Google Analytics on väga vajalik ja tasuta tööriist kodulehe statistika kogumiseks, kuid algajale võib see olla veidi keeruline ja segadust tekitav. Selles postituses tutvustangi peamiseid veebilehe külastajaga seotud põhimõisteid.

kodulehe statistika - audience

Google Analytics võimaldab meil näha, kuidas külastajad meie veebilehele jõudsid, mida nad kõige enam uurivad ja loevad, kas sinu veebilehe külastajad teevad sinu poolt soovitud tegevusi. See on aga alles jäämäe tipp. Tööriist on inglisekeelne ning seal on palju erinevaid mõõdikuid, mis on tundmatud, kui sa nendega päris esimest korda kokku puutud.

Selleks, et sa saaksid oma kodulehe kohta statistikat koguda, on sul kõigepealt vaja Google Analytics siduda oma veebilehega. Seejärel seadistada oma veebilehe eesmärgid (goals) ning paika panna eesmärgi- või müügiteekonnad (funnel). Kuidas siduda kodulehte ja Google Analyticsit saad lugeda lähemalt postitusest Veebilehe ja Google Analyticsi sidumine.

Eesmärgiteekonnad tasub ka siis paika panna, kui tegemist on lihtsalt informeeriva lehega, sest igal kodulehel on olemas oma eesmärk. Google Analytics võimaldab meil jälgida, kui paljud meie veebilehe külastajad jõuavad meie seatud eesmärkideni. Eesmärkide olulisusest ja seadmise võimalustest saad lugeda täpsemalt postitusest Google Analytics – eesmärgid ja esimesed tegevused.

Segmendid aitavad sul filtreerida ja võrrelda kodulehe statistikat, näiteks saad vaadata ja omavahel võrrelda arvuti-,  mobiili- ja tahvlikasutajaid kodulehe külastajate vaates. Võimalik on kasutada Google’i enda segmente, kuid mõistlikum on koostada endale täpselt vajalikud segmendid.

Segmendid aitavad sul kätte saada sinu jaoks vajaliku info. Seega tasub mõelda, millist infot sa täpselt vajad ning vastavalt sellele koostada omale segmendid. Segmentidest veidi lähemalt olen kirjutanud postitustes 8 vajalikku Google Analytics segmenti ning 8 vajalikku Google Analytics e-poe segmenti.

Perioodi valik kodulehe statistika jaoks

Kodulehe statistika periood on üks olulisemaid mõõdikuid. Google Analytics näitab sulle vaikimise seadistusena viimase kuu aja andmeid, kuid sul on võimalik valida omale sobiv ajaperiood või hoopis kahe erineva ajavahemiku andmeid võrrelda.

Kui soovid ajaperioodi muuta või andmeid võrrelda põhiarvude plokis, siis selleks pead sa vajutama üleval paremal nurgas kuvatud kuupäevade nupu peale. Avaneb aken, kus saad valida või ise määrata omale sobiva ajavahemiku. Selleks, et andmeid võrrelda pead lisama linnukese „Compare to“ sõnapaari ette ning valima võrdlusperioodi. Sama moodi toimub ajavahemiku määramine töölaual (dashboards).

Põhiarvude plokkide ülevaatest saad lähemalt lugeda postitusest Google Analytics – kodulehe statistika tööriista tutvustus.

Audience ehk sinu kodulehe külastajad

kodulehe statistika

Audience – Overview lehel näed sa seitset erinevat numbrit graafiku all: Sessions, Users, Pageviews, Pages/Session, Avg. Session Duration, Bounce Rate ja New Sessions. Kõik numbrid kehtivad sinu valitud ajaperioodi kohta.

Sessions on sinu kodulehe kõikide külastajate arv kokku.
Avg. Session Duration näitab, kui kaua on keskmiselt üks külastaja sinu veebilehel olnud. 2,5-3 minutit on juba hea näitaja, kuid siin pead arvestama ka oma kodulehe mahukuse ja sisukusega.
% New Sessions näitab, kui palju on uusi külastajaid ning kui teha kiire arvutus, siis saad teada ka korduvkülastajate osa.

Users on unikaalsete külastajate arv, kuid siin on üks lisanüanss, millega pead arvestama. Nimelt Google Analyticsi jaoks on külastaja unikaalne isegi siis, kui ta kasutab mingit teist seadet või erinevat veebilehitsejat, kuigi ta on eelnevalt sinu kodulehel juba käinud.

