad mugavalt oma planeeritava või juba toimunud e-posti kampaania tasuvust arvutada.

  • ROI Return on investment – investeeringu tasuvus
  • Open rate – kui mitu % e-kirja saajatest avasid selle
  • Click rate – kui mitu % e-kirja avajatest klikkisid mõnda linki või tegid kirjas soovitud tegevust
  • Conversion rate – kui mitu % läbi e-kirja tulijatest tegid maandumislehel soovitud tegevust
  • Total Costs – kampaania kogu maksumus
  • Campaign audience size – kui mitmele kontaktile kiri saadeti (kirja saajate hulk)
  • Net conversion value or average buyer purchase or cost per buyer – keskmine toote/teenuse hind
  • Total Profit – kogu kasum
  • Total Revenue – kogu sissetulek
  • Cost per contact – ühe kontakti saamiseks kulunud  keskmine hind

Võimalikud e-posti kampaania kulud

Paljuski on küsimus selles, et kas teed ise või ostad teenuse sisse. Samas ise tehes tuleks täpsuse huvides kalkuleerida kui palju sul või sinu töötajal kulub e-posti turunduse tegevustele aega (nädalas, kuus või aastas) ning mida see maksab eurodes.

Järgmised kampaania andmed on illustreerivad.

30 € – keskmine kuumaks e-posti turunduse tarkvara kasutamise eest / vabavara puhul 0 €

100 € – lepinguline partner, kes loob e-maili – ja maandumislehe kujunduse  / ise tehes 0 €

30 € – keskmine tasu partneri e-maili turunduse spetsialistile, kes koostab e-kirja, valib kontaktid ning saadab kirjad / ise tehes 0 €

0,30 € – võimalik keskmine ühe kontakti saamise hind / kodulehe ja SEO kaudu saadud kontaktid 0 €

? € – muud võimalikud kulud

Oletame, et tellid teenuse sisse ja sul on oma baas olemas ning muid kulutusi ei ole, siis väga lihtsalt võetuna oleks kulutused ühe e-kirja välja saatmiseks kokku 160 €.

Me eeldame, et sinu kogutud e-posti andmebaas on kvaliteetne ja kirjade kohale jõudmise protsent on 100% ning kirjade avamisprotsent on 30%. See tähendab, et 600 kirja saajat on seda kirja lugenud.

Oletame, et meie sõnum või pakkumine on piisavalt atraktiivne ning meie kirjade läbiklikkimise suhe (CTR) on 20%, mis tähendab, et 120 lugejat liigub edasi meie maandumislehele.

Maandumisleht suunab jõuliselt ja kasurõhutavalt sinna saabunud huvilised sooritama konkreetset ostu, mille keskmine hind on 200 eurot. Oletame, et selle konkreetse maandumislehe keskmine soovitud tegevuste arv ehk conversion rate (CR) on 5%.

Tulude ja tasuvuse arvutamine

Nüüd kui 120 inimest on läinud edasi meie maandumislehele, siis 5% CR korral teevad 6 nendest soovitud tegevuse. Meie 200 eurose toote/teenuse hinna korral on sissetulekuks 1200 eurot.

Antud juhul oleme kulutanud piltlikult 160 € maandumislehe, kirja sõnumi ja väljasaatmise peale ning vastu saanud  1200 €.

Kogu teenitud raha – Kõik kulud / Kõik kulud = ROI

1200 € – 160 € / 160 = 6,5

See on meie investeeringu tasuvus. Pole sugugi halb, kui paned ühe euro ja saad vastu näiteks 7 või 8 eurot. See on ka peamine põhjus, miks edukad ettevõtted ja e-postiturundus on omavahel nii head sõbrad.

Mis mõjutab e-posti kampaania edukust ja tasuvust?

Antud näide oli väga lihtne ühest edukast ning soodsast e-kirja kampaaniast, kuid mitte kõik kampaaniad ei ole nii efektiivsed. Kui me planeerime e-posti kampaaniat, siis peame arvestama mitmete muutujate ja tegevustega, mis mõjutavad tulemusi.

E-posti kampaania parimate tulemuste saamiseks:

  • Sihi täpselt õiget tarbijat.
  • Veendu, et sinu e-maili list on puhas ja väärtuslik.
  • Keskendu relevantse e-kirja ja kampaania lehe sisu ning mõjusate pealkirjade koostamisele.
  • Taga, et e-kirja sõnum oleks selge ja lühike. Aseta oma logo nähtavale kohale.
  • Loo call to action nupp, millest ei saa mööda vaadata ja mis on kasu rõhutav.
  • Võta aega maandumislehe efektiivsuse testimiseks ja ostmisprotsessi lihtsustamiseks.

Kõrge e-kirja avamise ja läbi klikkimise protsent on ülioluline, kuid kui sinu maandumisleht ei pane lehele saabunud huvilisi tegema soovitud tegevust, siis jääb sul vaid unistada headest e-posti kampaania tulemustest.

Sul võib olla igati hästi disainitud ja põhjalikult testitud maandumisleht, mis muudab lehele saabujad soovitud tegevuse tegijateks, kuid kui sa tood lehele halva sõnumi või sihtimise tõttu ebakvaliteetset liiklust (loe vale või mitte küps sihtgrupp), siis tulemused pole kindlasti need, mida ootasid.

Kindlasti ei tohiks unustada sinu toote või teenuse hinda, mis otseselt dikteerib sulle unikaalsete külastuste viimise arvu maandumislehele. Ehk teisisõnu sinu toote/teenuse hinna ja vajamineva liikluse osas on tugev seos.

ROI on suurema pildi mõõdupuuks, mis näitab kui efektiivne on olnud sinu e-posti turunduse kampaania ehk kui hästi oled selles mängus läbinud kõik etapid.

Mis on sinu ROI?