Näiteks kui ma lähen sinu veebilehele Mozilla Firefox brauseriga ning järgmisel päeval kasutan selleks Chrome’i veebilehitsejat, siis Google Analyticsi jaoks on see juba kaks unikaalset külastus. Kui ma kasutan lisaks arvutile veel tahvlit ja siis mobiili, siis see lisab veel kaks unikaalset külastust. Lisaks võin ma usinalt veebilehitsejaid puhastada ehk kustutan iga päev küpsiseid (cookies), siis see tähendab, et igal uuel päeval olen ma unikaalne kasutaja sinu kodulehe statistikas.

Pageviews näitab, mitut sisulehte kokku on valitud ajaperioodil vaadatud. Siia arvestatakse ka korduvate sisulehtede vaatamisi.
Pages/Session näitab, kui mitut sisulehte keskmiselt üks külastaja vaatab. Ehk see mõõdik näitab sulle, kui põhjalikult sinu külastaja uurib sinu kodulehte.

Bounce Rate näitab sinu kodulehe tagasipõrke määra. Ehk kui külastaja on lisanud sinu kontaktilehe omale veebibrauserisse lemmikuks ja tuleb vaatab sealt ainult telefoninumbri ja seejärel sulgeb lehe, siis loetakse see tagasipõrkeks. Või kui külastaja klikib sotsiaalmeedias jagatud blogipostituse linki, tuleb loeb postituse läbi ning seejärel lahkub, siis see on samuti Google Analyticsi jaoks tagasipõrge.

kodulehe statistika - geo

kodulehe statistika - külastajate plokkAudience – Geo – Location leht annab sulle ülevaate sinu külastajate asukohariikidest. Klikkides riigi nimel avaneb sulle kaart ja linnade nimekiri, mis annab detailsemat infot külastaja asukoha kohta.

Kui kohtad väljendit „not set“, siis see tähendab seda, et Google ei oska kuidagi sinu külastaja asukohta määrata ning see on tema viis öelda „ma ei tea“. Eesti on suhteliselt väike riik ning Google ei oska väga täpselt veel asukohta määrata, seega ei tasu vähemalt Eesti linnade kohta käivat statistikat väga rangelt võtta.

Audience – Behaviour – New vs Returning annab sulle täpsema ülevaate näiteks, kui mitut sisulehte vaatavad uued külastajad ja mitut korduvkülastajad või kui kaua nad sinu kodulehel viibivad.

Behaviour alt tasub vaadata ka veel Frequency & Recency (sagedus ja hiljutisus) lehte, mis näitab kui palju on neid külastajaid, kes on käinud valitud ajaperioodil vaid ühe korra sinu veebilehel ning neid külastajaid, kes on külastanud 201+ korda.

Engagement leht näitab, kui mitu külastajat on viibinud sinu lehel näiteks enam, kui 1801 või vähem kui 10 sekundit.

Audience – Technology – Browser & OS leht annab ülevaate, milliseid veebilehitsejaid kasutatakse sinu kodulehe külastamiseks. Siin tasub tähele panna seda, et kui külastajate arv (Sessions) on suur, kuid keskmine lehel viibitud aeg on liiga lühike, siis võib see olla ohumärk, et veebileht ei ole hästi loetav mingi veebilehitsejaga või eksisteerib mingi probleem kodulehel.

Seega tasuks sul kontrollida oma veebilehte vastava brauseriga. Sama kehtib ka erinevate mobiilsete seadmete kohta. Mobiilsete seadmete kohta saad andmed kätte Audience – Mobile – Overview lehelt, mis toob välja 3 erinevat seadmete kategooriat: arvutid, mobiilid ja tahvlid.

Google Analytics on väga võimekas tööriist ning selle tundma õppimine võtab aega ja nõuab harjutamist. Kui sul aga tekkis suurem huvi kodulehe statistika vastu, siis tule Kodulehe optimeerimine otsimootoritele ja veebianalüütika koolitusele.

Koolituselt saad teada, kuidas seadistada eesmärke ning lisada neile juurde rahalised mõõdikud. Saad teada, milliseid numbreid tasub jälgida ning mida analüüsida. Lisaks saad teadmised, kuidas koostada oma töölauda, et saaksid kiiresti ligi infole, mis on just sinu jaoks vajalik.